Wednesday, May 19, 2010

Pakatan Menang P212 SIBU Ibarat Kera Mendapat Bunga

BUKAN main riuhnya Pakatan apabila diumumkan menang. Kelebihan 398 undi bukan besar sangat, namun perlakuan para pemimpinnya terutama Anwar Ibrahim seperti kera mendapat bunga.

BN Kalah tidak ada pengaruhnya terhadap kedudukkan BN baik Pusat mahupun negeri. Sepatutnya Pakatan lebih kecoh kerana, dalam masa singkat telah kehilngan beberapa kerusi dewan rakyat dan dewan negeri.

Kepada Anwar dan Lim Kit Siang, jangan anggap bahawa kemenang di P212 Sibu merupakan pengakhir kepada segala-galanya. BN kalah di Sibu, hanya BN gagal mendapat separuh daripada sokongan kaum cina, sepertimana lazimnya pada setiap pilihanraya di kawasan tersebut.

Kali ini BN agak lalai dalam menghadapi cara kempen Pakatan yang bercorak baru. Mereka menjadikan medan kempen sebagai medan hiburan dengan para peghibur semasa kempen. Cara ini menarik golongan muda untuk hadir, yang pada mulanya datang untuk berhibur, akan tetapi masa itu diselitkan dengan kempen, maka bagi pemuda yang masih atas pagar, bukan lah satu perkara luarbiasa jika mereka memangkah DAP.

Kempen BN semasa PRK Sibu cukup kewalahan berhadapan dengan kempen agresif Pakatan, kempener BN belum siap sedia menjawab isu-isu yang dibangkitkan dengan pantas dan jitu. Seperti komentar DS Najib, cara kempen BN masih ditakok lama.

Penolakan pengiundi terutama kaum cina terhadap BN adalah berasaskan isu setempat, bukan berasas isu di peringkat pusat mahupun negeri.

Para pengundi terutama kaum cina, mahu, bahawa selama 2 tahun ini, DAP mengetengahkan masalah mereka di peringkat nasional kerana selama ini masalah mereka itu hanya berputar-putar di kawasan Sibu sahaja.

Mantan MP mendiang Robert Lau, telah berjaya menyimpan baik-baik isu tempatan, sehinggakan isu-isu seperti masalah banjir, hanya diketahui sepenuhnya semasa kempen PRK Sibu.

Para pengundi Sibu, hanya mahu masalah mereka diketahui dan diselesaikan.

Kemenangan DAP di Sibu bukan perkara luarbiasa. Sebelum inipun parti itu telah menang di Sibu mengalahkan pemimpin Gaint SUPP Datuk Wong Sung Kai pada tahun 80-an. Namun kemenangan itu hanya boleh bertahan hanya sepenggal. Tahun 1990 kawasan Sibu dimenangi semula oleh BN.

Para penganalisis yang pro Pakatan mengatakan bahawa kekalahan BN di Sibu adalah faktor Taib Mahmud. Menangnya DAP menunjukkan Tusnami politik telah sampai di pantai Sarawak, sehinggakan mereka mendakwa bahawa Sarawak dan Sabah bukan lagi FIXED Deposit BN. Mereka tersilap, sebelum PRU-12 pun, pada PRU negeri, DAP, PKR termasuk Pengerusi DAP negeri yang baru sahaja menang parlimen P212 Sibu telah menang dalam pilihanraya negeri. Namun, pada PRU-12, tidak pun berlaku tusnami poltik di negeri Sarawak.

Kepada Anwar dan Lim Kit Siang, jangan lah anggap kemenangan P212 Sibu satu petanda, kerana kawasan P212 bukan mewakili persepsi secara keseluruhan penduduk akar umbi Sarawak dan Sabah. Kepada Pakatan.. bermimpi lah ..sepuas-puasnya.. Pada PRU-13 akan datang.. Sabah dan Sarawak tetap menjadi simpanan tetap BN.

Selain itu Keputusan pilihan raya kecil parlimen Sibu yang dimenangi DAP, merupakan peringatan kepada parti komponen kaum Cina dalam BN.

Parti Cina di dalam BN mesti ada perubahan dan anjakan paradigma dari segi kepimpinan, strategi dan pendekatan untuk mengembalikan keyakinan masyarakat Cina kepada BN.

Dalam pilihan raya kecil 16 Mei lalu, calon DAP Wong Ho Leng merampas kerusi parlimen Sibu dengan mengalahkan calon BN Robert Lau Hui Yew dan calon Bebas Narawi Haron.

Wong menang dengan majoriti 398 undi setelah memperolehi 18,845 undi menewaskan Robert Lau Hui Yew, yang mendapat 18,447 undi dan calon Bebas, Narawi Haron yang meraih 232 undi.

Dalam pilihan raya umum 2008, calon BN, mendiang Datuk Robert Lau Hoi Chew yang merupakan penyandang kerusi Sibu selama lima penggal menewaskan Wong dengan majoriti 3,235 undi.

Sejak Mac 2008, nampaknya sokongan kaum cina kepada DAP telah meningkat. Faktor ini merupakan penyumbang kepada kekalahan BN di Sibu.

Kaum cina merasakan bahawa DAP telah membawa angin perubahan yang berlaku di Semenanjung. Angin perubahan yang dibawa mungkin dengan menceritakan tentang kejayaan mereka di Pulau Pinang.

Selain itu mereka juga termakan janji Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memberi peluang kepada kaum Cina dalam pentadbiran negara jika beliau dipilih sebagai perdana menteri.

Para pengundi Sibu belum mengenali Anwar secara dekat, oleh sebab itu mereka termakan apa yang diucapkan oleh pemimpin Umum PKR itu.

Mereka juga tidak mengetahui bahawa ketua pembangkang bijak menaburkan janjinya yang berlainan mengikut kaum seperti kaum Melayu, Cina dan India demi kepentingannya.

Keputusan PRK Sibu bukan lah menggambarkan keputusan penerimaan secara umum oleh penduduk akar umbi Sabah dan Sarawak. Keputusan PRK Sibu adalah keputusan terpencil, yang berkait rapat dengan isu tempatan.

Kekalahan BN kerana faktor calon yang tidak disukai penduduk kerana faktor monopoli perniagaan keluarga LAU. Selain itu, isu-isu tempatan yang gagal diselesaikan oleh mendiang Robert Lau, juga menyumbang kepada kekalahan BN.

Perlu diingat juga, bahawa sebelum ini pun kawasan Sibu pernah dimenangi oleh DAP dengan mengalahkan pemimpin utama SUPP Datuk Wong Song Kai. Namun, sejak tahun 1990 sehingga 9 April lalu, kawasan Sibu telah diwakili BN.

Bagi pemimpin Pakatan, jangan dulu mendabik dada, adat pertandingan ada yang kalah dan ada yang menang. BN akan berkerja keras untuk merampas P212 Sibu pada PRU-13 akan datang.

No comments:

Blog Archive