Saturday, April 06, 2019

DUA CARA JATUHKAN PERDANA MENTERI

Kaedah pertama adalah menerusi undi tidak percaya kepada Perdana Menteri semasa sidang Dewan Rakyat; kaedah kedua Desakan untuk Perdana Menteri meletakkan jawatan oleh parti yang dipimpin Perdana Menteri itu sendiri, seperti yang pernah berlaku ke atas Abdullah Ahmad Badawi.

Melihat keadaan sekarang, jika ada pihak yang mempunyai niat memaksa Tun Dr Mahathir meletakkan jawatan, sudah tentu daripada PKR, kerana isyarat itu dilakukan sendiri Nurul Izzah, menerusi protes apabila meletakan semua jawatan samada berkaitan parti atau kerajaan, walaupun membuat U-Turn sebagai anggota PAC.

Jika kaedah pertama dilaksanakan, apa kah pihak yang mengusulkan bakal mendapat 112 sokongan, jumlah minimum yang diperlukan? 

PH bersama Parti Warisan Sabah dan UPKO mempunyai 139 kerusi parlimen. Daripada 139 itu, 26 kerusi adalah daripada parti Tun Dr Mahathir. Jika undi tidak percaya dilaksanakan, adalah diyakni 26 kerusi Bersatu akan menolak usul itu, katakan lah yang menyokong adalah bakinya. Baki itu berjumlah 113, dan ianya mencukupi memaksa Tun Dr Mahathir meletakkan jawatan.

Jika ada pihak yang mahu memaksa Tun Dr Mahathir meletakkan jawatan, maka akan memilih undi tidak percaya, kerana ianya lebih cepat dan efektif berbanding cara ke-2.

Masih ada 5 hari lagi baki persidangan untuk sesi kali ini. Ertinya undi tidak percaya itu perlu dilakukan antara 8-11 April, 2019. 

Jika benar lah ada gerakan menjatuhkan Tun Dr Mahathir, apapun tidakan beliau termasuk menarik balik tandatangan terhadap STATUT ROM, tidak akan memberi kesan kepada gerakan tersebut.

Tetapi penulis tidak yakin, adanya gerakan seumpama itu, kerana berasaskan senario sekarang, meskipun di atas kertas, pihak mengusul itu boleh mendapat undi 113, tetapi secara praktikalnya ianya tidak akan berlaku.

Senario lain pula, jumlah kerusi yang membangkang kerajaan sekarang adalah 83, jika ditambah 26 akan berjumlah 109, dan hanya memerlukan sokongan 3 MP untuk mengagalkan usul tidak percaya itu. 

Walaupun apa yang bakal berlaku, lebih baik menunggu kejadian itu, kerana politik itu sendiri merupakan seni yang penuh dengan misteri.

3 comments:

Anonymous said...

Si anwaq PARIA HOMO-PENJILAT DUB*Q guan eng/kit siang BANGKAI2 BABI, yg. lagi DAJAL dr. madey PARIA ni - yg. nak HAPUSkan habis2an HAK BUMIPUTERA kita pula, yg. diLINDUNGI oleh UNDG2 PERLEMBAGAAN 153 kita! Lihat blog BANGKAI BABI ‘reformasi‘ PALA HOTAK PariaKR BANGKAI ANJING ni, di -

1. https://wrlr.blogspot.com/2019/03/anwar-tolak-agenda-ekonomi-berasaskan.html

MENYAMPAH betul aku si BAPA SYAITAN segala HOMO, anwaq PARIA HOMO anak beranak ni, yg. mana Anwaq HOMO ni pikiaq dia RAJA kat NEGARA ISLAM kita ni!! Anwaq HOMO ni dan keluarga PENYAMAQ dia ni mmg. EJEN2 CIA/MOSSAD-SOROS! Lihat di -

2. http://landdestroyer.blogspot.com/2015/08/us-vs-china-us-mobs-seek-to-overthrow.html

US vs China: US-Backed Mobs Seek to Overthrow Malaysian Government

Tony Cartalucci

Land Destroyer
August 24, 2015;

3. https://williamblum.org/chapters/rogue-state/trojan-horse-the-national-endowment-for-democracy

Trojan Horse: The National Endowment for Democracy: This is a chapter from Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower

by William Blum ;

4. https://www.globalresearch.ca/the-national-endowment-for-democracy-ned-is-now-officially-undesirable-in-russia/5468215

The National Endowment for Democracy (NED) is Now Officially “Undesirable” in Russia

By F. William Engdahl

Global Research
August 10, 2015; dan di

5. https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/

Washington Post Covers Up US Meddling in Malaysia

Tony Cartalucci

New Eastern Outlook
02.09.18.

