Latest News

PRU-15: TIADA PARTI DOMINAN

MAHU TIDAK MAHU, parti-parti yang ingin membentuk kerajaan selepas PRU-15, perlu menjalin kerjasama untuk mendapatkan jumlah kerusi yang mencukupi.

Para pemimpin politik kena menerima hakikat, bahawa pengundi semakin bijak dalam memberi mandat. Sebagai contoh, pada PRN-16 Sabah, rakyat memberi mandat secara kolektif kepada GRS, tanpa parti dominan.

Apa ertinya itu semua? Pengundi mahu semua pemimpin dan parti menjalin kerjasama, mengurangkan politiking, demi memajukan mereka. Pengundi atau rakyat, mahukan ada semak dan imbang dalam bekerajaan, supaya kepimpinan tidak terpusat.

Rakyat negara ini, mungkin sudah “bosan” dengan pemimpin terpusat, seperti mana berlaku sejak merdeka. Rakyat mahu perubahan, seperti mana keputusan PRN-16 Sabah.

Benar juga, keputusan rakyat Sabah pada PRN-16, kerajaan yang dibentuk tanpa parti dominan berfungsi dengan baik, tergambar, bagai mana pemimpin berlumba-lumba memajukan rakyat dan negeri.

Bukti di depan mata rakyat, Kerajaan Perikatan Nasional, walaupun mempunyai sokongan majoriti tertipis di dunia (pinjam kata-kata Datuk Ahmad Maslan-Setiausaha Agung Umno), tetapi berfungsi dengan baik, walaupun saban hari diacah untuk ditumbangkan.

Menyedari kecenderungan rakyat negara ini, atas sebab itu lah pemimpin berpengalaman seperti Tan Sri Muhiyiddin Yassin, berpendapat seperti mana ucapan beliau pada Perhimpunan Agung MIC-74, bahawa TIADA lagi parti dominan di masa akan datang boleh membentuk kerajaan, melainkan, kerajaan yang dibentuk adalah HASIL kerjasama dengan berbagai parti.

Menurut Perdana Menteri ke-8 tersebut, era parti dominan adalah era masa lalu. Era sekarang, ada lah era semua pihak perlu berganding bahu dan saling sokong menyokong.

Saling bergantung antara satu sama lain, mengelak “tradisi” warlord, yang mana pada masa lalu, boleh menyebabkan pemimpin berintegriti boleh sahaja tercantas, tanpa boleh berbuat banyak, kerana termusnah menerusi “demokrasi’ parti yang dikawal panglima-panglima perang.

Penulis menyaksikan, banyak sangat kejadian, samada di peringkat cawangan atau bahagian, mereka yang menawarkan diri menerusi pemilihan parti yang dilihat mempunyai keupayaan membantu parti, akan tetapi, tidak mampu bersaing, dengan “anak-anak” warlord, waima anak-anak itu, hanya sekadar, budak pejabat.

Oleh kerana perkembangan teknologi, sehinggakan maklumat di hujung jari, setiap orang boleh menjadi wartawan, jurugambar, maka rakyat jelata semakin celik, sehinggakan, dalam sesebuah pilihanraya, rakyat cenderung memilih, parti-parti yang tidak melahirkan panglima-panglima, melainkan, status kedudukan antara pemimpin ada lah seimbang.

Kencenderungan rakyat seumpama ini, penulis yakin, akan dipilih pengundi pada PRU-15 akan datang. Terserah kepada mana-mana pemimpin atau parti menyesuaikan diri dengan trend rakyat terkini, kerana parti atau pemimpin tidak boleh menterbalikkan kecenderungan tersebut, waima dengan “cash is king”.

6 Responses to "PRU-15: TIADA PARTI DOMINAN"

Susan said...

This page contains a list of The Sims 4 cheats, Easter eggs, tips, and other secrets. The following list of Sims 4 cheats are designed specifically for PC.

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

PENIPU betul si DIKTATOR muhyidfin/mahiaddin & parti PENYAMAQ bukan lagi Pribumi, yg. fiKUASAI si bekas2 HOMO PKR, iaitu BERSATU Nazi PARASIT!!

Yg. lu tu BERSATU Nazi dahlah MINORITI AP, lepas tu nak KUASAI rejim PN - demokrasi PENIPU pala hotak lu!!

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Pecat hadi PENYAMAQ ni sbg. PRESIDEN PAS!! Dahlah makan GAJI BUTA, mungkin $60,000 SEBULAN - tak buat apa pun jadi MENTERI TIMUR TENGAH, bahkan PAKEJ HAJI pun sampai naik lebih 2× ganda skrg.!!

PENYAMAQ BANGSAT betul PAS ni!! Pakai JUBAH & SERBAN - utk. MENIPU Islam/Umatnya!! SIAL lu PAS!! Minta ALLAH SWT - HAPUSkan parti PENYAMAQ BANGSAT mcm. lu PAS!!

DASYATnya!! PAS yg. dah jadi SEWEL , TAMAK & BONGKAK akibat GILA KUASA - berjaya mengHAPUSkan PERPADUAN UMMAH tulen melalui MUAFAKAT NASIONAL bersama UMNO - ya, SELAMA ni, PAS memPERGUNAkan ISLAM/UMATnya dgn. JIJIK sekali lagi, mcm. masa PAS dulu sanggup jadi KULI DAP Parasit dlm. PAKATAN RAKYAT & TERLOLONG2 bersama NGO PENGGANAS Zionis CIA/MOSSAD-SOROS-DAPpengganas, BERSIH dulu, di DEMO2 HARAM di JALANAN, utk. MENGGULINGkan YAM DS Najib/UMNO-KERAJAAN BN!!

