Monday, April 12, 2021

PRU-15: UMNO MINAT BERTANDING BUKAN UNTUK MENANG

MEMILIH bertanding SOLO, supaya, boleh bertanding sebanyak mungkin kerusi, bukan strategi untuk menang.

Dalam senario politik tanah air yang telah berubah, yang mana pengundi kurang minat hanya satu parti memerintah, telah digambarkan menerusi PRN-16 Sabah.

Pada PRN-16 Sabah, antara parti-parti dalam Gabungan Rakyat Sabah (GRS), Umno lah yang paling banyak bertanding. Akan tetapi, kecenderungan pengundi, mahukan kerjasama antara parti, tanpa parti dominan, maka GRS boleh membentuk kerajaan, atas kombinasi semua parti yang terlibat, tiada kombinasi lain yang membolehkan membentuk kerajaan.

Seharusnya Umno Pusat melihat kecenderungan rakyat tersebut, bukannya bertindak bercanggah.

Umno sebagai parti terbesar, perlu lebih ke hadapan dalam merangkul peluang kebersamaan, bagi parti-parti berasaskan kaum melayu/bumiputera, bukannya mengasingkan diri.

Perikatan Nasional, merupakan peluang keemasan bagi Umno, menunjukkan ketangguhan sebagai parti, bukannya mengasingkan diri, memisahkan diri. Tindakan mengasingkan diri, memisahkan diri, membawa erti, Umno tiada kesanggupan untuk bersaing dalam kolam yang sama, tidak mampu berlomba pada kolam renang yang sama. Memilih kolam renang sendiri untuk berlomba, tidak membawa, apa-apa erti.

Politik sekarang, kemenangan pada pilihanraya, adalah kombinasi semua pihak, samada ahli parti dan bukan ahli. Hakikat yang wajib diberi pertimbangan, bahawa pengundi bukan ahli (atas pagar) mendominasi, jumlah pengundi.

Penulis melihat, sesuai dengan kecenderungan pengundi dalam senario politik yang sudah berubah, bergerak solo lebih condong kepada kekalahan, kecualilah kekalahan itu mempunyai “tujuan tersirat” yang hanya diketahui oleh “pemimpin tertentu” dalam Umno. Tujuan “tersirat” itu, semua parti boleh menjadi kerajaan, asal bukan Bersatu. Asal bukan parti Tan Sri Muhyiddin Yassin. Jika itu, menjadi pilihan Umno, maka wajar lah ada penjajaran politik baharu yang melibatkan Umno, samada sebelum atau selepas PRU-15.

4 comments:

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Pi MAMPOSlah lu blog RASIS, FASIS & PENIPU BANGKAI ANJING ANTI-UMNO Semenanjung ni!!

ALHAMDULILLAH - dgn. KEBERANIAN, KEWARASAN & KEBIJAKSANAAN Pemimpin2 Islam/Melayu TULEN parti keramat KEMERDEKAAN bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu TULEN kita, UMNO terCINTA kita - demi memPERTAHANkan ISLAM/UMATnya, seluruh bangsa BUMIPUTERA kita & NEGARA ISLAM/TANAH MELAYU pusaka Nenek Moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni!!

Patutlah BERSATU Nazi PEROMPAK ni, nak sgt. UMNO jadi KULI bisu, pekak & buta dia mcm. PAS - kalau terus KERJASAMA dlm. rejim PN, mungkin hampir 50 kerusi UMNO terpaksa diKORBANkan dlm. PRU15, pd. parti PENYAMAQ yg. BUKAN lagi Pribumi, yg. diKUASAI si HOMO2 Parasit bekas PKR, iaitu BERSATU Nazi amat FASIS, RASIS, TAMAK, BONGKAK, RAKUS, LIBERAL, PENIPU & PEROMPAK!!

