Sunday, August 04, 2019

PERLU KAH TUN MAHATHIR LETAK JAWATAN SEBELUM CUKUP PENGGAL?

ADA yang kata trend sokongan rakyat terhadap Kerajaan PH sedang menurun, dan jika Tun Dr Mahathir meletakan jawatan, maka pengganti beliau mewarisi trend tersebut, namun jika beliau meneruskan sehingga tamat penggal, maka penggantinya, akan mendapat simpati daripada rakyat, dan keadaan itu perlu untuk PH tidak menjadi kerajaan sepanggal.

Senario politik tanah air selepas PRU-14, memang berubah secara total, apabila berlaku kerjasama antara Umno dan Pas, yang menamatkan permusuhan sejak tahun 1974.

Kerjasama Umno-Pas yang bersifat tolong menolong, untuk mengembalikan pemerintahan yang dikuasai melayu-islam seperti mana dilalui sejak merdeka, memang satu cabaran utama kepada PH.

PRU-15, trend pengundian belum ada penanda aras, terutama, pengelibatan pengundi bermula daripada umur 18 tahun.

Melihat kepada senario perubahan politik tanah air, nampaknya, golongan muda, terutama mereka yang berada di bawah 30 tahun, yang mana sebelum ini digeruni Umno dan Bn, kini, golongan itu pula digeruni oleh PH.

Bukti, bahawa golongan ini, menolak PH dilihat pada beberapa PRK yang dimenangi calon Umno, termasuk dapat merampas satu kawasan Dun yang dimenangi PH dengan majoriti yang cukup besar pada PRU-14, Dun Semenyih.

Tun Dr Mahathir adalah seorang pemimpin yang pakar dalam strategi. Jika beliau tidak menyerahkan jawatan atau meletak jawatan dan meneruskan tempoh sepenggal, jangan salah kan beliau, kerana matlamat beliau, agar PH boleh menang pada PRU-15, kerana faktor simpati pada bakal pengganti beliau, untuk masa ini adalah Datuk Seri Anwar Ibarahim.

Tun Dr Mahathir pernah melakukan pada tahun 2003, apabila beliau menyerahkan jawatan Perdana Menteri, kerana trend sokongan terhadap kerajaan masa itu serupa dengan trend yang ada sekarang. Kerana tindakan beliau itu, maka pada PRU 2004, satu keputusan yang belum pernah berlaku pada PRU di negara, di mana pemenang, bukan sahaja menang 2/3 akan tetapi 3/4. Pada PRU tersebut, para pemimpin hebat seperti Lim Kit Siang, mendiang Karpal Singh turut tewas, malah PKR hanya berbaki satu kerusi, iaitu, Permatang Pauh!!!. Di Kelantan, Bn hampir melakukan upset, hanya kurang 2 kerusi berbanding PAS!!!.

Penulis berpendapat, jika Tun menyerahkan jawatan sebelum tamat tempoh, maka mengiakan, PH hanya kerajaan sepenggal, jika tidak, maka sebaliknya!!!.

4 comments:

Anonymous said...

Ini berita amat BAHAYA!! TAK guna TUNGGU PRU15 - sbb. disyaki akan diSABOTAJ habis2an!! Tgk. si ANJING jantan PARIA HOMO PKR bangkai ANJING ni, yg. MENDAKWA setiap minggu, 5,000-10,000 anggota baru dlm. PKR kononnya - yg. amat TAK logik dan MENCURIGAkan! Lihat di –

1. https://www.utusan.com.my/berita/politik/18-keluar-10-000-pula-sertai-pkr-1.944485

18 keluar, 10,000 pula sertai PKR

Oleh Badrul Isa

Utusan Online
26 Julai 2019;

Anonymous said...

Ini disyaki adalah dr. SETENGAH JUTA (350,000) PENJAJAH2/PATI2 INDIA (disyaki MAJORITI adalah PATI2 Tamil Eelam Sri lanka yg. mudah dpt. IC PALSU dr. INDIA dan NEPAL utk. masuk ke negara kita ini)!!! Ini TAK termsk. yg. mudah dpt. IC2 PALSU kita kemudiannya, dan 200,000 anak2 PATI Bukan Islam dr. PARIA2 PENGGANAS Tamil Eelam SRI LANKA, NEPAL, INDIA, CHINA, FILIPINA,THAILAND, MYANMAR yg. juga akan dpt. KERAKYATAN tak lama lagi, melalui PENIPUAN ke atas UNDG2 PERLEMBAGAAN 15A, oleh si yiddin-GILA SEKS dgn. bini CINA Hakim (si PELACUR BETINA Cina terKANGKANG berLENDIR hanyir ni, disyaki si EJEN DAPpembunuh, maka yiddin dah kena BLACKMAIL oleh DAPpembunuh sampai dia MAMPOS!!)!!! CELAKA betul!!! Lihat di -


2. https://www.ismaweb.net/2019/05/12/hindraf-2-0-minta-tambah-tujuh-kerusi-parlimen-wakil-india/

Hindraf 2.0 minta tambah tujuh kerusi Parlimen Wakil India: Wakil rakyat BN, PH dituduh ketepi isu berkaitan masyarakat India

Oleh Fazleen Safina

Isma Webnet
12/05/2019.

Anonymous said...

Patutlah PENGGANAS SPR bangkai ANJING yg. diKUASAI PENGGANAS Bersih DAPpembunuh, yg. diTAJA si CIA/MOSSAD-SOROS tu dan berPUSAT di SWITZERLAND Zionis tu - nak sgt. PENDAFTARAN MENGUNDI secara AUTOMATIK! Maka, KETUA POLIS NEGARA mesti MENYIASAT habis2an, kes disyaki PENIPUAN dan PEMALSUAN IC kita ni, oleh PATI2/PEKERJA2/PENGGANAS2 warga ASING dr. INDIA/NEPAL/TAMIL EELAM Sri Lanka terutamanya (PEKERJA2 ASING PARIA2 dr. NEPAL: juga, dah hampir ½ JUTA), dlm. PKR Paria bangkai ANJING ni!!!

Anonymous said...

Tgk. juga betapa makin MUDAHnya bagi PATI2 utk. dpt. IC PALSU negara kita - termsk. BEKERJA sbg. PENGAWAL2 KESELAMATAN di MAH-KAMAH!! Dahlah tu - IDENTITI2 depa sdg. diRAHSIAKan pula oleh media2 atau puak2 Immigre*e*n bangkai ANJING DAPpembunuh!!APA KEJADAHnya ni muhyiddin paling TAK GUNA tu oi?!!! Bayangkan PATI2 yg. MUDAH dpt. IC2 PALSU ni dan BEKERJA pula sbg. PENGAWAL2 KESELAMATAN, dan di PEJABAT2 KERAJAAN termsk. MAHKAMAH2 kita - adalah PENGGANAS2/PEMBUNUH2 PARIA Tamil Eelam Sri Lanka yg. diTAJA oleh DAPpembunuh tu - BINATANG betul!!! Lihat di -

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2019/08/481370/guna-kad-pengenalan-tipu-rupanya

Guna kad pengenalan tipu rupanya...

Oleh Nurul Hidayah Bahaudin

Harian Metro Online
1 Ogos 2019

Blog Archive