Tuesday, July 28, 2009

Nik Aziz Kata: Kerjasama PAS-Umno tak mungkin

Kisah lama kerjasama Pas-Umno semasa Tun Razak sangat menghantui Nik Aziz. Sebarang kerjasama Pas-Umno selagi Nik Aziz ada tidak mungkin. Nik Aziz malah menuduh Umno despredo terhadap Pas.

Kenapa kah Umno sangat terigih-igih berkerjasama dengan Pas? jawapannya mudah! pimpinan Umno melihat hasil PRU-12, dan 5 PRK selepas itu, di mana ke lima-lima PRK itu UBN kalah.

UBN melihat bahawa hanya sokongan kaum melayu dan bumiputra sahaja akan dapat mengekalkan kedudukan UBN se masa PRU-13. UBN melihat bahawa sokongan kaum India dan Cina, tidak dapat ditembus, kerana komponen UBN MCA, MIC dan gerakan tidak mampu lagi menarik kaum india dan cina memilih UBN.

Dalam usaha menarik pengundi cina misalnya, ketua pegerakan wanita MCA merasa ke hadapan dengan mendesak menteri dalam negeri mengiktiraf anak kandungan teman wanita mendiang Teoh Beng Hock sebagai anak sah, walaupun semua ajaran agama mengatakan bahawa anak luar nikah tetap sahaja anak luar nikah.

Anggapan bahawa UBN telah lemah mengakibatkan ada pemimpin UBN yang keluar parti dan masuk parti pembangkang. Chua Jui Meng dan rakan misalnya telah keluar MCA dan masuk PKR, disusuli SS Subramaniam mantan naib presiden MIC, juga masuk PKR.

Melemahnya sokongan terhadap UBN selain anggapan kerana keputusan-keputusan PRK akan tetapi isu-isu semasa yang melanda negara. Isu ISA, SPRM, PDRM dan badan kehakiman terus dimainkan oleh pihak lawan, sehinggakan sedikit sahaja cela yang disebabkan oleh badan-badan ini akan terus di gembar gemburkan, seolah-olah kiamat dah hampir tiba.

Esok inkues terhadap kematian mendiang Teoh Beng Hock akan bermula. TBH sangat istimewa kerana bernama Teoh Beng Hock, bukan Wan Farihan atau Mustakizah. Kerana namanya, maka kerajaan terpaksa tunduk kepada desakan. Sungguh malang nasib mu Wan Farihan dan Mustakizah, bumi di mana namamu terpahat tidak dapat membela mu. Malah tokoh yang menganggap dirinya pejuang islam pun sama dengan agama mu tidak mau membela mu. Oiiiiiii nasib ku

No comments:

Blog Archive