Sunday, April 25, 2010

PRK Hulu Selangor: Keputusan Tidak Rasmi: BN Menang

HULU Sekangor. Sejumlah 48,935 orang atau 75.87 peratus pengundi keluar mengundi pada pilihan raya kecil bagi kerusi Parlimen Hulu Selangor hari ini, kata Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

Beliau berkata jika kesemua peti undi dari 48 pusat mengundi dapat dibawa ke pusat penjumlahan undi di pekan Kuala Kubu Baharu menjelang 8.30 malam dan urusan penjumlahan siap dalam masa sejam, keputusan dapat diumumkan sebelum 10 malam.

Keputusan tidak rasmi, setakat ini BN dikatakan menang dengan majoriti di atas 2,000 undi.

Semua kawasan majoriti cina dimenangi oleh PKR, sementara peti undi majoriti melayu dimenangi BN. Kawasan campur, kemenangan adalah seimbang, sementara peti undi majoriti india, 55% dimenangi oleh BN. Undi post dimenangi oleh BN dengan kiraan BN:767 dan PKR:120

SPR pada keseluruhannya berpuas hati dengan proses pengundian itu, walaupun pada awalnya mensasarkan kira-kira 80 peratus keluar mengundi.

"Di Batang Kali dan beberapa tempat lain berlaku hujan lebat pada petang, jadi mungkin ada yang tidak dapat keluar mengundi. Apa pun, kita berpuas hati dengan 75.87 peratus ini," katanya ketika dihubungi selepas pengundian tamat pada 5 petang.

Jumlah yang keluar mengundi itu melebihi 47,622 atau 75.24 peratus pada pilihan raya umum 2008.

Pilihan raya kecil itu menyaksikan pertandingan antara Ketua Penerangan MIC P.Kamalanathan, 44, dari Barisan Nasional (BN) dan bekas Anggota Parlimen Kota Baharu Datuk Zaid Ibrahim, 59, dari Parti Keadilan Rakyat.

Seramai 63,701 pengundi layak mengundi untuk memilih Anggota Parlimen baru kawasan itu, bagi menggantikan Allahyarham Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang meninggal dunia pada Mac lepas.

Wan Ahmad berkata terdapat ketegangan di luar beberapa pusat mengundi apabila pihak SPR dan polis cuba menutup pondok panas atau barung yang dipasang oleh para penyokong parti yang bertanding.

"Walaupun ada kekecohan di luar, proses pengundian di pusat mengundi berjalan lancar," katanya.

No comments:

Blog Archive