Friday, April 05, 2019

PRK SANDAKAN- APA KESAN TERHADAP POLITIK SABAH?

Bandar Sandakan, termasuk dalam Parlimen Sandakan
PRK Sandakan ditetapkan pada 11 Mei, 2019 jika ada pertandingan. Penamaan calon pada 27 April, 2019.

PRK itu terpaksa diadakan kerana kematian penyandang kawasan itu- Mendiang Datuk Wong Tein Fatt daripada parti DAP pada 28 Mac lalu kerana serangan jantung.

Mendiang Wong adalah wakil rakyat kawasan itu selama 2 penggal sejak tahun 2013. Pada PRU tahun 2013, mendiang mengalahkan penyandang kawasan itu Datuk Liew Vui Keong daripada parti LDP sebuah parti komponen Bn Sabah.

Pada PRU lalu, mendiang juga menewaskan calon daripada LDP, dengan peningkatan majoriti lebih 10 kali ganda.

Berasaskan rekod pilihan raya Sabah, Parlimen Sandakan, memang kerap dimenangi Parti DAP, namun kawasan parlimen itu pernah juga dimenangi calon bebas dan calon Barisan Nasional. 

Pada PRU tahun 2004, kawasan itu dimenangi calon bebas, PRU 2008, dimenangi calon BN, PRU 2013 dan 2018 dimenangi calon DAP yang diwakili mendiang Stephen Wong Tein Fatt. 

Pecahan undi parlimen hampir seimbang antara kaum cina dan bumiputera yang berjumlah 40,218 pengundi berdaftar. 

Berasaskan pilihan raya-pilihan raya lalu, hanya sekitar 70 peratus pengundi akan keluar mengundi. Biasanya peratusan kaum cina keluar mengundi lebih tinggi berbanding pengundi bumiputera, sebab itu, mana-mana calon atau parti yang disokong kaum itu, maka akan muncul sebagai pemenang.

Pada PRK kali ini, pengundi kawasan itu akan menentukan parti mana atau calon yang bakal mewakili kawasan parlimen itu, apa kah calon daripada DAP atau parti lain.

Di antara parti yang bakal bertanding di kawasan itu, selain DAP, parti PBS mempunyai potensi yang amat cerah, kerana kemungkin besar, jika parti itu meletakkan calon, maka bakal mendapat sokongan pengundi Bn atau Umno.

Di atas kertas, memang kawasan itu akan dapat dipertahankan oleh parti DAP, namun berasaskan senario politik semasa, pengundi kawasan itu bakal melakukan kejutan.

Apa yang pasti, apapun keputusan PRK itu tidak memberi kesan apa-apa terhadap Kerajaan PH. Mungkin atas asas itu, pengundi kawasan itu akan membuat pertimbangan lain. Politik ada lah seni yang penuh dengan kebarangkalian dan kemungkinan. Sama-sama kita tunggu keputusan pengundi Parlimen Sandakan.

2 comments:

Anonymous said...

Tgklah, PRK Sandakan ni disyaki akan diSABOTAJ!! SPR, yg. PENGERUSI dia adalah si Melayu BARUA ANJING PENIPU si rejim PH BANGKAI BABI, dan dah diKUASAI si ‘NGO‘ PENGGANAS Asing yg. berPUSAT di SWITZERLAND, Bersih yg. diTAJA CIA/MOSSAD-SOROS – TAK boleh diPERCAYAI lansung! Lihat SABOTAJ ni di –

1. https://www.abuleman.com/2019/03/maklumat-pengundi-hilang-diubah-spr.html

Dahlah mmg. KURANG AJAQ betul si PENGERUSI SPR PENIPU LIBERAL HARAM JADAH dan amat TAK BERMORAL ni!! Tgk. anak BETINA PORNO si JANTAN SIAL ni, bukan main LUCAH lagi - tapi boleh pula diSOKONG si BAPA Melayu BARUA PENJILAT DUBOQ DAPbangkai BABI dia ni !! Lihat di -

2. http://sabahkini2.com/en/news/1692/baby-bertatu-berbikini-chubby-mempopularkan-pengerusi-spr/view

Tapi boleh pula si PENGERUSI SPR BANGKAI BABI ni MENGHINA/MENGGERTAK Islam/umatnya di KELANTAN sbg. ‘kaki kelab malam‘, lihat di -

3. https://www.ismaweb.net/2019/03/24/kenyataan-pengerusi-spr-cetus-kebencian-sentimen-negeri/

Dan lihat TIMBALAN PENGERUSI Homo BANGKAI BABI SPR ni yg. muka dia mcm. HOMO HARAM JADAH, yg. meru-pakan PENYOKONG Pengganas Bersih dan puak HOMO - pun jenis si BARUA ANJING rejim PH ni, lihat di -

4. 2. https://www.abuleman.com/2019/02/saya-tak-kisah-lelaki-wanita-nk-tukar-jantina.html ;

Ya, inilah jenis spesis SPR HOMO KULIT BABI HARAM JADAH yg. BARU - yg. telah memPERMAINkan ISLAM/umatnya, UNDG2 PERLEMBAGAAN/NEGARA, DYMM YDPA dan TANAH MELAYU/NEGARA ISLAM, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni!!!

