Sunday, April 02, 2023

CATUAN AIR KAWASAN KOTA KINABALU DIJANGKA BERPANJANGAN

SELAIN sumber air, terhadnya pusat rawatan air, permintaan melebihi kapasiti pusat rawatan sedia ada, juga kecurian air daripada kawasan setinggan, akan terus menyumbang berpanjangannya catuan air di kawasan Kota Kinabalu.

Menurut laporan, yang memetik Menteri Kerja Raya Sabah- Datuk Ir Shahelmey Yahya, selagi empangan Papar, dan Benoni Tenom tidak siap, maka bekalan air akan terus terganggu. Tiada tarikh yang tepat diberikan, akan bila kah, dua empangan tersebut akan siap.

Dalam jangka masa pendek, bekalan air bagi kawasan Kota Kinabalu akan teratasi sedikit, jika pusat rawatan Kogopan II siap kelak, akan tetapi pengguna terpaksana menunggu lebih lama atas sebab pusat rawatan tersebut masih dalam proses tawaran kerja pada kontraktor.

Untuk Pusat Rawatan Telibong II, yang sepatutnya siap tahun lalu, tertangguh sehingga kini, malah pemasangan paip utama di pusat rawatan air tersebut belum dilaksanakan.

Dalam keadaan yang bercelaru menyelubungi bekalan air di kawasan Kota Kinabalu, dan kawasan-kawasan lain di Sabah, melakukan rombakan besar-besaran pada Jabatan Air Sabah (JAS) seperti mana cadangan berbagai pihak tidak akan juga dapat menyelesaikan masalah.

Masalah bekalan air, ada lah warisan masa lalu, kesan daripada ketirisan yang berlaku di jabatan itu, termasuk lah, perancangan yang tidak menepati sasaran.

Memandangkan catuan air akan berpanjangan, penyelesaian jangka pendek, agar setiap pengguna sekurang-kurangnya tidak terputus bekalan melebihi 12 jam, jabatan itu perlu membeli lori-lori tangki sebagai upaya menghantar di kawasan-kawasan yang terganggu.

Penulis yang tinggal di kawasan Bukit Padang, bertahun-tahun telah mengalami gangguan bekalan air, dan bertambah kronik akhir-akhir ini.

No comments:

Blog Archive