Monday, October 25, 2010

Kesilapan SIBU jangan berulang di Batu Sapi

Pada PRK Sibu, jentera BN negeri yang menjawab semua isu yang dibawa oleh para pemimpin import Pakatan, akhirnya isu-isu itu tidak terjawab, malah mengundang padah pada calon BN.

Pada PRK Batu Sapi, jangan lagi berulang kesilapan Sibu.

Pengarah pilihanraya PRK Batu Sapi Datuk Musa Aman yang juga Ketua Menteri Sabah, hendaklah menangkis semua isu-isu setempat, manakala isu Nasional, biarkan pemimpin Nasional yang menjawabnya.

Isu utama PRK Batu Sapi, sudah tentunya berkisar pada isu-isu tanah, pendatang haram (PTI) dan pengagihan projek pembangunan. Selain itu isu alam sekitar-misalnya pembinaan janakuasa letrik arang batu, isu royalti minyak dan jawatan-jawatan persekutuan di Sabah.

Isu nasional sudah tentunya yang ada kaitan dengan konsep 1Malaysia, penekanan Najib tentang hak-hak bumiputera yang telah terkunci kemas dalam perlembagaan negara.

Putar belit tentang penekanan Najib tentang hak-hak bumiputera sudah tentunya akan dibangkitkan oleh pihak pembangkang. Untuk itu, pemimpin Nasional seperti Datuk Hisahmuddin atau TPM sendiri perlu menjawab persoalan ini.

Apapun PRK Batu Sapi hanya perlawanan antara SAPP dan BN. Penyebabnya, SAPP telah awal-awal membuat kerja rumah mereka sejak tahun 2008 setelah parti itu keluar daripada BN.

Persiden SAPP malah menganggap, jika dahulu SAPP hanya merupakan parti nyamuk dalam BN, kini menurut Yong, SAPP merupakan parti saingan utama BN negeri.

Sejauh mana kebenaran Yong ini, hanya rakyat Batu Sapi khasnya yang menentukan dan rakyat Sabah umumnya.

Bagi AYT, perasaan rakyat Sabah yang sebelum ini biasa dengan istilah TUKAR BAJU, kini istilah itu tidak berlaku lagi.

Para pemimpin Sabah, majoritinya mengambil berat tentang rakyat yang diwakilinya, walaupun ada terdapat wakil-wakil rakyat yang mendadak kaya raya setelah menjadi wakil rakyat.

Perlahan namun pasti, para pemimpin tertinggi BN Sabah telah mengambil kira semua ini, atas sebab itu lah Janda mendiang Edmud Chung Ket Wah dipilih sebagai calon BN bagi P-185 Batu Sapi, kerana Datin Linda Tsen adalah seorang yang sangat dekat dengan pengundi Batu Sapi.

Isu yang akan dibawah oleh pembangkang tidak akan mampu mengatasi ikatan para pengundi Batu Sapi dengan keluarga mendiang Edmund Chung. Perjuangan dan perkhidmatan Chung, kini akan digalas dan diteruskan oleh jandanya.

No comments:

Blog Archive