Wednesday, December 04, 2019

KEDUDUKAN BERSATU SABAH?

Tun Dr Mahathir dan Datuk Hajiji
APA yang berlaku sehingga kini, Tun Dr Mahathir menghormati Parti Warisan Sabah dengan memberi jawatan Menteri dan Timbalan Menteri dalam Kabinet Persekutuan yang beliau ketuai, walaupun Warisan bukan komponen Pakatan Harapan. 

Kalau dikira tanpa Warisanpun, PH dapat membentuk Kerajaan dengan majoriti mudah apabila menang 113 kerusi, dan dicampur 3 MP bebas yang mesra PH. Maka berjumlah 116 daripada 222. Jumlah majoriti mudah yang diperlukan hanya 112. 

Di Sabah pula, kolaborasi antara Warisan dan dua komponen PH PKR dan DAP hanya menang 29 kerusi DUN, kurang 2 kerusi bagi majoriti mudah. Walaupun demikian, kerajaan yang diterjaui Warisan dapat juga ditubuhkan kerana ekhsan ADUN lompat daripada UPKO dan Umno. 

Jika Datuk Shafie melantik ADUN DAP dan PKR dalam kabinet beliau, ianya tidak dapat dielak, kerana tanpa ADUN daripada 2 parti tersebut, Shafie tidak cukup kerusi. Berbeza, apabila Tun Dr Mahathir membentuk kabinet, tidak perlupun melantik MP Warisan, atas sebab, tanpa Warisanpun, PH dapat menubuhkan Kerajaan selepas PRU-14. 

Fakta sekarang, Tun Dr Mahathir pengayum kepada parti-parti yang sehaluan semasa menentang Barisan Nasional pada PRU-14,manakala Shafie, belum termasuk dalam pemimpin yang bersifat pengayum, akan tetapi masih berkategori mementingkan diri sendiri. 

Shafie pura-pura tidak sedar, bahawa Parti Tun Dr Mahathir- Bersatu telah memberi ruang kepada Warisan menyertai kabinet, tetapi tidak berlaku pada kerajaan yang dipimpin Shafie. 

Parti Dr Mahathir-Bersatu di peringkat negeri, hanya dijadikan penyokong di DUN, tanpa memberikan apa-apa peranan, malah kerap sekali tidak melibatkan mereka ini pada sebarang majlis-majlis rasmi kerajaan, kecuali satu-dua wakil rakyat daripada parti itu. 

Dalam fikiran Shafie, setelah acara lompat katak selesai, dan perlantikan ADUN dilantik, maka beliau sudah cukup selesa dengan sokongan, maka “tidak” lagi memerlukan sokongan para ADUN Bersatu. 

Penulis suka membangkitkan lagi hubungan antara Parti USNO dan Parti Berjaya antara tahun 1976-1985, yang mana dua-duanya adalah komponen BN di peringkat Persekutuan, akan tetapi berlawanan di peringkat negeri. Apa yang berlaku pada masa itu, pada pilihanraya, diperimgkat DUN berlaku “free contest” manakala di peringkat Parlimen, berlaku pembahagian kawasan untuk ditandingi antara dua parti itu, malah di kawasan masing-masing, ada calon bebas tajaan parti masing-masing, meskipun tiada yang menang, kecuali satu kerusi, iaitu Parlimen Kota Belud, apabila Datuk Yahya Lampong (bebas) tajaan parti Berjaya menang.

Melihat keadaan semasa di peringkat Negeri Sabah, nampaknya senario politik era Parti Berjaya sedang berulang..

Malah kerajaan Parti Warisan bertindak lebih berani, kerana tidak menyertai PH, seperti mana Berjaya menyertai BN sebagai kerajaan Pusat pada waktu itu. Shafie ingin menunjukkan, bahawa kuasa beliau setanding dengan Tun Dr Mahathir, kerana tidak "tunduk".

Hakikat memang tidak dapat dielak, bahawa tujuan kemasukkan Bersatu ke Sabah pada 6 April lalu, pada asalnya untuk memperkuat kerajaan Sabah yang diterajui Parti Warisan dan disokong 2 komponen PH. 

Melihat kepada sokongan itu, maka sepatutnya akan berlaku situasi menang-menang, atas sebab, mereka yang menyokong itu adalah juga wakil rakyat yang memerlukan kedudukan atau kuasa untuk rakyat yang diwakili. Memandangkan mereka itu, hanya dijadikan "penyokong" maka, kelihatan "tiada" perbezaan dengan wakil rakyat pembangkang. Mungkin keadaan ini menjadi perbincangan antara Ketua Bersatu Sabah dan Perdana Menteri dalam pertemuan di Pejabat Perdana Menteri di Parlimen semalam (3 Decimber,2019).

3 comments:

Anonymous said...

