Tuesday, April 06, 2021

UMNO HILANG SESUATU?

SEPERTI Perhimpunan Agung Umno (PAU) yang sudah-sudah, ianya menjadi tumpuan bukan sahaja oleh ahli parti, akan tetapi ahli parti lawan, kerana kebiasaannya banyak membincangkan isu-isu yang dekat dengan rakyat seperti ekonomi, pekerjaan dan pendidikan.

Namun PAU 2020, tidak seperti kebiasaannya, kerana kali ini, seolah-olah MENENTUKAN survival, apabila perbahasan berkisar kepada nostalgia dan untung nasib parti tersebut.

Tiada salah silapnya intipati perbahasan PAU 2020, kerana PAU adalah medan terbaik sebagai tempat mendengar suara akar umbi terhadap perjuangan mereka.

Mendengar perbahasan atau ucapan daripada pucuk pimpinan, samada daripada induk, sayap-sayap, nampak adanya kejanggalan yang amat ketara malah tersangat pelik, solah-olah parti BUKAN sebahagian Kerajaan hari ini.

Perwakilan menghentam apa sahaja yang dilakukan kerajaan sedangkan sembilan menteri dalam kabinet Perikatan Nasional adalah daripada Umno.

Lebih parah lagi apabila mereka yang berjawatan dalam kerajaan dianggap sebagai perosak parti, malah di ugut secara terbuka supaya meletakkan jawatan dengan segera.

Melihat apa yang berlaku pada pada PAU 2020, telah menidakkan kematangan parti yang menerajui negara lebih 60 tahun. Seolah-olah PAU 2020, seperti panas setahun dihapuskan oleh hujan sehari.

Apa yang malang lagi, desakan agar AP Umno menarik sokongan kepada kerajaan,  di saat-saat kerajaan sedang bergelut memerangi Covid-19, manakala dua orang menteri daripada Umno bertanggungjawab terhadap program vaksinisasi negara iaitu Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan Datuk Seri Dr Adham Baba.

Di mata rakyat biasa, tindakan Umno bukan sahaja sukar difahami akan tetapi bukan kebiasaan parti tersebut, kerana sanggup meninggalkan tanggungjawab lebih besar akan tetapi memilih kepentingan politik parti yang melibatkan ahli parti tersebut yang dikatakan berjumlah 3.5 juta, berbanding 33 juta rakyat seluruh negara.

Hakikatnya Umno telah memberi sokongan kepada Tan Sri Muhiyiddin Yassin pada 29 Februari, 2020 sebagai Perdana Menteri dan seterusnya menyokong penubuhan kerajaan Perikatan Nasional.

Selepas Perdana Menteri dilantik, baru diketahui, bahawa sokongan Umno bersyarat, iaitu menyokong sehingga parlimen dibubarkan, malah parti itu tidak berhasrat menyertai kabinet seperti mana GPS Sarawak, tetapi tidak menghalang, jika ada AP parti dilantik oleh Perdana Menteri.

Sokongan bersyarat Umno itu timbul, kerana hasrat membubarkan parlimen tidak mendapat sokongan majoriti semasa semua AP dipanggil menghadap DYMM SPBA.

Umno sebagai sebuah parti berpengalaman, parti terbesar, tidak patut bertindak “budak kecil” yang hanya tahu merengek, akan tetapi bertindak matang, memberi panduan, bukan sebaliknya. Rakyat biasa, akan menyambut baik, jika Umno bertindak membantu semaksimum mungkin semua tindakan kerajaan, berbanding bertindak sebaliknya.

Kini terdedah sudah, bahawa Umno telah mencanangkan “perang” bukan sahaja kepada musuh yang jelas, juga kepada kawan. Para pemimpin bertindak demikian, supaya kelihatan GAGAH dan HEBAT, LAWAN TETAP LAWAN, tidak kira ketitisan darah.’

Mungkin, yang TIDAK disadari, menerusi TINDAKAN demikian, Umno kehilangan “sentuhan” berkaitan PERPADUAN, kehilangan asas sebagai PAYUNG kepada perpaduan UMMAH, malah kepada rakyat berbilang latar belakang negara ini.

Umno kena menerima hakikat, bahawa masa lalu, pengundi melayu/islam hanya ada dua pilihan, samada PAS atau parti tersebut, walaupun pernah juga S46 mahu cuba memecahkan sokongan tersebut.  Umno kena sedar, sesuai perjalanan masa, melayu, tidak lagi terikat dengan parti-parti berasaskan melayu, seperti mana dibuktikan pada PRU-14. Melayu sudah sebahagian daripada PKR, DAP dan kini bersama Bersatu.

Umno kena berubah, perlu ikut trend pengundi, bukannya masih bertindak mengenang masa lalu.

