Wednesday, May 19, 2010

LDP Sabah Bagai Duri Dalam Daging?

Transkrip kenyataan Timbalan Presiden LDP-Sabah Datuk Chin Shu Pin belum AYT perolehi, namun berasaskan ulasan Timbalan Perhubungan Umno Negeri Datuk Salleh Said yang dipetik BERNAMA; Timbalan presdien LDP itu menyuarakan pendapatnya, yakni meminta pemimpin pusat agar supaya menghentikan anggapan bahawa Sabah dan Sarawak sebagai Fixed Deposit BN, kerana kononnya 2 negeri tersebut sedang mengalami krisis kepimpinan.

Berpunca daripada kenyataan ini lah Salleh beranggapan bahawa kenyataan itu sepatutnya tidak perlu ujud, kerana Timbalan presiden LDP itu tidak dapat memberikan fakta yang jelas bahawa Sabah dan Sarawak mengalami krisis kepimpinan.

Kalau hanya memeberi komen mengenai isu pertama yakni supaya pusat berhenti beranggapan bahawa Sabah dan Sarawak sebagai simpanan tetap BN , itu wajar kerana kenyataan itu boleh menjadi pendorong kepada semua lapisan pemimpin berkerja keras agar supaya jaminan Sabah dan Sarawak tetap menjadi fixed deposit.

Namun kenyataan, bahawa Sabah dan Sarawak mengalami krisis kepimpinan adalah tidak wajar, kerana Timbalan presiden LDP komponen tertua BN Sabah itu tidak dapat membuktikan dakawaannya tersebut.

Diakui bahawa pada PRU-12, BN Sabah masih dianggotai SAPP- parti serpihan Parti Bersatu Sabah (PBS), namun parti itu keluar kerana termakan muslihat Anwar ibrahim, kononnya Presiden parti itu akan dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri, jika gerakan 16 September 2008 berjaya.

SAPP walaupun sebagai parti berbilang kaum, namun secara praktikalnya didominasi oleh kaum cina.

LDP juga sebenarnya adalah parti berbilang kaum, namun secara praktikalnya parti itu juga didominasi oleh kaum cina. LDP sekarang ini diterajui oleh wakil rakyat Sandakan yang juga Timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Kiong.

BN-Sabah sekarang ini hanya bersandar kepada parti MCA dan LDP serta PBS untuk mendapat sokongan kaum cina.

Untuk rekod, sebenarnya parti yang mendapat sokongan kaum cina adalah PBS, walaupun parti itu dipimpin oleh bumiputra Sabah,yakni Datuk Pairin Kitingan. Namun berasas kepada keputusan PRU-12 lalu, sokongan kaum cina telah terbagi dua, yakni sebahagian menyokong DAP atau Pakatan dan sebahagian BN.

Berasaskan kepada perkembangan semasa, kenyataan Timbalan presdien LDP itu ada asasnya, kerana pada masa kini, sokongan kaum cina kepada BN bukan bertambah baik, malah semakin merosot.

Datuk Salleh ada kebenarnya jika merujuk kepada kerusi-kerusi bumiputra, bahawa Sabah dan Sarawak adalah FD BN, kerana jika sekalipun semua kerusi majoriti cina dimenangi pembangkang, kerusi DUN bagi kedua-dua negeri tersebut tetap 2/3 berpihak kepada BN.

Namun apabila Timbalan Presiden LDP itu berkata bahawa BN Sabah dan Sarawak mengalami krisis kepimpinan, itu lah yang menjadi persoalan, kerana komen itu tidak mempunyai asas kokoh, malah mengundang persepsi bahawa secara dalaman BN- ada masalah.

Sebagai rekod, satu masa dulu, Timbalan presdien LDP ini juga membuat kritikan pedas terhadap kepimpinan Musa Aman, semasa Datuk Raymnond Tan, mantan Timbalan Presdien SAPP- yang tidak berparti ketika itu, tetap dipertahankan dalam kabinet negeri sebagai Timbalan Ketua Menteri kuota kaum cina.

Ada lah dirasakan, bahawa Timbalan Presdien LDP ini beraksi bagai duri dalam daging dalam BN Sabah.

No comments:

Blog Archive