Saturday, November 21, 2009

Angin Perubahan: antara realiti dan persepsi

Bagi seseorang yang telah bertekad untuk berubah- apapun cara tarikan yang dipersembahkan ke hadapannya apa kah tersirat maupun tersurat terlalu sukar mengubah pendirian dan keputusan yang telah diambil. Dalam era moden ini- tiada lagi istilah membuat keputusan membabi buta- keputusan yang dibuat rentetan dari peristiwa-peristiwa yang telah dialami oleh individu itu.

Merayu,mengajak seseorang mengubah keputusan yang telah diambil semata-mata hanya berpaling ke kiri atau ke kanan- dimana destinasi atau keputusan yang serupa- cuma bezanya mungkin cara dan bentuknya- biasanya dalam dunia ilmu ini- terlalu menyukarkan mengubah keputusan seseorang.

Keinginan untuk berubah ternyata mengubah lanskip berfikir rakyat negara kini. Keinginan ini telah melanda rakyat terutama generasi setelah merdeka. Generasi ini sebaik sahaja membuka mata ke arah hidup berdikari telah tersajikan kepada suasana persaingan yang luar biasa hebat. Mereka membesar menyaksikan bagaimana manusia menjadi input industri- manusia dipergunakan oleh manusia- manusia digunakan sebagai modal mencari rezeki- manusia penyebab kerosakan alam- manusia penyebab kerosakan sosial,; perdagangan manusia dan bermacam-macam kaedah penggunaan manusia- telah disaksikan.

Pengalaman dan peristiwa yang dialami baik pahit atau manis- menjadikan manusia itu belajar-menjadikan manusia berpengetahuan- ada manusia dijadikan tauladan- ada manusia dijadikan sempadan. Berpaksi kepada pengalaman ini- manusia terbuka kepada deminsi keinginan baru-terbuka untuk membuka lembaran baru. Di sinilah keinginan untuk berubah bermula. Keinginan ini bukan lagi riotik- tetapi telah menjadi kemastian- motto “desire to change” menjadi panutan.

Dalam usaha merebut kuasa misalnya- berbagai kaedah digunakan- ada kaedah yang biasa digunakan tetapi dimodifikasi sedikit- misalnya- cara pengadaan pilihanraya. Kita biasa menghadapi pilihanraya- samada pilihanraya umum (PRU) atau pilihanraya kecil. Sama-sama kita tahu- bahawa PRU- diadakan semata-mata untuk meminta mandat baru- dengan satu tujuan- menperkukuh kekuatan- walaupun keputusannya kadang-kadang memeranjatkan seperti PRU-12. Sedangkan pilihanraya kecil (PRK) pula diadakan disebabkan jika sesuatu kawasan itu tidak berwakil rakyat- kerana penyandangnya kehilangan kelayakan maupun terjadi kekosongan kerana kematian.

Setelah PRU-12- kebiasan PRK tidak lagi berpaksi kepada kebiasaan ini, tetapi telah dimasukan dalam strategi dan perancangan dalam usaha mendapat kuasa- kerana menafaatkan situasi rakyat yang ingin berubah. Bagi individu atau kelompok individu yang ingin mendapat kuasa- apa sahaja kaedah yang boleh digunapakai- dipergunakan semaksima mungkin, agar tujuan atau matalamat tercapai. Kata orang “hook or by crock” tujuan mesti dicapai dan kemahuan mesti didapat.

Kos pilihanraya- bukan merupakan “concern” bagi pembuat statergi dan perancang- apa yang mustahak adalah agar stratergi dan perancangan itu menepati sasaran. Apabila sasaran tercapai- maka kepuasan yang begitu tinggi nikmatnya kepada ahli strategi dan perancang tercapai.

Persepsi: bahawa angin perubahan melanda- dimanafaatkan oleh Anwar Ibrahim dalam usaha menjadi perdana menteri Malaysia. Terdorong dengan persepsi ini maka berbagai strategi dan perancangan telah di atur melalui istilah pakatan. Strategi dan perancangan yang bersifat menyerang disusun sedemikan rupa kerana menurut pandangan kelompok Anwar- tanda-tanda keinginan untuk berubah yang melanda rakyat- berorentasi dan terdorong melalui sifat menyerang.

Strategi menyerang Anwar ada yang bersifat halus dan ada juga yang bersifat kasar. Penggunaan mahkamah, tulisan dalam akhbar-akhbar atau blog, propaganda kepada pemimpin asing, pengosongan kawasan-kawasan yang dimenangi pakatan melalui PRU-12, penyusunan semula kepimpinan dalam PKR adalah cara halus Anwar, manakala demonstrasi, ceramah-ceramah, karektor assassination perorangan atau pemimpin atau pro- kerajaan merupakan cara kasar Anwar untuk memaksa terjadinya perubahan.

Bagi Anwar- apakah angin perubahan benar-benar ada- bukan persoalan, kerana menurut fahaman beliau- angin perubahan boleh dirancang dan dirasang melalui stimuli luaran, dalaman ; apakah melalui isu kemanusian atau isu kenegaraan. Yang paling penting dalam penciptaan angin perubahan adalah terletak kepada memontem yang berterusan.Bagi kelompok Anwar – lenturlah besi selagi panas.

Akibat keputusan PRU-12, seolah-olah angin perubahan telah melanda- pihak pemegang tampuk kerajaan yakni Barisan Nasional terpengaruh, terbawa-bawa, hanyut dengan persepsi bahawa angin perubahan memang melanda.

