Thursday, October 28, 2010

PRK Batu Sapi: Yong Teck Lee hanya "testing the water" persiapan PRU-13

SAPP merupakan komponen BN pada PRU-12. Beberapa kerusi yang diberikan kepada parti itu dengan menggunakan tikit BN telah menang dengan bergaya. Namunselepas sahaja PRU-12 2008 diketahui keputusannya SAPP keluar BN atas alasan telah hilang kepercayaan kepada Perdana Menteri masa itu Tun Abdullah Badawi.

Disebalik keputusan keluar itu, sebenarnya Yong Teck Lee terbuai dengan janji Anwar Ibrahim mengenai Gerakan 16September. Berasaskan perjanjian rahsia, jika gerakan 16S menjadi, maka Yong Teck Lee akan dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri II dalam kabinet Anwar Ibrahim.

Semua kita tahu bahawa G16S telah gagal, atas sebab itu Yong Teck Lee mengubah strategi, bahawa cita-citanya bukan lagi sebagai Timbalan Perdana Menteri, akan tetapi jawatan Ketua Menteri Sabah untuk kali yang kedua.

SAPP telah mengumumkan sebelum ini, bahawa pada PRU-13 akan datang, parti itu akan meletakkan 40 calon DUN untuk memastikan bahawa parti itu boleh membentuk kerajaan negeri.

Yong Teck Lee mengubah status partinya, daripada parti nyamuk semasa bergabung dengan BN, kepada parti yang boleh mengancam kedudukan BN negeri.

Telah ditakdirkan bahawa SAPP mendapat peluang bertanding melawan BN sebelum PRU-13. Menurut pemimpin dalaman SAPP, pencalonan Yong Teck Lee di PRK Batu Sapi adalah sebagai "testing the water" sebelum PRU-13.

Namun berasaskan pendapat pengamat politik tempatan, keputusan Yong Teck Lee yang memilih dirinya sendiri bertanding adalah satu kesilapan percaturan politik.

Yong Teck Lee dikatakan telah menempuh risiko besar, kalau menang pertaruhannya adalah SAPP menjadi pesaing utama BN dalam PRU-13, namun apabila kalah, petanda SAPP akan dinoktahkan.

Yong mencuba bermain politik, jika permainannya mengena, maka SAPP seolah-olah mendapat jackpot.

Memang diakui setelah 2 hari berkempen, kecenderungan para pengundi Batu Sapi masih lagi seimbang antara BN dan SAPP. Kehadiran PKR melalui calonnya Ansari Abdullah, tidak memberi impak yang ketara pada PRK Batu Sapi ini.

Menyedari keadaan itu, TPM sendiri mengakui bahawa para pemimpin BN tidak mengambil mudah cabaran parti SAPP. Oleh kerana itu, BN memastikan bahawa pendekatan langsung kepada para penggundi sebanyak mungkin merupakan strategi BN, dalam usaha mengekalkan Kerusi Batu Sapi.

No comments:

Blog Archive