Kalau si anwaq PARIA HOMO ni jadi PM - aku harap ALLAH SWT jatuhkan BALA kat NEGARA ISLAM kita ni dgn. BANJIR/GEMPABUMI BESAQ, biaq MAMPOS puaka2 HOMO laknat-ANJING2 BARUA PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH DAP KULIT BABI homo jijik ZIONIS-EJEN2 ISrael KULIT BABI ni dan si JANTAN2 Islam/Melayu HOMO DAYUS dr. PariaKR HOMO/AmanahBANGKAI HOMO/PANhomo ANJING (terutamanya PENYAMAQ2 anwaq HOMO, sabu HOMO dan mujahid HOMO)!!

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Tgk GENG PENDATANG2 BANGKAI ANJING rasis PARIA PEGUAM NEGARA dan kula DAP BANGKAI BANGKAI BABI homo jijik ZIONIS ISrael - sewenangnya melanggar UNDG2 PERLEMBAAGAN kita dgn. meluluskan SIJIL UEC ke dlm. pengajian ijazah GUAMAN, dan skrg., dlm. Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) ni pula, sementara MENTERI PENDIDIKAN homo Melayu BARUA BANGKAI ANJING-PENJILAT DUB*Q2 guan eng/kula BANGKAI2 BABI DAPeliwat tak pula MENYALAK!!! Dan sementara anak2 BUMIPUTERA miskin kita terutamanya bangsa ORANG ASAL islam/Melayu kita tersu diDISKRIMINASI dan diTINDAS habis2an di TANAH MELAYU, puasaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni (tapi si BANGKAI BABI homo kula DAPengganas tu berpura kononnya nak bantu ORANG2 ASLI, yg. hanya dijadikan sbg. mainan POLITIK dajal DAPbangkai BABI ni)

Maka, habislah BERJUTA PATI2 PARIA termsk. PENGGANAS2 TAMIL EELAM Sri Lanka dan dr. NEPAL, dan INDIA, serta PATI2 Cina dr. CHINA, SINGAPURA, HONG KONG dan THAILAND (termsk. 200, 000 anak PATI2 yg. akan diberikan KERAKYATAN melalui PENIPUAN Undg2 Perlembagaan 15A sbb. si yiddin-GILA SEKS dgn. bini HAKIM Cina yg. disyaki EJEN DAPeliwat dah kena BLACKMAIL) - masuk UNIV.2 dan KOLEJ2 AWAM kita, dan seterusnya dpt. MENYERAP masuk JPA, termsk. PETRONAS/TM/APM/PDRM/RELA/BOMBA/KEDUTAAN2 LUAR NEGARA kita, dan juga Industri MINYAK-GAS kita kita, serta Industri URANIUM/THORIUM kita (utk. pembuatan SENJATA2 NUKLEAR HARAM ISrael/US-NATO, sampai ke akhir zaman), yg. sebenaqnya BERLAMBAK kat laut dlm. di seluruh LAUT CHINA SELATAN kita!!! Lihat di -

1. https://www.ismaweb.net/2019/03/30/iktiraf-uec-tommy-thomas-tak-hormat-perlembagaan/ ; dan di

2. http://www.utusan.com.my/berita/nasional/pemegang-uec-layak-sambung-pengajian-dalam-tvet-1.877512

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Tgk. KEMPEN2 DAJAL si PENGGANAS/PENJAJAH DAPbangkai BABI homo jijik ZIONIS ISrael dan NGO2 'hak asasi' depa, termsk. suaramHOMO/SuhakamaHOMO yg. diTAJA oleh CIA/MOSSAD-SOROS, nak mengHINA/MENIPU dan MENGGUGUT/MENGGULINGkan KETUA POLIS NEGARA dan PEMIMPIN2 terTINGGI POLIS, dr. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, supaya KETUA POLIS NEGARA/PERISIK (SB) dan PDRM kita dpt. diGANTIkan dgn. PENDATANG2 PARIA/CINA rasis DAPeliwat HOMO ni!!! Lihat di -

https://www.malaysia-today.net/2019/04/06/suaram-fuzi-was-sb-chief-when-enforced-disappearance-occurred/

Sebelum ni juga, 'NGO' PENGGANAS asing yg. berPUSAT di SWITZERLAND, Bersih, yg. diTAJA oleh CIA/MOSSAD-SOROS, telah bersama NGO Veteran PENGKHIANAT, Patriot, utk. mengHASUT POLIS, TENTERA dan disyaki PEKERJA2 SPR, utk. menSABOTAJ PRU14 dan MENDERHAKA kpd. DYMM YDPA sbg. PEMERINTAH terTINGGI ATM dan KETUA UTAMA NEGARA!

(Tok Terkedu)

Blog Archive