Di -
https://www.editormalaysia.com/22401/ , PAS tolak Muafakat Nasional.....

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

NOTA: Ya, PAS PENYAMAQ tanpa rasa MALU & BERSALAH pd. ISLAM/UMATnya, sibuk dok MENJILAT Hanyir2 rejim BERSATU/PN yg. diPUJA2nya dgn. amat LAWAK jijik, sbg. pemerintahan "berteraskan Islam & berintegriti' KONONnya - sdgkan kita RAKYAT biasa dr. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu & UMNO, SIBUK berPENAT-LELAH memPERTAHANkan ISLAM/UMATnya & seluruh bangsa BUMIPUTERA kita, serta NEGARA ISLAM kita ni - termsk. dlm kes2 - KALIMAH ALLAH SWT, Allahyarham Adik Adib BOMBA yg. diBUNUH dgn. amat KEJAM oleh PENGGANAS2 PARIAH DAPpengganas, termsk. disyaki PENGGANAS2 Tamil Eelam Sri Lanka yg. makin BERSARANG kat Negara ISLAM kita ni, $berBILLION Aset2 TABUNG HAJI & BUMIPUTERA yg. diROMPAK, PELACURAN/PELACUR2 SUNDAL amat JIJIK nak diHALALkan si BANGKAI2 ANJING Suhakam, Artis2 Islam/Melayu liberal LUCAH/HOMO makin MENGGANAS bawah FINAS liberal, JENAYAH2 HOMO diHALALkan, Sistem KEHAKIMAN & PERUNDANGAN termsk. Sistem SYARIAH, yg. telah diBANGSATkan (terutamanya MENZALIMI & MENGANIAYA akan Mantan PM AGUNG kami, YAM DS Najib & keluarga beliau, serta Pemimpin2 UMNO lain & UMNO keseluruhannya, dlm. kes ROMPAKAN, SABOTAJ & PERANGKAP IMDB/SRC oleh rejim2 Pengganas Zionis US-BARAT/ISrael-Soros yg. diDALANGI oleh EMPAYAR ROTHSCHILD di SWITZERLAND melalui EJEN2 tempatan & asing depa dr. jho low/DAPpengganas-rejim PH Parasit/AMBANK/GOLDMAN SACHS/zety & BANK NEGARA, utk. MENAKLUK Banjaran2 Gunung Berapi Purba di Negara ISLAM kita yg. amat KAYA dgn. bahan2 NADIR BUMI yg. mengandungi bahan2 NUKLEAR yg. mungkin $BERATUS TRILLION) & pelbagai lagi KEDAJALAN & KEZALIMAN yg. amat RASIS & FASIS pd ISLAM/UMATnya & bangsa BUMIPUTERA kita - yg. legasi2 amat JAHAT rejim PH PARASIT Zionis ini diSAMBUNG oleh rejim DIKTATOR muhyiddin/parti PENYAMAQ bukan lagi parti Pribumi, yg. diKUASAI si HOMO2 LIBERAL bangsat bekas PKR, iaitu BERSATU liberal NAZI!!

SIAL lu PAS PENGKHIANAT - harap cepat MAMPOS setiap EKOQ Pengkhianat2 ni & keturunan depa yg. juga JAHAT, ditimpa BALA amat DASYAT oleh ALLAH SWT!!

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Yg. ni TAK pula si blog ANTI-ISLAM/MELAYU Semenanjung RASUAH, FASIS & PENIPU ni TERLALAK!!

Patutlah DIKTATOR muhyiddin&/mahiaddin & rejim BERSATU Homo NAZI dia terus TAK peduli bila Sistem KEHAKIMAN & PERUNDANGAN Negara Islam kita ni terus diBANGSATkan oleh EJEN2 DAP Parasit/BERSATU Nazi ni!!

Adakah patut guna seorg. PM guna nama PALSU yg. BUKAN spt. nama dlm. IC - utk. jadi PM/MENTERI dsbnya?! Sampaikan sekoq PENGEDAR DADAH dr. SABAH terpaksa diLEPASkan atas sebab kes nama PALSU mahiaddin ni?! LAWAK JIJIK apakah ni, yg. lansung TAK masuk AKAL?!

Lepas tu, boleh pula si DIKTATOR muhyiddin/mahiaddin ni - nak PAKSA akan SPR guna nama PALSU dia?!

Disyaki ada rekod JENAYAH ni - sbb. apahal dia TAKUT sgt. dgn. nama ASAL IC dia tu?!

Bayangkan juga, kalau RAKYAT BIASA buat JENAYAH Pemalsuan NAMA mcm. ni?!!

Makin GILA betul si Pemimpin2 NAZI Bersatu HOMO PARASIT ni - yg. asyik MEMIJAK Undg2 Negara kita mcm. SAMPAH!!

Di - https://shahbudindotcom.net/2021/04/03/sembunyi-nama-mahiaddin-tertipukah-kita-selama-ini.html

MURNI SANTI said...

SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
INI CERITAKU

Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI KU
NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com
Whatsapp Perusahaan: +1(301)971-4445
Nama Saya: MURNI SANTI
Email Saya: murnisanti55@gmail.com

Blog archive