Friday, December 25, 2009

Pembongkaran Pekong Pemimpin Barisan Nasional

Saban hari apakah melalui suratkhabar, blog atau portal berita ada sahaja isu-isu pembongkaran pekong para pemimpin barisan nasional.

Pembongkaran isu-isu ini semakin berkembang dan rancak terutama setelah PRU-12, dimana kerajaan Barisan nasional kehilangan negeri-negeri Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan selama 7 bulan negeri Perak.

Isu mengenai Najib, Mahathir, Khairy Jamaluddin (yang dikatakan oleh Tun Mahathir sebagai budak tingkat 4 semasa kerajaan Tun Abdullah Badawai) Datin Rosmah Mansor dan ramai lagi menjadi kesukaan para penulis berita dan blog.

Isu hangat yang diulang-ulang oleh pihak pembangkang kini adalah peristiwa pengundian bajet tahun 2010 di dewan rakyat dimana kerajaan barisan nasional hampir tewas dengan hanya kelebihan 3 undi (66-63). Isu ini bagi pembangkang menunjukan bahwa DS Najib mempunyai krisis keyakinan daripada ahli parlimen barisan nasional sendiri.

Alasan pihak pembangkang mengatakan demikian adalah Bajet 2010 adalah bajet sulung DS Najib selaku perdana menteri dan juga menteri kewangan. Bajet 2010 adalah gambaran corak kepimpinan PM ke-6 itu, pun demikian seramai 71 ahli parlimen mangkir ke parlimen dan ada yang mengatakan kemangkiran tersebut ada kaitan dengan perkahwinan Bung Mohktar Radin dengan seorang pelakon cantik berumur 33 tahun.

Isu kehilangan enjin pesawat tempur TUDM F-5E tiger bukan satu enjin malah 2 enjin juga mendapat tempat di dada-dada akhbar, bukan sahaja akhbar dalam negeri malah luar negara. Isu kehilangan 2 enjin pesawat tempur ini menjadi isu panas kerana masa kehilangan 2 enjin tersebut, kementerian pertahanan masih diterajui oleh Najib, PM Malaysia masa ini.

Pada masa kementerian pertahanan diterajui Najib dikatakan bahawa kementerian tersebut begitu tersusun dan mendapat "thumb up" dari berbagai pihak, namun kehilangan 2 enjin F-5E tiger,telah menghapuskan kecermerlangan kementerian tersebut,ibarat kata pepatah hujan setahun dihapuskan oleh hujan sehari.

Isu Datin Rosmah Mansor juga adalah isu yang sangat digemari oleh para penulis blog, terutama "keterkaitan" wanita nombor wahid negara ini dengan kematian model mongolia Aminah@ Altanyua di Shah Alam tahun 2007.

Datin Rosmah Mansor juga dituduh oleh para pemimpin pembangkang terutama Tian Chua dari PKR yang menuduh wanita No 1 negara ini menerima kiriman wang 600 ribu ringgit pada bulang Ogos 2008 semasa Rosmah melawat Dubai.

Menteri Besar Negeri-9 juga tidak terlepas dari tuduhan dan berita kerana dikatakan MB ini memindahkan wang sebanyak 10 juta ringgit melalui penghurup wang yang sedang disiasat oleh bank negara masa kini.

Isu ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman juga tidak terlepas daripada berita sensasi para bloger. Ketua Menteri Sabah ini dikatakan mempunyai wang tersimpan di Hongkong. Terbongkarnya isu ini ekoran tertangkapnya proxi Musa Aman semasa mencuba membawa keluar wang dari lapangan udara Hongkong di ambang Prk Pematang Pauh.

Tun Mahathir juga secara terus menerus menjadi bahan berita. Selain isu saman 100 juta Anwar terhadap Mahathir,isu buku Malaysian Marverick:Mahathir Mohammad in Turbulent Times.karangan Barry Wain ada menulis bahawa semasa pemerintahan Mahathair selama 22 tahun negera telah kehilangan 100 billion ringgit.

Ekoran daripada tulisan dalam buku tersebut, Mahathir tidak cukup mempertahankan dirinya, Tun Dr Mahathir Mohamad turut menyalahkan seorang lagi mantan perdana menteri berhubung isu salah guna wang negara seperti didakwa dalam sebuah buku terbaru.

No comments:

Blog Archive