Tuesday, February 16, 2010

Sodomy II: Kenapa dan Mengapa??

Majalah Times menggambarkan bahawa undang-undang anti-sodomy adalah undang-undang barbric. Manakalah 50 ahli parlimen Australia menggambarkan sodomy adalah hak individu. Lihat lah siapa yang memberi sokongan kepada Anwar dalam kes sodomy.

Bagi mereka hanya percaya Anwar yang betul, sedangkan mangsa adalah manusia yang tidak betul. Yang paling malang adalah mereka mempengaruhi kerajaan Malaysia agar campur tangan dalam kes sodomy II. Maksud tersirat mereka ini adalah, jika kerajaan Malaysia lakukan, maka pasti mereka akan menuduh suatu hari kelak, bahawa kehakiman, mahkamah adalah di bawah telunjuk kerajaan.

Mereka mengabaikan fakta bahawa sodomy II adalah antara mangsa dan Anwar, sedangkan mahkamah dan pihak polis yang menjalankan siasatan adalah demi keadilan kepada rakyat yang memohon keadilan.

Anwar tidak perlu takut, jika memang benar dia tidak meliwat Saiful. Tetapi memandangkan gelagat dan perbuatan Anwar sebelum perbicaraan bermula dan semasa perbicaraan bermula, seolah-olah sudah mengelabah dan menampakan sangat, bahawa memang Anwar ada melakukan kerja terkutuk itu.

Sila ikuti mengapa dan kenapa adanya sodomy II berikut:

Ekoran laporan polis oleh pembantu Anwar Saiful Azlan Bukhari pada 28 june 2008 bahawa dia diliwat oleh Anwar Ibrahim adalah punca Sodomy II.

Walaupun para penyokong Anwar termasuk isterinya Wan Azizih mengatakan bahawa sodomy II adalah konspirasi kerajaan terutama Najib untuk mengaibkan Anwar dan sekali gus membendungnya untuk berkecemping dalam politik, kerana menurut mereka hanya Anwar lah merupakan saingan kepada BN dan Najib.

Anwar juga mendakwa bahawa laporan Saiful akan boleh dipatahkannya kerana, setiap saat pegerakannya sepertimana laporan Saiful, dia mempunyai alibi yang konkrit.

Anwar sangat percaya bahawa Sodomy II adalah konspirasi Najib kerana dikatakan sebelum Saiful membuat laporan kepada polis, Saiful ada berjumpa Najib yang dikatakan ada urusan dengan permohonan biasiswa..

Peristiwa Kedutaan Turki

Pada 30 jun, 2008 Anwar telah bersembunyi ke kedutaan Turki di Kuala Lumpur, dimana menurut dakwaan Anwar dan para penyokongnya adalah jemputan Barlas Ozenar Duta Turki di Malaysia, namun Barlas menafikan bahawa dia menjemput Anwar.

Siasatan Polis

Timbalan KPN Tan Seri Ismail Omar pada 2 Julai 2008 mengatakan laporan Saiful yang mengatakan dia diliwat oleh Anwar merupakan kes jenayah kerana pelakuan sex luar tabii merupakan jenayah di Malaysia, dan jika sabit kesalahan boleh dihukum sebatan dan penjara 20 tahun dalam seksyen 377B acara jenayah.

Anwar Ditahan

Pada 16 Julai 2008, Anwar telah ditangkap dirumahnya kerana permintaan polis supaya Anwar melapor diri kepada pihak polis pada pukul 2:00 petang tidak diindahkanya. Anwar dibebaskan dengan bail pribadi sebanyak 20,000 pada 17 Julai, walau melalui seksyen 377B OKT tidak dibenarkan dijamin.

Permohonan Anwar

Pada 29 Julai 2008, Anwar memohon agar pertuduhan kepadanya digugurkan berasaskan kepada akuan bersumpah oleh Dr Mohamed Osman Abdul Hamid daripada Hospital Puswari yang bertarikh 1 Ogos, 2008.

Saiful Sumpah Laknat

Pada 15 Ogos, 2008, Saiful bersumpah laknat di Masjid Wilayah Persekutuan dengan disaksikan oleh Imam Ramlang Porigi antara pukul 6:15 dan 6:20 petang.

Berbagai Reaksi

Setelah Saiful bersumpah laknat, berbagai pihak maukan Anwar bersumpah serupa, namun Anwar enggan bersumpah.

Mahkamah

Sejak Anwar ditangkap pada 16 Julai 2008, Anwar secara terus menerus berusaha agar sodomy II digugurkan atau ditangguhkan perbicaraanya. Sehinggalah pada 3 Februari 2010, sejumlah 20 kali, kes Sodomy II tertangguh.

Setelah berjalan 3 hari Sodomy II terpaksa ditangguhkan kepada 18 Februari 2010, kerana Anwar pula memohon agar hakim yang mendengar Sodomy II dilucutkan daripada kes ini. Pada tarikh tersebut, YA Mohammad Zabidin Mohd Diah akan membuat keputusan samaada akan terus mendengar sodomy II atau sebaliknya.

No comments:

Blog Archive