Wednesday, June 17, 2009

Sabah Development Corridor (SDC)

Sayang website Sabah Development Corridor (SDC) terlalu lama memasang notis: website under maintenance, thank you.

Mungkin Umum mengetahui dan mungkin juga sebahagian kecil penduduk Sabah mengetahui bahawa SDC telah dilancarkan oleh mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi pada 29 Januari 2008, bertempat di Sepanggar, Menggatal Kota Kinabalu.

Pembangunan koridor Sabah dijangka mengambil masa 18 tahun, bermula tahun ini untuk menyiapkan perancangan atas kertas yang telah dibuat. Melalui perancangan atas kertas tersebut diperkirakan bahawa projek ini akan menelan kos RM 105 billion dengan perincian tahunan sebesar 6 billion ringgit.

Pengwujudan projek ini akan memberi peluang pekerjaan kepada 900 ribu penduduk yang akan tersebar kepada 3 bahagian, yakni bahagian pantai barat, pendalaman dan pantai timur negeri ini.

Melalui projek ini telah dikenal pasti pengkhususan setiap bahagian, misalnya bahagian Pantai Barat dikhaskan untuk koridor industri dan agro-food zone khusus SME; Bahagian Pendalaman dikhaskan untuk internal agropolitan, pelancongan, highland agriculture dan agroforestry zone, manakala Bahagian Pantai Timur dikhaskan untuk kawasan industri, marine tourism, integrated agro food, agro-biotechnology dan palm oil industry zone.

Sebagai tambahan dan menyokong ke tiga-tiga pembangunan kawasan-kawasan ini, maka akan dibangun zon perdagangan bebas di Sepanggar dan sebuah pusat perdagangan di Sandakan. Selain itu untuk memperlancar arus lalu lintas baik untuk kegunaan harian penduduk dan juga pengangkutan barang, maka akan dibina rangkaian keretapi yang akan menelan belanja 600 juta ringgit.

Bagi tujuan kordinasi dan pusat maklumat serta pengagihan peruntukan bagi SDC, kerajaan negeri Sabah telah menubuhkan agensi pelaksana yang di sebut Sabah Economic Development Authority (SEDIA) yang di ketuai oleh Encik Anthony Kihob sebagai Chief Operating Officer (CEO).

Untuk sementara waktu, maklumat ini sahaja yang dapat dipaparkan disebab keterhadan akses mendapat maklumat mengenai projek mega ini yang katanya untuk tujuan murni yakni membasmi kemiskinan di negeri Sabah.

Faktor keterhadan maklumat berhubung projek mega ini merupakan faktor utama yang mengekang rakyat biasa mendapat peluang melalui projek ini walaupun diuar-uarkan bahawa melalui projek ini, rakyat Sabah akan terkeluar dari genggaman kemiskinan menjelang tahun 2025.

Sifat pelaksanaan projek ini adalah top-bottom approach, yakni pihak pelaksanalah yang mencorakkan kehidupan penduduk sasaran. Pelaksana menganggap bahawa melalui merekalah taraf kehidupan penduduk sasaran akan tertentukan.

Timbul tanda tanya besar di sini, jika pelaksanaan projek SDC bercorak perusahaan, maka tentulah melibatkan syarikat-syarikat sederhana besar maupun syarikat-syarikat besar. Pertanyaan seterusnya adalah siapakah pemilik-pemilik syarikat-syarikat tersebut? Jika syarikat-syarikat dilantik sebagai pelaksana, pertanyaan seterusnya adalah siapa yang mendapat manafaat terhadap projek-projek SDC ini?

Telah banyak bualan yang beredar bahawa projek-projek melalui SDC ini hanya menguntungkan syarikat-syarikat besar dan sederhana, bukan seperti tujuan asalnya, yakni projek ini digerakkan oleh rakyat untuk rakyat. Adalah dikhuatirkan apabila menjelang tahun 2025, sasaran awal yakni membasmi kemiskinan tidak tercapai, sebaliknya rakyat miskin bukan sahaja tetap miskin malah semakin miskin.

Telah banyak projek kerajaan seumpama ini pernah wujud di negeri ini, umpamanya SLDB, KPD, SAFODA, SFI, Sabah Shipyard, KOJASA, SAMA, SAFMA, SEDCO, SUDC, PERKASA, dan banyak lagi. Tujuan asal agensi-agnesi selain dalam usaha membangun negeri tetapi juga sebagai usaha kerajaan mempertingkatkan taraf hidup rakyat dan peluang-peluang pekerjaan.

Pertanyaan kita, sejauh manakah peranan agensi-agensi ini menyumbang kepada taraf pendapatan penduduk negeri ini?. Jawabannya nahi, perangkaan menunjukkan, bahawa rakyat Sabah adalah penduduk termiskin di Malaysia, malu kepada Kelantan dan Melaka, walaupun kurang sumberdaya alam, akan tetapi taraf kehidupan penduduk mereka jauh lebih baik dari Sabah.

Apakah SDC melalui SEDIA akan ikut jejak agensi-agensi ini? hanya masa yang menentukan.

No comments:

Blog Archive