Di - https://www.astroawani.com/berita-politik/umno-beri-isyarat-berpatah-arang-berkerat-rotan-dengan-bersatu-290558

NOTA: EJEN2 DAPpengganas/BERSATUhomo - makin sakan MENYAMAQ sbg. bangsa ISLAM/MELAYU di MEDIA2 SOSIAL - utk. MENGUTUK Umno habis2an psl. isu ni!!

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Tgk., dgn. menggunakan ALASAN Covid-19 utk. terus MENUTUP Parlimen secara HARAM - skrg. COVID-19 ni juga dipergunakan utk. mengHALALkan NEGARA ISLAM kita ni utk. habis diBANGKRAPkan oleh rejim DIKTATOR muhyiddin-NAMA PALSU (sampai PENGEDAR DADAH dr. SABAH boleh terLEPAS dr. HUKUMAN disbbkan NAMA PALSU PM ni)/parti PENYAMAQ yg. BUKAN lagi parti Pribumi, yg. diKUASAI si HOMO2 BUAS PKR, iaitu BERSATU Homo NAZI - yg. sewenangnya telah menJAHANAMkan Sistem2 DEMOKRASI Berparlimen, KEHAKIMAN & PERUNDANGAN
Negara ISLAM/TANAH MELAYU pusaka Nenek Moyang Bumiputera berzaman kita ni!!

Dahlah dulu sejak zaman PENJAJAH PH Parasit ZIONIS - punya MENIPU dulu psl. HUTANG negara yg ditinggalkan oleh YAM DS Najib, kononnya $1 TRILLION - & rejim BERSATU Nazi ni terus menyambung legasi rejim PH Parasit utk. MEROMPAK lagi ASET2/HARTANAH2 $berBILLLION Islam/Umatnya & bangsa BUMIPUTERA kita, terutamanya TABUNG HAJI & KHAZANAH!!

Dahlah nak bag8 VAKSIN2 PERCUMA kat setiap WARGA2 ASING/PATI2 termsk. yg. KAYA-RAYA, serta TANPA lansung diTANGGUNG oleh MAJIKAN2 & KEDUTAAN2 depa amat BONGKAK & TAMAK!!

Mmg. GILA betul PARASIT2 DAP Penjajah-BERSATU Nazi ni, yg. pikiaq UNDG2 & NEGARA ISLAM kita ni, mcm. KEPALA2 BAPA depa punya, boleh buat apa depa suka!!

Lihat di - https://www.facebook.com/157851205951/posts/pm8-kata-kerajaan-pn-dah-belanja-lebih-rm600-bilion-untuk-lawan-covidsebab-itu-d/10157823575800952/

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Jadi kalau negara dah BANKRAP kononnya, apahal sblm. ni ROMPAK anak Syarikat KHAZANAH, syarikat SEMIKONDUKTOR Silterra, yg. diJUAL dgn. begitu MURAH (kurang dr. $300 JUTA sdgkan buat KEUNTUNGAN setiap thn. bawah MANTAN PM AGUNG Orang Asal ISLAM/MELAYU terCINTA kami, YAM DS Najib), pd. syarikat SWASTA & CHINA - & skrg. satu lagi ASET amat berharga KHAZANAH, Celcom/Axiata nak bagi diROMPAK pula oleh syarikat ASING Digi Norway ni, dgn. begitu MUDAH, yg. juga akan MEMONOPOLI Industri TELEKOMUNIKASINegara kita, yg. juga SEBENAQnya MELANGGAR Akta ANTI- MONOPOLI?!!

Di - https://www.facebook.com/157851205951/posts/lagi-pendapat-penganalisis-terhadap-penggabungan-celcom-digiaffin-hwang-capital-/10157823217150952/

MURNI SANTI said...

SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
INI CERITAKU

Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI KU
NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com
Whatsapp Perusahaan: +1(301)971-4445
Nama Saya: MURNI SANTI
Email Saya: murnisanti55@gmail.com

Blog Archive