Wednesday, April 28, 2010

PRK: Pas Dah Kalah: PKR Dah Kalah: Sibu? DAP Pula Kalah

Selepas PRU-12 permulaan 7 PRK yang disengejakan, kecuali Parlimen Bukit Gantang dan Kuala Terengganu, semuanya dimenangi oleh Pakatan 3 Parti DAP-PAS-PKR.

Kemenangan gabungan 3 parti itu tersendat hanya di Batang Ai Sarawak, Bagan Pinang dan terakhir di HUlu Selangor pada 25 April lalu.

Namun yang menarik pada PRK-PRK terakhir adalah kekalahan bergilir-gilir parti-parti pembangkang tersebut. Bermula dengan kekalahan Pas pada PRK Bagan Pinang pada Oktober tahun lalu, kemudian PKR pada 25 April lalu. Kini giliran DAP pula akan kalah di Sibu Sarawak.

P.212 Sibu adalah satu kawasan bermajoriti kaum cina. Namun setiap pilihanraya, kawasan itu tetap dimenangi oleh calon BN daripada SUPP.

Kerusi P.212 Sibu kosong berikutan kematian wakil rakyatnya Datuk Robert Lau Hoi Chew akibat barah pada 9 April lalu.

Pada setiap pilihanraya Robert Lau mendapat perlawanan yang sengit daripada Pengerusi DAP Sarawak Wong Ho Leng. Pada PRU-12 lalu, Robert menang hanya dengan majoriti 3,549. Dalam rekod, jumlah ini lah yang memisahkan antara calon BN dan DAP.

pada PRK 16 Mei nanti sekali lagi Pengerusi DAP Sarawak itu, Wong Ho Leng dicalonkan bagi mewakili DAP.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetapkan penamaan calon bagi pilihan raya kecil itu pada 8 Mei dan pengundian pada 16 Mei.

Sibu mempunyai 54,695 pengundi berdaftar termasuk 2,537 undi pos.

Pemilihan Wong yang juga ADUN Bukit Assek, diumumkan oleh setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng dalam satu majlis jamuan malam yang dihadiri pemimpin Pakatan di Sibu malam tadi.

BN telah mengumumkan pemilihan peguam Robert Lau Hui Yew dari Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) sebagai calon BN.

No comments:

Blog Archive