Pertahanan kerajaan belum bersedia untuk menangkis “ angin perubahan” seperti ini. Dalam waktu sejenak kerajaan terpaksa berada dalam situasi bertahan- saling menuding jari- saling menyalahkan sipulan dan simulan- ada juga secara terang-terangan ketidak siap siagaan benteng pertahanan kerana sistem pertahanan yang disediakan oleh sang ketua tidak ampuh- ketinggalan zaman- telah lapuk dan hampir luput kualitinya.

Belum pernah terjadi di negara- selama lebih 50 tahun bahawa tampuk pemegang kuasa terpaksa bertahan sebegini rupa- terpaksa menggali berbagai pendekatan dalam penyusunan pertahanan. Membina pagar-pagar yang kuat- mempergunakan seluruh sumber yang ada agar supaya pertahanan yang kuat dapat dibina agar angin perubahan tidak melanda.

Tampuk pemerintahan- berfikir bahawa kelemahan pertahanan yang kuat kerana para jeneralnya telah tua- ketandusan idea; dalam proses membina semula kekuatan pertahanan- proses penggantian barisan depan pucuk pimpinan perlu diganti. Berguguranlah barisan pimpinan yang tua-tua dan berganti dengan barisan daun-daun muda.

Setelah terjadi perubahan pucuk pimpinan negara: pagar pertahanan pemerintah ditemukan dan dirumuskan melalui konsep “Satu Malaysia, Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan”. Bagi pihak pemerintah melalui konsep ini pertahanan dianggap kukuh untuk menempis serangan angin perubahan dan juga kelompok yang memanfaatkan kelompok masyarakat yang berkeinginan untuk berubah.

Rupanya berasaskan kepada pendekatan tampuk yang memerintah kini- angin perubahan itu memang suatu realiti bukan persepsi. Cuma amaran awalnya tidak dikesan, disebabkan sistem pengesan telah lapuk dan tidak mampu mengesan angin seumpama ini.

Persoalannya sekarang apakah konsep dan sistem yang dipertaruhkan oleh tampuk pemerintahan kini dapat menangkis strategi dan perancangan pihak yang memanfaatkan angin perubahan?

Pada mutakhir ini- telah disaksikan bahawa pemanfaatan angin perubahan ini benar-benar digunapakai oleh pihak Anwar Ibrahim melalui pemeliharan memontem yang berterusan- umpamanya melalui pengosongan kawasan-kawasan tertentu agar supaya pilihanraya kecil dapat dilangsungkan. Pembangkitan isu-isu undang-undang, isu ketelusan,isu kepolisan, isu kesukuan, isu pilih kasih, isu pelajaran, isu agama terus dimainkan agar supaya memontem berterusan dan menaikan semangat kelompok-kelompok yang terasuk dengan angin perubahan.

Siri pilihanraya kecil yang masih dalam senarai menunggu adalah DUN Kota Shah Alam, setelah Penanti. Bagi menghadapi pilihanraya kecil Penanti pihak pakatan telah awal-awal lagi mengumumkan calonnya Dr Mansor Osman mantan setiausaha politik Anwar Ibrahim semasa mejawat DPM di bawah pemerintahan BN- jika menang Dr Mansor pasti dilantik sebagai TKM-1 Pulau Pinang.

Strategi dan perancangan pihak pakatan ini dalam usaha memelihara memontem terhidu oleh Datuk Najib- dan pada awal-awal lagi- PM-6 ini membayangkan akan memulaukan PRK-Penanti.

Pemulauan PRK- Penanti- jika benar-benar terjadi- ramai para penganalisis politik, para pemimpin dalam kerajaan,maupun bloger-bloger termasuk- bloger A Kadir Jasin- menyifatkan pemulauan ini sebagai kembiri dan penakut. Menurut A Kadir Jasin lagi- setelah terjadinya perubahan kempimpinan kerajaan- sepatutnya kerajaan bertambah berani.

Datuk Najib mempunyai kaedah tersendiri untuk menghadapi pendapat seumpama ini. Bagi Najib- berundur setapak bukan bererti takut. Tidak melawan bukan bererti pengecut.

Bagi Datuk Najib- perangkap lawan telah ternga-nga di depan mata- adalah suatu keputusan yang daif untuk memasukinya. Apakah boleh diiktiraf bahawa perangkap musuh yang telah jelas boleh memusnahkan- kerana hendak dikatakan bukan kembiri- bukan penakut- bukan pengecut tetap sahaja memasuki perangkap itu. Adalah terlalu daif dan bodoh untuk memasuki perangkap itu jika senjata yang ampuh tidak terbawa bersama bagi memusnahkan perangkap itu.

Senjata ampuh Datuk Najib akan terus diasah untuk peperangan yang besar, bukan untuk peperangan kecil. Senjata ini terlalu tinggi harganya- adalah tidak berbaloi digunakan untuk peperangan kecil, kerana menurut hemat Najib- memang angin perubahan yang sangat besar akan melanda- dan kerana itu- senjata ampuh mesti disimpan baik-baik agar tidak diketahui jenisnya dan kemungkinan pihak musuh mencari penangkisnya.

Angin perubahan memang berlaku di negara ini, bukan sahaja mengubah senerio berpolitik tetapi juga mengubah cara berpolitik- mengubah cara pendekatan kepada rakyat- mengubah cara pentabiran- mengubah pengurusan- dan paling afdal mencoba mengubah mentaliti.

Rupanya apabila angin perubahan terjadi yang diuntungkan adalah rakyat- melalui angin perubahan- rakyat akan menikmati bahagiannya- menikmati rancumnya yang selama ini diberikan secara terpaksa dan disendat-sendat. Demi kemakmuran rakyat dan negara- biarlah angin perubahan terus bertiup dan menjadi realiti dan jangan cuma persepsi.

No comments:

Blog Archive