Friday, September 06, 2013

Rogol: Bekas ahli kumpulan Ruffedge dipenjara 20 tahun

Teka sendiri Yang mana bekas Penyanyi itu. Namanya disembunyikan bagi melindungi anak tirinya
KAJANG 6 Sept. - Seorang bekas ahli kumpulan Ruffedge yang popular sekitar tahun 2000, dihukum penjara 20 tahun dan sebatan 10 kali oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas didapati bersalah merogol anak tirinya yang berusia 14 tahun, Februari tahun lalu.

Hakim Nor Hazani Hamzah menjatuhkan hukuman itu terhadap lelaki berusia 38 tahun itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Bagaimanapun mahkamah membenarkan permohonan tertuduh untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman itu sehingga selesai rayuan di Mahkamah Tinggi.

Jaminan ke atas tertuduh dinaikkan daripada RM15,000 kepada RM80,000 berserta syarat tertuduh perlu melaporkan diri di balai polis berhampiran sebulan sekali sehingga rayuan selesai.

Tertuduh yang kini bekerja sebagai guru vokal di beberapa kementerian kerajaan dibawa ke Penjara Kajang pada pukul 4 petang selepas gagal membayar jaminan.

Dalam penghakimannya Nor Hazani berkata, mahkamah mendapati keterangan pengadu mempunyai kredibiliti.

Menurut beliau, selepas kejadian, pengadu memberitahu perkara itu kepada dua guru kaunselingnya yang turut memberikan keterangan di mahkamah.

"Mahkamah mempercayai keterangan kedua-dua guru itu, masing-masing saksi pendakwaan keenam dan ketujuh yang merupakan saksi bebas.

"Selain itu, keterangan doktor juga mengesahkan terdapat koyakan pada alat sulit pengadu," kata beliau.

Menurut beliau, pembelaan tertuduh gagal menimbulkan keraguan munasabah sebaliknya telah mengukuhkan kes pendakwaan.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa merogol mangsa di sebuah rumah di sebuah taman perumahan di Gombak di sini pada pukul 9 pagi, 9 Februari 2012.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 376(3) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan.

No comments:

Blog Archive