Saturday, February 27, 2010

Sodomy Tetap Sodomy

Apapun putar belit Anwar, sodomy tetap sodomy. Pelakuan luar tabii dengan memasuk zakar ke dudur adalah sodomy. Itu lah yang dituduh kepada Anwar sekarang ini.

Pembantu khas Anwar Saiful Bukhari Azlan pada 28 Jun 2008 telah membuat laporan polis bahawa dia disodomais oleh Anwar beberapa kali. Atas laporan ini lah polis menangkap Anwar pada 16 Julai 2008, bersamaan  terjumpanya mayat Teoh Beng Hock setiausaha poltik kepada Ean Hin Yong Adun DAP bagi negeri Selangor di luar Tingkat 5 Plaza Masalam, Shah Alam. (Nota: di Plaza ini lah terletaknya ibu pejabat SPRM Selangor, yaitu di Tingkat 14).

Ekoran tangkapan Anwar itu, esok harinya dia didakwa melalui seksyen 377B acara jenayah. Walaupun seksyen ini tidak boleh di ikat jamin, namun Anwar dibebaskan dengan ikat jamin peribadi berjumlah RM 20,000.

Sejak masa itu, Anwar berusaha menguggurkan kes ini. Dalam usaha Anwar menguggurkan sodomy II mahkamah telah memberi peluang kepada Anwar lebih 25 kali bagi maksud penanguhan kes sodomy II.

Penanguhan yang terakhir kali adalah pada 18 Februari yang lalu.

Sodomy II bukan sahaja mendapat liputan media masa di dalam negara,bahkan juga media asing. Rakyat Malaysia pun terikut mengikuti sodomy II ini. Malah penulis asing mendakwa, bahawa sodomy II ini telah pun merebak ke sekolah-sekolah ekoran liputan media massa seperti Utusan, berita Harian mahupun The Star.

Semalam seorang penulis yang di siarkan melalui Portal Pas Harakahdaily mempertikai keputusan mahkamah rayuan bahawa Anwar tidak dibenarkan "memancing bukti" terhadap sodomy yang dihadapinya sekarang.

Pembangkang mempotretkan bahawa Anwar tidak mendapat perbicaraan yang adil atas sebab bukti-bukti pertuduhan kepadanya tidak dibekalkan sebelum perbicaraan bermula.

AYT ingin mengingatkan pihak peguambela Anwar, bahawa dalam kes ini pembuktian adalah dipihak pendakwaraya. Pendakwaraya mempunyai tugas berat dalam memberikan hujah-hujah untuk membuktikan bahawa Anwar benar-benar meliwat Saiful.

Mahkamah berpendirian seseorang yang tertuduh (OKT) dianggap tidak bersalah selagi belum dibuktikan bersalah. (not guilty until proven guilty). Dalam perbicaraan sodomy II ini, Anwar belum boleh dikatakan bersalah atau tidak. Bagaimana kah pihak pembangkang boleh membuat kesimpulan bahawa Anwar tidak menerima keadilan dalam perbicraan ini?

Bukti-bukti seperti rakaman CCTV dan DNA yang diperolehi daripada anus Saiful adalah bukti pendakwaraya. Bukti-bukti ini akan diberikan kepada Anwar semasa perbicaraan. Beza di sini, Anwar meminta terlebih dahulu bukti-bukti itu sebelum perbicaraan. Di sebabkan mahkamah tidak membenarkan Anwar "memancing" bukti-bukti daripada pihak pedakwaraya, maka pihak pembangkang membuat kesimpulan bahawa perbicaraan sodomy II ini tidak adil.

Bagaimana kah pihak pendakwaraya memberikan bukti-bukti secara fizikal terlebih dahulu kepada Anwar, sekira-kiranya dibekalkan, maka bagaimana pula pihak pendakwaraya boleh membuktikannya di mahkamah. Kecualilah bukti-bukti fizikal itu dipendua atau di salin dan disalin. Jika ini dilakukan, sudah tentu pihak penguam Anwar akan mendakwa bahawa semua bukti-bukti itu telah "ditempering" atau ditokok tambah. Sebenarnya ini lah muslihat sebenar pihak Anwar untuk meminta bukti-bukti fizikal lebih awal agar supaya mereka dapat mempersoalkan kreadibilti bukti-bukti fizikal itu dengan mengatakan bukti-bukti fizikal itu telah diubahsuai dan ditokok tambah.

Muslihat Anwar ini telah jelas dapat dihidu oleh pihak pendakwaraya, kerana itu lah berkeberatan memberikan bukti-bukti fizikal ini lebih awal sebelum perbicaraan bermula.

Dalam sodomy II, apa yang ingin dibuktikan oleh pihak pendakwaraya bahawa semua bukti-bukti fizikal yang akan dikemukakan nanti adalah original, tanpa alter atau usikan.Sebenarnya bukti orginal ini lah yang sangat ditakuti oleh Anwar.

Atas sebab itu lah pihak Anwar mempergunakan semua saluran agar supaya mendapat bukti-bukti fizikal ini lebih awal (misalnya salinannya). Seperti yang disebut di awal tulisan ini, jika ini berlaku, maka pihak Anwar akan mempertikai kesahian bukti-bukti fizikal ini. Inilah sebenarnya yang tidak diingini oleh pihak pendakwaraya. Pihak pedakwaraya telah menghidu muslihat Anwar ini.

Pihak pembangkang terus meniupkan bahawa sodomy II adalah usaha Najib dan BN untuk mengekang kerjaya politik Anwar, mereka bebas membuat tuduhan kepada Najib dan kerajaan, namun yang pastinya sodomy II akan terus menghantui Anwar dan Pakatan Pembangkang.

25 Mac depan akan diketahui apakah Hakim yang mendengar sodomy II akan meneruskan mendengar kes ini atau sebaliknya. Bagi AYT sodomy tetap sahaja Sodomy. Apa pun usaha untuk menghaluskan istilah ini, tetap sahaja sodomy=sodomy.

No comments:

Blog Archive