Thursday, September 30, 2010

UMNO-BN mula berubah: Pengarah Piliharya PRK bukan diketuai oleh TPM lagi

Bermula pada PRK N-45 Galas, Gua Musang, Kelantan, pengarah PRK bagi DUN-DUN pada kawasan parlimen tertentu, diserahkan kepada ahli parlimennya, jika kebetulan ahli parlimen tersebut merupakan Ketua Bahagian Umno/Pengerusi BN kawasan tersebut.

Dakwaan kononnya Timbalan Perdana Menteri, Tndakan Tan Sri Muhyiddin Yaasin menyerahkan jentera pilihan raya kecil dewan undangan negeri Galas dianggap sebagai "lari daripada tanggungjawab", adalah tidak benar.

Walaupun sebelum ini telah menjadi kelaziman bagi BN meletakkan tanggungjawab pengarah pilihanraya di atas bahu timbalan perdana menteri tetapi kali ini, Muhyiddin menyerahkan beban itu untuk digalas oleh Ketua Umno Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah.

UMNO-BN lari daripada norma biasa di mana Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yaasin, yang mana (beliau) akan menjadi pengarah pilihan raya setiap kali pilihan raya kecil berlaku bagi BN.

DUN Galas telah kosong isnin lalu, apabila ADUNnya Che Hashim Suliman (46) meninggal kerana kanser kolon.

Pada pilihan raya umum 2008, Chek Hashim menewaskan calon BN Mohamad Saufi Deraman dengan majoriti 646 undi.

Calon PAS itu mendapat 4,399 undi menewaskan Mohd Saufi yang memperolehi 3,753 undi.

Majoriti pengundi di kawasan ini terdiri daripada seramai kira-kira 6,200 pengundi Melayu, diikuti 2,000 Orang Asal, 1,900 pengundi Cina dan juga India (170).

No comments:

Blog Archive