Melihat trend semasa, penulis kagum dengan pemimpin Umno Sabah, bukan sahaja cepat mengadaptasi kecenderungan rakyat, tetapi bertindak cepat mendahului masa, apabila BERTEGAS, hubungan antara BERSATU kekal menerusi GABUNGAN RAKYAT SABAH. Malah pemimpin parti tersebut, Datuk Salleh Tun Said, memandang elok, jika GRS didaftarkan sebagai sebuah parti.

5 comments:

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

TAK habis2 blog SIAL amat RASIS, FASIS & PENIPU ni nak mengHINA Pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu UMNO Semenanjung kami!! BANGKAI ANJING lu blog pro-BERSATU Parasit NAZI!!

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Rupanya, GAJI & ELAUN BUTA si PENYAMAQ hadi ni $85,000 SEBULAN!! Patutlah sanggup TERGAMAK nak MEMUSNAHkan Perpaduan UMMAH tulen melalui MUAFAKAT NASIONAL PAS-UMNO dgn. jadikan PAS si KULI BUTA, PEKAK & BISU pd. segala KEZALIMAN, PENINDASAN RASISMA, FASISMA & PENIPUAN oleh rejim DIKTATOR muhyiddin/mahiaddin-parti PENYAMAQ yg. BUKAN lagi parti Pribumi, yg. diKUASAI si bekas2 HOMO PKR, iaitu BERSATU Parasit NAZI - yg. juga telah memBANGSATkan habis2an Sistem KEHAKIMAN & PERUNDANGAN Negara Islam kita termsk. MAHKAMAH/UNDG2 SYARIAH kita, terutamanya dlm. Kes PENCABULAN Kalimah ALLAH SWT kita, Kes HENAYAH2 HOMO diHALALkan, Kes2 ROMPAKAN $ BERPULUH billion Aset2/Hartanah2 Tabung Haji & Bumiputera & Kes2 PERANGKAP/SABOTAJ/PENIPUAN IMDB/SRC/DERMA POLITIK $2.6 BILLION oleh Almarhum Raja Abdullah pd. YAM DS Najib (tapi $2 BILLION telah diPULANGkan oleh YAM DS Najib), oleh rejim2 PENGGANAS Zionis US-BARAT/ISrael-SOROS/ROTHSCHILD, melalui EJEN2 tempatan & asing depa, termsk. jho low, bekas Gabenor, zety & BANK NEGARA, AMBANK, GOLDMAN SACHS, JABATAN KEADILAN US (DOJ) dll - utk. MENAKLUK Negara ISLAM kita ni yg. amat KAYA dgn. bahan2 NADIR BUMI yg. mengandungi bahan2 NUKLEAR yg. mungkin $BERATUS TRILLION, di BANJARAN2 Gunung Berapi Purba kita, terutamanya TITIWANGSA, CROCKERS & KAPUAS-TAMA ABU (di BARAM, Sarawak), yg. SEBENAQnya, KESEMUAnya berSAMBUNG dr. BANJARAN HIMALAYA!!

Di - https://suarakitahebat.wpcomstaging.com/2021/04/05/mohon-maaf-tok-guru-kami-yang-jahil-mohon-bertanya-sahaja-kami-hormat-tok-guru/

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Dan PENIPU betul si DIKTATOR muhyiddin/mahiaddin & parti PENYAMAQ bukan lagi Pribumi, yg. diKUASAI si bekas2 HOMO PKR, iaitu BERSATU Nazi PARASIT!!

Yg. lu tu BERSATU Nazi dahlah MINORITI AP, lepas tu nak KUASAI rejim PN - demokrasi PENIPU pala hotak lu!!

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

UMNO mesti BIJAK - NYAHkan segera EJEN2 DAP Parasit/PKR Homo/BERSATU Nazi dr. UMNO - yg. mahu mengHAPUSkan PEMIMPIN2 AGUNG yg. begitu bnyk. BERJASA dlm. UMNO, spt. YAM DS Najib, YAB DS Tajuddin, DS Zahid dll!!

Tgk. mamat HOMO Parasit-si PENJILAT khairy LIBERAL paling KURANG AJAQ ni, yg. TAK tahu lansung mengHORMATI Pemimpin2 UMNO yg. lebih TUA, MATANG & BERJASA, di -
https://suara.tv/04/04/2021/exco-pemuda-gesa-tukar-pengarah-pilihan-raya-umno/

MURNI SANTI said...

SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
INI CERITAKU

Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI KU
NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com
Whatsapp Perusahaan: +1(301)971-4445
Nama Saya: MURNI SANTI
Email Saya: murnisanti55@gmail.com

Blog Archive