Tuesday, June 23, 2009

UG Idea Hadi: Sekarang Jadi Fitnah, Bohong

Kata Hadi Awang, idea UG hanya relevan semasa Tun Abdullah Badawi, masa DS Najib Tak releven lagi, pasal itu lah idea ini TUTUP. Alasan tersirat Hadi Awang, sebab mereka nampak, TAB lemah,mudah mereka tunggangkan, berlain dengan DS Najib yang mantap juga dalam liku-liku permainan, baik di belakang layar maupun depan layar.

Anwar Ibrahim, dengan kepakaran memutar belitkan ISU, mengatakan bahawa idea UG hanya fitnah dan permainan kotor UMNO untuk melemahkan PAKATAN government in waiting!!!. Inilah kekuatan dan kelebihan Anwar, fakta yang jelek akan terkikis darinya, sebaliknya dipalitkan pada orang lain, hatta ramai yang percaya, termasuk para penyanya berita, mereka terpukau, mereka terhipnotis, seolah-olah apa saja yang diperkatakan oleh Anwar adalah benar belaka.

UBN telah terbiasa dengan kemenagan besar, telah terbiasa dengan kemenangan 2/3 dan menganggap simple majoriti adalah lemah. Perasaan lemah inilah yang menghantui UBN, sehingga para pemimpin terlalu gelisah, gunda gulana apatah lagi bebagai tumahan yang dilimparkan akibat keputusan PRU-12 dan PRK-PRK setelahnya. Pemimpin telah hilang semangat, sehingga menular kepada pemimpin akar umbi. Akibat rasa anggkuh kerana merasa sangat kuat, apabila tersandung sedikit yang diperkirakan tidak akan berlaku, maka perasaan rendah diri yang amat sangat berkecamuk di dada, di kepala, sehingga memeningkan, membingungkan, akal, fikiran, ilham,minda terkongkong, sehingga idea bernas sukar dilahirkan lagi.

Cetusan UG oleh Hadi Awang.. sekarang nyata hanya pancingan, mencoba kebingungan UBN, terus disambut, walaupun DS Najib sempat berfikir sejenak.

Mereka-mereka yang paling bahagia sekarang (juga termakan idea pancingan Hadi) adalah pemimpin DAP, PKR, orang PKR dalam PAS dan orang DAP dalam PAS. Akibat kurang arif dalam permainan Hadi, 10 MP Pas terpaksa membuat pendirian awal sama dengan Nik Aziz yang benar-benar percaya bahawa Hadi dan Nasa hendakkan UG. Dalam permainan ini, paling tidak Hadi, telah tahu siapa-siapa yang benar-benar menyokongnya, dan siapa-siapa yang menentangnya dalam PAS. Hadi dalam menyusun langkah-langkah seterusnya, paling tidak dapat berwaspada lebih awal, kerana terang dan jelas siapa-siapa yang ikut berkorban dengannya.
.
Hadi telah menjelma sebagai pemain politik kawakan, pemain politik yang membelakangkan sifat-sifat yang selama ini melekat padanya, yakni TOK GURU AGAMA ISLAM. Dalam menentukan cengkaman, Hadi terpaksa mencipata muslihat yang orang lain sukar membacanya , dan muslihat itu adalah UG.

UG telah dinoktahkan. Tiada lagi perbincangan. Walaupun kata DS Najib dalam politik semuanya boleh belaku. Benar.. dalam politik semua possible, nothing is immpossible. Dahulu lawan, sekarang kawan, demikian juga sebaliknya.
.
Nah sekarang... senerio politik tanah air sudah terbuka luas, khasnya kepada kaum melayu beragama islam, telah terang dan jelas, siapa yang tidak menginginkan perpaduan ummah. Terserah kepada penilaian dan penerimaan mereka, mereka bebas menafsirkan kejadian yang berlaku, mereka juga bebas membuat keputusan, manakah yang perlu diberi sandaran untuk membela negara, bangsa, dan agama.
.
UBN dalam langkah menawan semula penyokong-penyokongnya yang telah berubah arah, mesti mengotakan apa yang di kata, apa yang diucap, baik yang tersirat maupun yang tersurat. UBN khasnya para pemimpinnya maupun wakil-wakil rakyat yang menang kerananya, mulai sekarang perlu mengubah tingkah laku, tabiat serta pendekatan, agar, penyokong lama akan kembali dan kalau boleh mendapat penyokong baru.

Pendekatan konvesional yang dipraktikkan selama ini perlu diubah, perlu diperbaharuhi, kerana pendekatan itu telah usang, tidak berbisa lagi. Akibat pendekatan UBN yang masih konvesional ini, maka pancingan Hadi mengenai UG pun tidak terbaca apa yang tersirat daripada cadangan itu, sehinggakan UBN merasa terlena, seolah mimpi ngeri yang selama ini menghantui UBN akan lenyap, terkikis kerana UG!!!.

Sungguh malang bagi UBN... sudahlah bukan ideanya mengenai UG.. sekarang pula dilimparkan kepadanya, seolah UBN lah yang merancang UG untuk menganggu gugat PAKATAN seperti dakwan Anwar Ibrahim semalam selepas meeting selama 2 jam bersama pemimpinan PAKATAN. Nahuzubillah!!

No comments:

Blog Archive