Perang Panji Kunyit Itam makin merecik hawaw masam...merecik sana sini macai kena tadah ...

"JANGAN UJI KESABARAN SAYE" MENJERIT BEEBENO BONYINYA
KIKIKI..MUNGKIN TALAK JATUH UTK MADU JANTAN NYA
HAAH WAYANG SEMBURIT SUDAH SMPI KEMUNCAKNYA
POP CORN TAMBAH TEPUK PADU SAPA YG MELINGKUP NNTI YERR..!!


FORMULATAHANUJIAN = BMF + POP CORN TAMBAH + TEPUK PADU


Makin Parah...Makin kalut...serabut semburit merecik kunyit masam sana sini... tak apa kami menawarkan formula ajaib ... baca hingga abis...!!

DOLU DEPA KUAT BER FORMULA
FORMULA AJAIB AKHIRNYA DAH JUMPA
TAK APA PELAN PELAN KASI BACA
KAT BAWAH SANA ADA RESEPI FORMULANYA

kikikiki...!!

Satu majlis makan malam meraikan para penyokong yang memihak kepada Azmin juga akan turut diadakan pada 7 Disember, jam 8.00 malam di Saloma Bistro yang terletak berhadapan hotel Renaissance KL,

Satu lagi event parti PKR akan berlangsungnya Kongres PKR oleh Anwar Ibrahim di Melaka tarikh yang sama.

Beberapa orang ahli PKR, termasuk juga ahli parti komponen PH telah mula menerima jemputan melalui aplikasi Whatsapp untuk menghadiri majlis makan malam tersebut.
Difahamkan, mereka yang bertanggungjawab menyelaras jamuan makan malam di Saloma itu ialah Naib Presiden PKR, Tian Chua dengan dibantu aktivis jalanan yang tidak asing lagi, Hishammuddin Rais.

Kedua-dua mereka dikatakan diberi tanggungjawab untuk memastikan majlis jamuan itu berjaya dan untuk memberi gambaran Azmin mempunyai sokongan yang lebih besar berbanding Anwar Ibrahim.

kalau mahacai kalut kami ada formula hilang kalut malut tuan puan mahacai sekelian ... ingat dan hafal formula ini..



formulahilangkalut = BMF + Pop Corn Tambah + Tepuk Kuat Padu



kikikiki..majority Kimanis 7K anytime..!! kikikikiki..!!

pakresky said...
This comment has been removed by a blog administrator.
pakresky said...

Assalamualaikum wr.wb,saya pak arianto pekerjaan saya sehari-harinya cuma seorang TKI pembantu di negara tentangga yaitu di malaysia yang pendapatannya tidak seberapa dan suami saya cuma kerja di kelapa sawit,buat biaya anak sekolah aja tidak cukup di kampung apalagi untuk mencukupi kebutuhan hidup keluarga sehari-harinya dan suatu malam saya buka internet dan tidak sengaja saya temukan number HP EYANG WORO MANGGOLO langsung saya telpon beliau dan menceritakan semua keluahan saya dan akhirya di kasih ANGKA GHAIB 6D benar-benar tembus dengan adanya EYANG semua hutang-hutang saya di kampung sudah lunas semua ,bahkan sekarang saya sudah buka usaha WARUNG MAKAN di malaysia!!! sekali lagi saya mengucapkan banyak terimah kasih kepada EYANG WORO MANGGOLO atas bantuan AKI kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan EYANG WORO MANGGOLO pula yang telah memberikan angka ghaib hasil ritual,beliau kepada saya yaitu 6D dan alhamdulillah telah berhasil memenangkan 5x berturut-turut tembus .
Solusi yang tepat jangan anda putus aza karna EYANG akan membantu anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB apa bila anda butuh angka togel 2D-3D-4D-5D-6D, dijamin 100% jebol.
Apabila ada waktu silahkan/SMS EYANG WORO MANGGOLO di number 082-391-772-208 .
DAN BELIAU JUGA BISA MENBANTU ANDA TUK PUTARAN YANG ADA DI BAWA.

angka;GHOIB: singapur
angka;GHOIB: hongkong
angka;GHOIB; malaysia
angka;GHOIB; toto magnum 4d
angka"GHOIB; laos…
angka"GHOIB; macau
angka"GHOIB; sidney
angka"GHOIB: vietnam
angka"GHOIB: korea
angka"GHOIB: kudalari

sekali lagi makasih yaa KI waktu itu saya cuma bermodal uang cuma 300 ribu dan akhirnya saya menang banyak dan berkat angka gaib hasil ritual KI saya sudah buka usaha Kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari sebelumnya,bagi anda yang ingin seperti saya silahkan HUB/SMS EYANG WORO MANGGOLO di number 082-391-772-208 insya allah beliau akan menbantu anda semua.trimakasih....?

Blog Archive