Tuesday, December 16, 2014

Gerakan 16 September Anwar

Gerakan 16 September Anwar kini sedang berjalan di Mahkamah. Mengapa gerakan itu sampai ke mahkamah? sebabnya Anwar menyaman Menteri Luar Datuk Anifah Aman sebanyak RM100 juta, atas kenyataan menteri itu di Washington pada mei 2009, bahawa Ketua Pembangkang itu cuba membeli beliau dengan menawarkan RM100 juta untuk melompat parti.

Untuk pengetahuan semua sebaik sahaja PRU-12, iaitu tahun 2008 selesai dengan kemenangan BN yang mendapat 140 kerusi daripada 222, Anwar memberi tahu penyokongnya bahawa pakatan rakyat akan mengambil alih Putrajaya selewat-lewatnya 16 September 2008.

Anwar dengan kenyataan popularnya "I had the numbers", maksud kenyataan itu bahawa beliau mempunyai 32 ahli parlimen BN yang akan melompat ke PR.

Mahkamah di beritahu, bahawa memang terhadap macai-macai Anwar termasuk bekas setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution melakukan pendekatan kepada beberapa MP Bn untuk melompat bagi membolehkan Anwar dilantik sebagai Perdana Menteri menggantikan Datuk Abdullah Badawi (kini Tun).

Meskipun perbicaraan ini, tidak memberikan impak apa-apa kepada kerajaan, namun rakyat negara ini perlu mengambil iktibar kepada keadaan yang berlaku sebelum 16 September 2008, bagaimana kemaruknya Anwar untuk menjadi Perdana Menteri.

Menurut Datuk Zaharain mantan MP Pakatan, bahawa Anwar sanggup melakukan apa sahaja, asalkan beliau boleh menjadi Perdana Menteri.

Moral kepada kenyataan yang didengar di mahkamah, bahawa terlalu bahaya jika negara ini mendapat Peradana Menteri yang sanggup menggunakan apa sahaja tindakan untuk kepentingan peribadi.

No comments:

Blog Archive