Tuesday, February 16, 2010

Anwar Dah Keseorangan! Kawan Satu Persatu Menghilang

Mungkin hanya Wan Azizah dan anak-anaknya masih mendampingi Anwar. Rakan-rakan lain satu demi satu mula melangkah jauh-jauh, ada yang meminta izin ada juga tanpa izin.

Jika sepuluh tahun lalu Anwar dipuja, ditatang bagaikan minyak yang penuh. Namun kali ini terlihat kawan Anwar seorang demi seorang rakan seperjuangan Anwar meninggalkannya membiarkan Anwar terkontang kanting bagi menghadapi masalah parti dan peribadi.

Anwar kini bagaikan sepah yang sudah kehabisan madu, setelah dihisap oleh rakan-rakannya kini dibiarkan merana dan bersendirian.

Jika pada tahun 1998, ribunan para penyokong Anwar membanjiri mahkamah dan jalan-jalan raya, sehinggakan pihak polis kewalahan mengawalnya, kini, pihak polis tidak lagi sesibuk dahulu.

Biasalah apabila manis dan kuasa masih ada maka akan terus dipuja, disanjung, dianggap hero, idola dan semacamnya. Melangkah jauhnya rakan-rakan Anwar ini berpunca daripada masalah pribadinya.

Kes liwat Anwar yang sedang dibicarakan, telah menjejaskan reputasi Anwar, sekaligus menjejaskan sokongan rakyat kepada PKR dan Pakatan.

Kes liwat bagaikan gelombang tsunami yang datang menghempas Pakatan, yang kini terumbang ambing mencari sokongan selepas rakyat sudah mula mempertikaikan kewibawaan Anwar setelah kes liwatnya dibicarakan juga.

Anwar ditinggalkan kawan-kawan apabila Ezam, bekas Ketua AMK, hilang keyakinan terhadap Anwar dan Pakatan lalu melangkah pergi meninggalkannya.Ezam pada ketika itu berkata, bahawa dia berada dipersimpangan, samaada berpihak kepada ketua, yakni Anwar, atau berpihak kepada akidah, yakni islam. Ezam memilih islam. Kemudian diikuti oleh beberapa lagi adun dan ahli parlimen PKR yang agak rapat dengan Anwar.

Belum sempat Anwar menarik nafas, Anwar sekali lagi dihentam oleh perletakkan bekas setiausaha agung PKR, Datuk Salehudin Hashim yang memberi alasan kononnya meletakkan jawatan politik disebabkan mahu memberi tumpuan kepada bidang korporatnya.

Disaat Anwar gelisah dengan kes liwat dimahkamah, diselangi dilema perkataan Can I Fuck U Today! dan Mokhtar. Anwar sekali lagi dihentak keras dengan Zahrain yang melepaskan jawatan dalam PKR dan menjadi wakil rakyat bebas. Semua orang tahu, bahawa Zahrain dan Salehudin merupakan orang kuat PKR dan agak rapat dengan Anwar.

Ezam, Zahrain dan Salehudin merupakan tokoh lama dalam PKR sejak PKR ditubuhkan, dizaman menagih kasih rakyat pada tahun 1998 yang dahulunya PKR dikenali sebagai parti KeADILan. Mereka ini gigih berjuang bersama Wan Azizah walaupun Anwar sudah pun tersungkur di dalam penjara.

Ketika PKR hanya menang 1 kerusi hanya di Permatang Pauh pada PRU ke 11. Mereka ini tetap bersama PKR. Lihat betapa setianya mereka bersama Anwar dan PKR. Tidakkah pembaca berasa hairan, kenapakah rakan seperjuangan Anwar yang dulu setia sehidup semati dengannya, kini lari meninggalkan anwar?

Tidak lain tidak bukan, mereka ini sudah tidak yakin dengan Anwar, bukan tak yakin dengan kemampuan Anwar, tetapi tidak lagi yakin dengan Anwar mengenai misi dan visinya. Anwar lebih kelihatan memihak kepada kaum cina dan india, sedangkan kaum melayu dipinggirkan.

Dahulu mungkin mereka ini fikir , Anwar hanya pancing undi cina dan india semasa menyatakan hasratnya mahu kesamarataan antara rakyat Malaysia. Namun sejak akhir-akhir ini, Anwar yang mengetuai Pakatan, telah membuat keputusan yang lebih memihak kepada DAP.

Mungkin mereka ini tidak mahu menjadi bodoh serupa Pas yang menjadi barua pak turut. Dari diperbodohkan Anwar, lebih baik mereka keluar dari PKR dan berjuang dengan agenda masing-masing. Sudahla Anwar pun tunggu masa nak masuk dalam, dimana Pakatan dan DAP pula menjadi kiblatnya. Anwar kini sekadar Ketua yang lebih memihak kepada DAP.

Daripada dihambakan terus oleh DAP, yang sememangnya terkenal dengan sikap rasis terhadap kaum melayu. Baik mereka angkat kaki selamatkan diri. Anwar sudah tak boleh harap lagi,  Pakatan bersama DAP kini sudah menjadi tuan, Pas seperti biasa lah hanya pak turut dan kaki jilat bontot DAP. Atas sebab demikian lah dijangka akan ramai lagi adun dan ahli parlimen PKR akan tinggalkan PKR.

Bila PKR sudah lemah, tinggalah DAP dan PAS dalam Pakatan. Parti Pas, tidak akan kemana-mana, mungkin Kelanatan masih dikuasai selagi Nik Aziz masih hidup. Namun apabila Nik Aziz telah tiada, terlalu sukar mencari penggantinya yang boleh memimpin PAS Kelantan.

Pada PRU-13, Pakatan DAP-PAS-PKR tidak akan mampu mengulangi prestasi PRU-12, kerana masa itu, Faktor Abdullah lah dan faktor budak tingkat 4 lah, sebahagian rakyat menolak BN.

Kini, BN lebih terserlah di bawah gandingan Najib-Muhyiddin dan para pemimpin pelapisnya terutama Mukhriz Mahathir.

Kesimpulannya, Pakatan akan rebah bersama-sama Rebahnya Anwar.

No comments:

Blog Archive