Tuesday, June 30, 2009

Royalty Minyak dan Manek Urai

Hadi Awang mengatakan bahawa Kelantan ada pelantar minyak. Beliau sendiri pernah melawat pelantar minyak itu. Saifudin Nasution juga mengatakan bahwa Kelantan ada minyak, sambil menuduh kerajaan berbohong di parlimen,menafikan perkara ini.

Isu tuntutan royalty minyak oleh pemimpin-pemimpin Pakatan ini merupakan isu utama mereka menjelang PRK Manek Urai. Mereka mengeluarkan hujah, bahawa minyak memang ada di perairan Kelantan, kerana terdapat pelantar yang bernama melayu, seperti Kekwa, Cakrawala, Seroja, Bintang dan Lawen, ini membuktikan bahawa pelantar-pelantar itu adalah milik Malaysia.

Namun dakwaan ini disangkal oleh Dato Mustatpha Muhamad (Tok Pa), pengarah pilihanraya UBN Manek Urai. Tok Pa kata, bahawa carigali minyak itu berada diperairan bertindih Malaysia dan Thailand, bukannya di perairan Kelantan.

Isu royalty minyak ini memang menarik untuk menjadi isu, kerana hasil dari emas hitam itu cukup lumayan sebagai pendapatan sesebuah negeri. Untuk sementara negeri Sabah, Sarawak dan Terengganu adalah negeri-negeri yang mendapat bayaran royalty 5% daripada hasil emas hitam tersebut.

Persoalannya kenapa isu ini menjadi isu utama Pakatan sempena PKR Manek Urai?. Bukan kah penggalian dan penyedutan minyak di negara ini telah bermula sejak tahun 1971, dan perjanjian-perjanjian antara Petronas dengan negeri-negeri yang mempunyai minyak ditandatangi pada tahun 1976.

Apakah melalui PRK Manek Urai ini, Pakatan tidak mempunyai isu lagi untuk dibawa berkempen, sehinggakan pemimpin Pakatan tega memesongkan rakyat Kelantan, untuk mempercayai bahawa Kelantan mempunyai minyak, tetapi royalty dinafikan. Ataukah cara ini adalah taktik mendapatkan bantuan kewangan dari kerajaan pusat!.

Pada PRK Bukit Gantang, UBN mengumumkan beberapa projek untuk rakyat di kawasan parlimen itu, akan tetapi keikhlasan UBN ini diputar belit, seolah-olah usaha UBN merasuah rakyat. Oleh kerana itu, melalui PRK Manek Urai ini, Pakatan mengubah taktik, bahawa isu mereka bukan kepada isu pembangunan fizikal kepada Kelantan, akan tetapi diubah kepada bentuk lain, yakni menuntut sesuatu yang seolah-olah masuk akal dan betul, yakni royalty minyak.

Pemimpin Pakatan memang suka memainkan isu, misalnya di Sabah dan Sarawak, mereka memainkan isu bahawa royalty minyak 5% tidak cukup, sebaiknya kata mereka, royalty seharusnya lebih tinggi dari itu. Pemimpin Pakatan mengatakan jika Pakatan mengambil alih kerajaan, maka royalty minyak untuk Sabah dan Sarawak akan dinaikkan kepada 20%.

Meminta untuk perkara yang tiada bersamaan dengan istilah memaksa, mengisukan perkara yang tiada ertinya bohong, apakah pemimpin Pakatan sempena PRK Manek Urai memaksa kerajaan Pusat untuk memberi bantuan kewangan dengan cara lain, ataukah hanya berbohong untuk mengelirukan penduduk Kelantan amnya dan khasnya Manek Urai? semata-mata untuk mendapat undi!. Hanya pemimpin ini sahaja yang boleh menjawab persoalanan ini.

No comments:

Blog Archive