Lihat bagaimana PENTINGnya PERLANTIKAN angota2 SPR yg. BERMORAL dan BERINTEGRITI berdasarkan UNDG2 PERLEMBAGAAN Perkara 114. Keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya.

(1) Suruhanjaya Pilihan Raya hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja, dan hendaklah terdiri daripada seorang pengerusi, seorang timbalan pengerusi dan lima orang anggota lain.

(2) Pada melantik anggota Suruhanjaya Pilihan Raya, Yang di-Pertuan Agong hendaklah mengambil perhatian tentang peri mustahaknya suatu Suruhanjaya Pilihan Raya yang mendapat kepercayaan awam.

Dahlah dulu, bukan main lagi lu si PENJAJAH/PENGGANAS PN PARIA/DAPbangkai ANJING/PHomo nak MENIPU dan MEMBULI DYMM YDPA kita terdahulu (walaupun PENIPUAN ni dah berlaku di zaman madey selama dia DIKTATOR 22 thn)!! Skrg. nak MEMBULI dan MENIPU pula DYMM YDPA baru kita!!

Lihat juga di -

5. http://wak-labu.blogspot.com/2019/01/saya-sedia-letak-jawatan-kata-azhar.html

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Lihat juga KEKEJAMAN amat RAKUS berterusan oleh rejim PH/DAP BANGKAI BABI ni, juga di SARAWAK dan PP, pd. RAKYAT2 miskin kita, termsk. para NELAYAN miskin dr. ORANG ASAL Islam/Melayu kita yg. makin LUPUS kat PP tu, sbb. DAP BANGKAI BABI dan KEM. ALAM SEKITAR DAP BANGKAI BABI PENIPU tu terus MENJAHANAMkan ALAM SEKITAR kita!!! Lihat di -

1. https://www.malaysia-today.net/2019/03/29/jangan-ingat-sarawak-bodoh-nancy-bidas-putrajaya-tarik-balik-projek/

2. https://www.mynewshub.tv/utama-sensasi/korek-pasir-haram-di-perairan-jelutong/

Dan skrg. ANAK2 bangsa BUMIPUTERA kita yg. belajaq di LUAR NEGARA, sdg. diTAMATkan BIASISWA depa walau di SE-MESTER AKHIR - oleh guan eng DAP BANGKAI BABI ni!!! HARAM JADAHnya!!! Sdgkan juga SEKOLAH2 JENIS KE-BANGSAAN dan SWASTA Cina dan KOLEJ2 SWASTA Cina dah dpt. 50 JUTA dr. guan eng PEROMPAK DAP BANGKAI ANJING tu, sdgkan si guan eng BANGKAI ANJING ni MENIPU yg. kononnya HUTANG NEGARA berTRILLION dan makin MENINGKAT - HARAM JADAH betul! Dan 26 SJK CINA yg. BARU akan diBINA lagi!! Lihat di -

3. https://mykmu.net/2019/03/22/dap-konsisten-perjuangkan-pendidikan-cina-lepas-pru14/ ;

4. https://www.malaysia-today.net/2019/03/23/guan-eng-gives-rm100k-to-three-chinese-schools/ ;

5. https://www.malaysia-today.net/2019/03/27/guan-engs-strategy-on-how-to-look-good-attack-najib

Sementara HOSPITAL AWAM kita, terpaksa MEMINTA SEDEKAH nak PERBESARkan SURAU - BALAnya NEGARA ISLAM dan UMAT ISLAM kita ni di bawa KEKEJAMAN, KEBUASAN, PENINDASAN dan DISKRIMINASI oleh rejim PEN-JAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH DAP KULIT BABI homo jijik ZIONIS ISrael ni dgn. ANJING2 BETI-NA/JANTAN BARUA Melayu HOMO depa, terutamanya si anwaq HOMO-mujahid HOMO-sabu HOMO-saifuddin HOMO, di TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni!! Lihat di -

5. https://www.abuleman.com/2019/03/hospital-putrajaya-rayu-sumbangan-surau-6juta.html

(Tok Terkedu)

Blog Archive