Thursday, October 10, 2019

WAKIL RAKYAT SABAH BAGAIKAN “JOKER” ATAU “WILD CARD”

MUNGKIN ramai yang sedar, apapun tuntutan Sabah, khususnya yang berkaitan kewangan daripada Persekutuan bukan sahaja berliku tetapi memerlukan perbincangan maraton, akan tetapi keputusannya kembali kepada “square one”.

Wakil rakyat Sabah bagaikan joker dalam permainan poker atau mesin slot. (oh yeah mesin slot di Sabah dibatalkan, mungkin kerana permainan itu menyindir para wakil rakyat, untuk menyembunyikan status mereka sebagai joker atau wild card). 

Pada PRU 2004, jumlah kerusi antara Barisan Nasional dan PAS di Kelantan hanya dibezakan dengan 1kerusi, Pas 23, Bn 22 daripada 45 kerusi Dun, tetapi kerajaan Pas kekal, malah sehingga kini. 

Di Sabah pernah berlaku, berbezaan dua kerusi, iaitu pada PRN tahun 1994, apabila PBS mempunyai 25, manakala BN 23, akan tetapi kurang tiga bulan, kerajaan PBS tumbang, kerana lompat parti. Keadaan yang sama berlaku pada 9 Mei, 2018, apabila Bn Plus mempunyai 31 kerusi, manakala kolaborasi antara Warisan, DAP dan PKR berjumlah 29, tidak sampai 48 jam, kerajaan Bn Plus tumbang kerana lompat parti. 

Keputusan PRU-14, bagi Perak dan Kedah, lebih kritikal, di Perak PH hanya 29, Bn 28, Pas3, akan tetapi PH yang membentuk kerajaan, kerana sebelum kerajaan negeri ditubuhkan, 2 ADUN Umno jadi ADUN bebas pro Menteri besar (kerana salah seorang adun Umno itu adalah ipar kepada MB). Di Kedah pula, jumlah kerusi PH adalah 18, Pas 15 dan Bn 3, meskipun jumlah kerusi yang sama PH menubuhkan kerajaan, kerana dua Adun Umno menjadi ADUN bebas sebelum kerajaan ditubuhkan. Senario antara Kedah dan Perak berbeza dengan Sabah, kerana di Sabah kerajaan tumbang selepas kerajaan ditubuhkan. 

Mengapa Kerajaan Sabah yang diterajui parti yang membawa misi- Sabah Ubah dan Sabah kita punya, gagal mengotakan janji, seperti royalti minyak 20% atau mengambil 80% daripada hasil minyak, pengembalian 40% net revenue daripada cukai yang dikutip di sabah tidak dilaksanakan, malah pengembalian cukai ini merupakan matlamat utama para pemimpin parti warisan, sehinggakan Timbalan Presiden parti itu-Darell Leiking mendakwa kerajaan Persekutuan berhutang RM1trilon (RM1000 bilion) daripada Sabah sejak tahun 1972. (Darell terlupakan semua ini, kerana beliau sudah menjadi menteri Persekutuan- dengan kedudukan itu, matlamat pribadi sudah tercapai). 

Penyebab utamanya, mengapa Sabah akan terus gagal menuntut apa yang menjadi haknya, kerana yang menuntut dilihat sebagai pemimpin “joker” atau “wild card”, ertinya, pemimpin itu akan ikut aliran sesuai dengan keperluan, dengan erti kata lain, fleksibel mengikut situasi dan kondisi, asalkan, kepentingan peribadi dapat dipenuhi. 

Sebagai impak kepada pemimpin Sabah mempunyai status demikian, sebab itu, apabila kerajaan Persekutuan memperkenalkan subsidi tersasar petrol bermula 1 Januari, 2020, negeri Sabah terkecuali, kerana kononnya jumlah penggunaan petrol di Sabah bagi mereka dalam kategori B40 sangat rendah atau kecil. 

Bagi pemimpin Persekutuan, apapun cara atau kaedah para pemimpin Sabah membangkitkan isu-isu berkaitan MA63, dahulu Perkara 20, ianya dilihat sebagai alat politik, untuk mengekalkan kedudukan mereka itu kekal relevan dalam arena politik. Bagi pemimpin Persekutuan, cara itu, hanya kerja usik mengusik, yang tidak berkesudahan “kamikazi”politik. Sebabnya telah tertanam di benak mereka, bahawa para wakil rakyat Sabah akhirnya akan terus menjadi joker atau wild card dalam pembentukan Kerajaan, samada Kerajaan Persekutuan atau negeri, kerana ada sahaja wakil rakyat Sabah akan meletakan “harga” pada diri masing-masing, siapa yang tawar harga tinggi, maka di situ lah arah tuju!!!.

No comments:

Blog Archive