Saturday, October 24, 2009

Nizar-Anwar: Najib-Musa Aman-Salleh-Musbah: Mampukah Bajet Sulong Najib Basmi Kemiskinan Kota Belud

Daerah Kota Belud merupakan satu dearah yang dihuni 2 rumpun terbesar yakni bajau dan dusun.

Daerah ini adalah daerah di mana Umno bertapak pertama kali. Setelah Umno masuk secara rasmi pada tahun 1991, PRK Kecil Usukan salah satu DUN Parlimen Kota Belud dimenangi oleh Tun Mustapha.

Daerah ini juga dikenal sebagai the cowboy town of the east, kerana banyaknya pengembala kuda, kerbau dan lembu.

Di Daerah ini juga diperkenalkan The First TAMU Besar, yakni setiap hari Ahad.

Penghidupan penduduk kampung ini hanya tertumpu pada pertanian dan perikanan. Namun ada juga yang bekerja disektor awam dan swasta,namun jumlah hanya sedikit.

Daerah ini terkenal dengan kemisikinannya. Hingga kini tidak kurang 2000 keluarga masih dalam taraf miskin tegar, 2500 keluarga miskin.

Dalam tempoh 46 tahun meredeka, kerajaan tidak banyak membantu daerah ini,kecuali pembangunan pertanian secara in-situ, misalnya melalui lembaga getah dan jabatan pertanian.

Hingga kini belum ada dasar khas pembangunan yang dirancang oleh kerajaan agar supaya daerah ini terkeluar daripada dearah miskin, kecuali projek model agropolititan dan jelapang padi yang masih dalam proses.

Daerah ini terkenal sebagai daerah yang tinggi politikingnya; sebabnya kerana tiada kesibukan lain, omong-omong politik lah jadi hiburan. Atas asas itu, maka daerah ini ramai menghasilkan pemimpin negeri mahupun nasional. Gaint seperti Tun Mustapha berabad bertapak di daerah ini, demikian juga Tun Said mantan TYT Sabah.

Kini para pemimpin yang masih aktif dan berposisi politik adalah Datuk Salleh Said, Datuk Musbah dan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia.

Apa kah pengiktirafan 16 September sebagai hari Nasional, akan membawa impak yang besar bagi daerah Kota Belud? kerana melalui bajet 2010, tidak disentuhpun peruntukan 1billion sepertimana yang diumumkan oleh Datuk Noh Omar di Papar Sabah awal tahun ini. Najib dalam bajetnya hanya menyebut 137 juta peruntukan untuk pemuliharaan jelapang padi yang sedia ada.

Sampai bila rakyat Kota Belud menunggu? Para pemimpin daerah ini tidak akan dapat berbuat banyak, tanpa rancangan khas kerajaan.

No comments:

Blog Archive