Monday, October 25, 2010

Khalid Ibrahim bye-bye jawatan MB selepas pemilihan PKR

Spekulasi semakin panas bahawa selepas sahaja pemilihan PKR selesai, maka jawatan Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor akan berakhir.

Walaupun jawatan MB merupakan persetujuan antara 3 parti yang bergabung dalam Pakatan Rakyat yakni DAP-PAS-PKR dan wajib mendapat perkenaan Sultan, semuanya itu tidak menghalang menggantikan Khalid.

Khalid bukan sahaja mendapat kritikan daripada para pemimpin PKR tetapi juga gabungan parti yang dalam Pakatan Rakyat.

Khalid walaupun berpengalaman dalam bidang korporat, namun mengurus dan mentadbir kerajaan sungguh berlainan dengan pengurusan korporat.

Khalid juga dilihat terlalu lemah dalam pengurusan politik, atas sebab itu pada bulan Mei lalu, dia dilucutkan daripada Pengerusi PKR dan jawatannya diambil alih oleh Naib Persiden PKR Azmin Ali.

Azmin kini bertanding jawatan Timbalan Persdien PKR dan berhadapan dengan Zaid Ibrahim dan Mustapha Kamal Ayob.

Di kalangan penyokong PKR, Khalid dikatakan satu kem dengan Zaid. Khalid dikatakan senada dengan Persiden Parti Wan Azizah dan ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar untuk memastikan agar Azmin tewas dalam perebutan jawatan no.2 parti.

Jawatan Khalid akan selamat jika Azmin tewas, jika Azmin menang, itu lah saat-saat akhir Khalid Ibrahim berada pada jawatan MBnya.

No comments:

Blog Archive