Saturday, October 31, 2009

Nizar News: Satu Delima Kah Atau Satu Takdir?? Oh Kota Belud Ku!!

Minggu lepas saya sempat berborak-borak dengan pemimpin periangkat bawah umpamanya pemaju mukim, ketua kampung, pengerusi JKKK dan pemimpin masyarakat non-formal.

Melalui borak-borak tersebut terungkai perasaan tersemat dalam sanubari masing-masing yang lama terpendam. Satu perkataan sahaja semuanya boleh menjawab perasaan tersebut. Perkataan tersebut adalah :DENDAM!!!

Melalui artikel ini saya kecilkan skop berfikir saya hanya menulis soal Kota Belud. Sebabnya Kota Belud adalah daerah kelahiran, di mana membesar dan di mana mendapat pendidikan sedikit.

Melalui borak-borak tersebut tergambar sangat bahawa perasaan sebahagian mereka yang menjadi PEMIMPIN formal maupun non-formal perasaan yang tersemat dan menebal adalah DENDAM. Antara mereka tersemat sifat itu, kerana sepanjang hayat mereka, keadaan SEPERTI ENAU DALAM BELUKAR terus menguasai kehidupan mereka.

Kerana sifat DENDAM ini perasaan mereka untuk menidakkan hak orang lain sangat mudah dilakukan. Pertimbangan agama apatah lagi akal, tidak lagi menjadi pautan atau panutan, yang penting DENDAM mesti diteruskan.

Perasaan DENDAM ini tidak terhad kepada para pemimpin bawahan, malah telah merebak diperingkat organisasi seperti pejabat-pejabat kerajaan maupun bank-bank. Alasannya, lingkungan mempengaruhi mereka.

Para petugas atau pemimpin ini hidup bergaul dengan lingkungan yang penuh dengan rasa DENDAM, kerana itu tindak tanduk dan tindakan mereka bercermin kepada satu perkataan itu: DENDAM.

Perasaan DENDAM ini lah yang mengakibatkan Daerah tumpah darah saya ini terus MUNDUR. Ramai penganalisis politik daerah terus melompat kepada PARA pemimpin Politik kelas kakap baik yang terdahulu maupun yang terkini merupakan penyebab kenapa daerah ini terus MUNDUR.

Namun melalui borak-borak tersebut dengan menggunakan ilmu sosiologi, ternyata KEMUNDURUAN daerah ini sebahagian besarnya terletak kepada para pemimpin bawahan dan non-formal serta organisasi-organisasi yang di daerah ini. Sumbangan Kemunduran ini datang dari para pemimpin kelas kakap kalau diterjemah dalam bentuk angka hanya pada tahap 20%.

Sumbangan tingkat kemunduran ini datang daripada organisisi kerajaan yang ada di daerah tidak terkecuali pejabat daerah yang diketuai oleh Pegawai daerah. Alasan diberikan demikian adalah: perancangan, data yang disalurkan, penerangan situ sebenar tidak digambarkan dalam bentuk laporan. Misalnya data kemisikinan, senantiasa tidak kemas,kerana sebahagian besar data dihasilkan melalui meja kedai kopi.

Selain itu kecenderungan para staff organisasi ini yang bersaing dengan rakyat dalam mempopularkan diri, mendapat projek-projek bantuan kerajaan yang disalurkan ke daerah, biasanya 90% akan dilaksanakan dan dianugerahkan kepada mereka yang "makan Gaji" dengan kerajaan malah masih berkerja di organisasi kerajaan tersebut.

Ambil contoh data kemisikinan tegar, miskin, miskin muda, coba tanya pada Pegawai Daerah, apa kah data yang ada adalah yang benar? Kononnya benar kerana diperoleh dari data perangkaan. Data perangkaan itu betul? Saya sempat melihat senari-senarai tersebut, penduduk-penduduk yang jelas dalam kategori miskin tegar umpamanya tidak tersenarai, akan tetapi mereka yang boleh dikata terlalu jauh berupaya tersenarai. Contoh ini kata orang hanya "tips of iceberg".

Kenapa ini boleh BERLAKU ATAU TERJADI? sebabnya adalah DENDAM. Jangan Jadikan dia HIDUP Selesa: MOTTO dalam sanubari. Biarkan mereka terus mengemis, agar mudah diperkotak katikan.

Para pemimpin peringkat daerah MENGANGGAP diri mereka lebih tahu dibanding Perdana Menteri atau Menteri-menteri. Kerana itu apabila perdana menteri memberi garis panduan tentang kemiskinan, mereka ubah! Sipulan walaupun tiada pendapatan tetap, tetapi BADANNYA SUSUK, TEGAP. Kerana itu bukan termasuk definsi perdana menteri.

Mereka menilai pada zahirnya untuk masa jangka pendek. Mereka tidak diajar oleh Tauke mereka melihat untuk jangka panjang. Mereka diajar oleh tauke politik mereka dalam spin 5 tahun, bukan dalam spin panjang atau lama, kerana itulah setelah lebih 40 tahun, daerah Kota Belud merupakan Daerah termiskin di negara ini.

No comments:

Blog Archive