Saturday, February 29, 2020

PERLANTIKAN PM8: SEMUA PIHAK PERLU AKUR KETETAPAN YDP AGONG

Semua pihak perlu menerima dengan hati lapang dan tidak mempersoal ketetapan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berhubung pelantikan Perdana Menteri kelapan seperti yang diputuskan hari ini.

Kuasa YDP Agong  menerusi Perkara 40(2) dalam Perlembagaan Persekutuan secara jelas menyebut bahawa Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya melaksanakan fungsi melantik seorang Perdana Menteri.

Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa yang amat luas dalam melaksanakan budi bicara khususnya dalam Perkara 43(2) (a) disebut bahawa Yang di-Pertuan Agong melantik seorang ahli Dewan Rakyat yang “pada hematnya mungkin” mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri;

Perkataan “pada hematnya” dan perkataan “mungkin” menggambarkan betapa luasnya budi bicara baginda dalam melantik Perdana Menteri.

Yang di-Pertuan Agong sudah membuat keputusan yang jelas. Oleh itu, dinasihatkan semua pihak menerima dengan hati yang lapang dan tidak mempersoal ketetapan baginda.

Pada hari ini, Sabtu 29 Februari, 2020 Istana Negara dalam satu kenyataan memaklumkan Yang di-Pertuan Agong, memperkenan pelantikan Muhyiddin yang juga Ahli Parlimen Pagoh sebagai Perdana Menteri kelapan.

Perkara itu diputuskan baginda selepas mendapat representasi daripada semua ketua parti politik yang mewakili parti masing-masing serta Ahli Dewan Rakyat yang bebas.

Istiadat pengurniaan suratcara perlantikan dan mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri akan diadakan di Istana Negara, pada jam 10.30 pagi esok.

Kemelut politik negara tercetus apabila Tun Dr Mahathir Mohamad, bertindak meletakkan jawatannya sebagai Perdana Menteri pada 24 Februari lalu.

1 comment:

Anonymous said...

JOM KEMPEN #BMF BESAR BESARAN YANG SELEBIHNYA MAHACAI SILA SALAHKAN TUN MAHATHIR..!!

Cybertropper akan menyarang... tapi jangan lupa printscreen boleh lantik Hanifa Maiden cari sampai lubang cacing.

BEFORE INI ATOK SELALU KATA 'BUKAN SALAH SAYA'
AFTER INI RAKYAT KATA SILA 'SALAHKAN TUN' YEAA
PADAH LIDAH BERCABANG FITNAH JIJIK AJARANNYA
PADAN MUKO ATOK TER'CEKMATE' JUBO ATOK SEMULA

Yang paling bodoh shingga sakit perut aku gelak ialah Mahathhir baik-baik jadi PM kemudian letak jawatan.. Lepas sibuk nak beli MP nak jadi PM..

Sangat pelik di Kedah, Johor dan PERAK BERSATU boleh duduk dengan umno Dan PH Demi rakyat tetapi di Pusat Tun tolak..

PERANG KLIMAKS ITU MAHACAI JAJA
CHAEKMATE SANA CHECKMATE SINI
ATOK YG MULAKAN ATOK AKHIRKAN NYA
AKHIRNYA ATOK TER'CKECKMAT' JUBO SINDRI

Agak-agak kalau kita kena buang kerja oleh BOSS yang tak bertanggungjawab..nak sokong dan kerja semula ke dengan dia..Tak takut kena buang kerja kali ke dua pulak ke..agak-agak perkara ni boleh berlaku tak..."LEPAS KENA BUANG ATAU PECAT".. "KERJA BALIK".. pastu "KENA BUANG ATAU PECAT SEMULA"..PH

Tak peliknye...Tun nak control habis mcm raja..dah tua renta nyanyuk elok beramboss..!!

Di Kedah, ank atok harus terhutang budi dgn pkr,amanah & dap kerana tak perlu kosongkan Sri Mentaloon. Mcm katun kan? Kel

Melayu boleh faham motif PH-DAP yang agak 'berlembut" dengan Mahathir walau pun PH telah self-destruct akibat Mahathir dan mereka sendiri.

1. PH-DAP akan jual nama Mahathir untuk 'mengumpan' pengundi-pengundi Melayu jika parlimen dibubarkan dan diadakan PRU15. Jika berjaya pada PRU14, apa salahnya jika dipakai untuk PRU15 ini.

2. PH-DAP amat mengharap pengundi-pengundi Melayu terlupa janji-janji palsu, betapa bongkak rasisnya puak DAP dan bagi undi simpati.
Anwar Bakal PM sampai mati

Najib dan Zahid akan dibicara secara adil
Aku terfikir mungkikah itu sumpah laknat Najib atau doa Ustaz Fadhil Noor..!!??

Apa pun lega sikit setelah 20 tahu 2 pimpinan ini membuat rakyat sesangsara

SUDAH SUDAH LA TU MAHACAI BODOH SEKELIAN
MASA TERBAEK KEMPEN BUY MUSLIM DILANCARKAN
MASA TERBAEK KASI AJAR MATA SEPET INI SEKARANG
GUD BYE ATOK KRONI ANAK CUCU TANGKAP KELIAN
BUY MUSLIM PRODUCT AYOH JIHAD EKONOMI MULAKAN..!!

Harap tidak ada yang terpedaya dengan PH-DAP sekali lagi. Jangan lupa dan kita ingatkan yang lain!

FORMULATURUNHARGA = BMF + HAAH TEPOK

Blog Archive