Saturday, February 27, 2010

Usaha Pembangkang Putar Belit Sodomy II

Portal Pas Harakahdaily masih mempertikai keputusan mahkamah rayuan bahawa Anwar tidak dibenarkan "memancing bukti" terhadap sodomy yang dihadapinya sekarang. Laporan penuh portal berita itu disini

Pembangkang mempotretkan bahawa Anwar tidak mendapat perbicaraan yang adil atas sebab bukti-bukti pertuduhan kepadanya tidak dibekalkan sebelum perbicaraan bermula.

AYT ingin mengingatkan pihak peguambela Anwar, bahawa dalam kes ini pembuktian adalah dipihak pendakwaraya. Pendakwaraya mempunyai tugas berat dalam memberikan hujah-hujah untuk membuktikan bahawa Anwar benar-benar meliwat Saiful.

Mahkamah berpendirian seseorang yang tertuduh (OKT) dianggap tidak bersalah selagi belum dibuktikan bersalah. (not guilty until proven guilty). Dalam perbicaraan sodomy II ini, Anwar belum boleh dikatakan bersalah atau tidak. Bagaimana kah pihak pembangkang boleh membuat kesimpulan bahawa Anwar tidak menerima keadilan dalam perbicraan ini?

Bukti-bukti seperti rakaman CCTV dan DNA yang diperolehi daripada anus Saiful adalah bukti pendakwaraya. Bukti-bukti ini akan diberikan kepada Anwar semasa perbicaraan. Beza di sini, Anwar meminta terlebih dahulu bukti-bukti itu sebelum perbicaraan. Di sebabkan mahkamah tidak membenarkan Anwar "memancing" bukti-bukti daripada pihak pedakwaraya, maka pihak pembangkang membuat kesimpulan bahawa perbicaraan sodomy II ini tidak adil.

Bagaimana kah pihak pendakwaraya memberikan bukti-bukti secara fizikal terlebih dahulu kepada Anwar, sekira-kiranya dibekalkan, maka bagaimana pula pihak pendakwaraya boleh membuktikannya di mahkamah. Kecualilah bukti-bukti fizikal itu dipendua atau di salin dan disalin. Jika ini dilakukan, sudah tentu pihak penguam Anwar akan mendakwa bahawa semua bukti-bukti itu telah "ditempering" atau ditokok tambah. Sebenarnya ini lah muslihat sebenar pihak Anwar untuk meminta bukti-bukti fizikal lebih awal agar supaya mereka dapat mempersoalkan kreadibilti bukti-bukti fizikal itu dengan mengatakan bukti-bukti fizikal itu telah diubahsuai dan ditokok tambah.

Muslihat Anwar ini telah jelas dapat dihidu oleh pihak pendakwaraya, kerana itu lah berkeberatan memberikan bukti-bukti fizikal ini lebih awal sebelum perbicaraan bermula.

Perbicaraan OJ Thomson di Amerika Syarikat umpamanya, OJ tidak dibenarkan mengkases semua bukti-bukti pendakwaan kerana menurut para juri, jika ianya diberikan lebih awal, maka peguam OJ akan menyangkal bukti-bukti telah ditokok tambah. Namun akhirnya kerana usaha yang sangat panjang daripada peguam OJ, akhinyar bukti-bukti fizikal diberikan juga kepada OJ. Apa kesimpulan kes ini, OJ dibebaskan kerana pihak peguamnya berjaya mengyakinkan para juri, bahawa semua bukti-bukti ditokok tambah, jadi originality telah terhapus.

Dalam sodomy II, apa yang ingin dibuktikan oleh pihak pendakwaraya bahawa semua bukti-bukti fizikal yang akan dikemukakan nanti adalah original, tanpa alter atau usikan.Sebenarnya bukti orginal ini lah yang sangat ditakuti oleh Anwar.

Atas sebab itu lah pihak Anwar mempergunakan semua saluran agar supaya mendapat bukti-bukti fizikal ini lebih awal (misalnya salinannya). Seperti yang disebut di awal tulisan ini, jika ini berlaku, maka pihak Anwar akan mempertikai kesahian bukti-bukti fizikal ini. Inilah sebenarnya yang tidak diingini oleh pihak pendakwaraya. Pihak pedakwaraya telah menghidu muslihat Anwar ini.

Pihak pembangkang terus meniupkan bahawa sodomy II adalah usaha Najib dan BN untuk mengekang kerjaya politik Anwar, mereka bebas membuat tuduhan kepada Najib dan kerajaan, namun yang pastinya sodomy II akan terus menghantui Anwar dan Pakatan Pembangkang.

25 Mac depan akan diketahui apakah Hakim yang mendengar sodomy II akan meneruskan mendengar kes ini atau sebaliknya.

No comments:

Blog Archive