Thursday, April 29, 2010

Pakatan@DAP Akan Kempunan DI PRK Sibu Sarawak

Pakatan@DAP jangan merasa bahawa kemerosotan sokongan pengundi kaum Cina kepada Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Hulu Selangor merupakan postif kepada parti itu. Pola pengundian Hulu Selangor tidak akan berlaku pada pilihanraya kecil Parlimen Sibu pada 16 Mei ini.

Timbalan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Datuk Amar Abang Johari Tun Openg berkata perspektif pengundi di Sibu, kawasan yang didominan oleh kaum Cina adalah berbeza daripada rakan mereka dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor.

"Masyarakat Cina di Sarawak tidak mengambil polarisasi kaum sebagai satu isu. Selain itu, konsep 1Malaysia bukan satu perkara baru di Sarawak kerana ia sudah lama dipraktikkan di kalangan masyarakat pelbagai kaum di negeri ini.

"Apa yang berlaku pada pilihan raya kecil Hulu Selangor tidak akan berlaku di Sarawak," katanya kepada pemberita selepas menutup bengkel penulisan pilihan raya Persatuan Wartawan Komanwel (CJA) di sini Rabu.

Pilihan raya kecil Parlimen Sibu diadakan berikutan kematian penyandang Datuk Robert Lau Hoi Chew yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan pada 9 April. Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 8 Mei sebagai hari penamaan calon dan pengundian pada 16 Mei.

BN menamakan peguam Robert Lau Hui Yew, 45, sebagai calon bagi pilihan raya kecil Sibu manakala DAP akan meletakkan pengerusi DAp negeri dan Angota Dewan Undangan Negeri Bukit Assek, Wong Ho Leng, 50.

Hui Yew yang turut dikenali sebagai Robert Lau Junior; dari Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) adalah sepupu kepada mendiang Hoi Chew.

Abang Johari, yang juga Menteri Perumahan dan Kemajuan Bandar berkata keputusan pilihan raya kecil Sibu bukan ditentukan oleh pengalaman berpolitik kedua-dua calon.

Katanya para pengundi akan menilai keperibadian, kemampuan dan polisi kedua-dua calon sebelum mengundi.

"Saya yakin mereka tidak mahu Sibu tertinggal daripada arus perdana pembangunan (Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak). Kesinambungan adalah amat penting bagi penduduk Sibu," katanya.

Sambil memberikan satu contoh, Abang Johari berkata kerajaan komited bagi mengurangkan masalah banjir di Sibu di mana peruntukan disalurkan dan ia tidak dibuat semasa pilihan raya kecil.

"Tidak ada isu besar di Sibu kerana mendiang Datuk Lau telah mengenal pasti isu dan kami (BN) sedang berusaha menyelesaikan dan menangani semuanya," katanya.

Sementara itu, Abang Johari meminta media di negeri ini supaya menulis laporan yang seimbang dan tidak mensensasikannya dalam membentuk pendapat awam.

Katanya kerajaan negeri menghargai sumbangan media dan berharap sebagai rakan yang bertanggungjawab dalam arus kemajuan, supaya sentiasa objektif dalam laporan mereka.

Sementara itu, pengerusi CJA Sarawak Caroline Jackson berkata bengkel itu bertujuan untuk membantu wartawan di negeri ini membuat liputan bagi pilihan raya kecil Sibu dan pilihan raya negeri tidak lama lagi.

No comments:

Blog Archive