Monday, January 28, 2019

PENDEKATAN SHAFIE-BUKAN CARA SEORANG KETUA MENTERI

Penulis terperanjat apabila terbaca laporan akhbar tempatan, bahawa Datuk Shafie Apdal bertanya mana sudah tanah Benta Wawasan Sabah, yang ditanam kelapa sawit, pada yang sama juga bertanya ke mana sudah dana RM750 yang dilabur kepada syarikat milik Yayasan Sabah itu. Menurut beliau, wang RM750 juta itu, kini hanya berbaki RM30juta.

Shafie tahu, bahawa mana-mana pegawai kerajaan atau kakitangan syarikat yang berkaitan kerajaan tidak boleh memberi jawapan atau penjelasan berkaitan bertanyaan itu, kerana pertanyaan seumpama itu adalah kenyataan politik yang memang kakitangan atau pengurusan tidak boleh memjawabnya ke media massa, apa tah lagi mereka itu perlu menjawab Ketua Menteri.

Sebenarnya, Shafie tahu apa keadaan sebenar, kerana beliau sebagai Ketua Menteri, sudah tentu diberikan data dan fakta berkaitan syarikat-syarikat milik kerajaan negeri, kecuali lah beliau tidak mengerti membaca data atau fakta-fakta itu, atau kemungkinan para pegawai yang bertanggungjawab babau, apabila berdepan dengan Presiden Parti Warisan Sabah itu.

Menerusi pertanyaan seperti mana laporan akhbar tempatan itu, membawa pengertian, bahawa Ketua Menteri Sabah itu, tidak tahu bagai mana proses menanam kelapa sawit, selain tidak mengerti skala ekonomi sesebuah syarikat perlandangan, walaupun beliau kerap mengaku sebagai individu yang mempunyai kelulusan ekonomi.

Penulis bukanlah mantan kaki tangan Benta Wawasan, tetapi ramai juga sahabat andai atau kawan-kawan yang bekerja pada syarikat itu. Syarikat yang bermula dengan menanam kayu soft wood, kemudian bertukar kepada ladang kelapa sawit, bermula tahun 2005, sebenarnya telah membawa pulangan yang cukup besar kepada Yayasan Sabah, malah syarikat itu pernah beberapa kali membayar dividen kepada Kerajaan Negeri.

Shafie kena tahu sejarah syarikat itu, dan perlu tahu sejarah kawasan yang diusahakan oleh syarikat itu, adalah kawasan bekas pembalakan suatu masa lalu.

Penulis hanya memberi ulasan, kerana turut simpati kepada kakitangan syarikat itu, yang tidak boleh menjawab kenyataan Ketua Menteri itu.

Penulis tahu, Shafie mahu menembak Kerajaan dahulu, khususnya era Tan Sri Musa Aman, sebab itu beliau membuat kenyataan sensasi untuk mendapat perhatian daripada SPRM.

Shafie kena faham, bahawa pengurusan Yayasan Sabah masa kerajaan dahulu, sepenuhnya di bawah pengurusan sepenuhnya oleh Yayasan itu, tidak membabitkan kabinet atau kerajaan negeri, kerana Yayasan itu atau syarikat-syarikat ditadbir urus secara profesional.

Melihat cara Shafie memerintah, beliau bukan mempunyai pendekatan sebagai Ketua Menteri atau CEO sebuah syarikat besar, melainkan cara pembangkang, yang suka menembak merata. Seorang Ketua Menteri, perlu bercakap berkaitan fakta dan data yang betul daripada A ke Z, bukannya membuat kenyataan politik.

Menerusi kenyataan itu, boleh menyebabkan moral kakitangan syarikat-syarikat GLC yang mana pada era kerajaan dahulu, bukan sahaja berkerja bertungkus lumus, malah saban tahun dapat membayar dividen kepada Kerajaan Negeri.

Dalam pengertian perniangaan, hanya syarikat yang laba sahaja dapat membayar dividen. Ada lah jelas, jika dividen dapat dibayar, maka sekaligus, jika ada liabiliti seperti hutang juga sudah tentu dapat dibayar.

Dalam pemerhatian penulis, Shafie, masih menggunakan pendekatan pembangkang, bukan sebagai Ketua Menteri sebuah negeri, yang meliputi kabinet, kementerian, jabatan-jabatan kerajaan, syarikat berkaitan kerajaan, kerana beliau mengakui secara tidak langsung, bahawa beliau TIADA pengetahuan berkaitan agensi-agensi berkenaan, sebab itu mempelawa SPRM membantu beliau memeriksa agensi-agensi itu.

Benar lah kata orang, Shafie hanya petah bercakap, tetapi tidak tahu megurus/mentadbir. Mungkin atas sebab itu, sehingga kini, beliau TIADA HALA TUJU, sebab SALAH TUJU.

3 comments:

Anonymous said...

Si BANGKAI PARASIT shafieeHOMO/warisanHOMO-KULI DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis dan PUAK PENJILAT depa ni - mmg. mcm. PUAK LANUN dr. FILIPINA!! Sbb. tu, depa nak banjiri SABAH dgn. puak2 LANUN dr. FILIPINA tu - utk. jadi militan PENGGANAS buas depa kat SABAH!!! PENIPUAN terbaru shafiee HOMO ni nak MENTUP kes RASUAH dia lah tu!!!

TERLALAK kononnya perjuangkan 'demokrasi' dan 'integriti' - PALA HOTAK betul si PENIPU2 amat BANGSAT ni!! Kalau PariaKR HOMO/DAP bangkai ANJING boleh sewenangnya ada cawangan2 di sana - kenapa nak mengHALANG PPBM tu pula?!!

DANUM VALLEY pun nak diCEROBOH, selain dr. MALIAU BASIN?! Kenapa berita DASYAT ni diSEMBUNYIkan dr. RAKYAT?! KEJAHATAN amat DAJAL oleh si PEROMPAK/PERASUAH LANUN syafieeHOMO ni mesti diHALANG habis2an!

Ini bukti JELAS tentang kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM sbnyk. $1.5 BILLION oleh shafieeHOMO wari-sanANJING-KULI DAPbangkai ANJING Zionis - yg. dah diTUTUP sewenangnya oleh syukriHOMO BANGKAI PARASIT-si PENJAHANAM SP*M yg. makin TAK GUNA ni (sbb. tu shafieeHOMO dan adik dia, boleh sampai ada 23 SYARIKAT - mcm. anak2 madey PARIA tu sampai ada hampir 100 syarikat – utk. mengGUBAH WANG HARAM)!

Lihat juga SAKSI yg. hanya kerja sbg. timbalan setiausaha yg. TERLIBAT dlm. kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM ni boleh ada sampai $29 JUTA dlm. AKAUN dia!

Lihat di - https://malaysiachoice.wordpress.com/2018/07/06/shukri-sprm-arah-kes-shafie-apdal-ditutup-saksi-miliki-akaun-rm29-juta-dibebaskan/

Shukri SPRM arah kes Shafie Apdal ditutup, saksi miliki akaun RM29 juta dibebaskan

Malaysia Choice

July 6, 2018

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Bah. 1 :

Ini juga berita amat TERGEMPAR – dan diSEMBUNYIkan! Inilah rupa2nya sbb. PENGGANAS2 MOSSAD/SOROS-ISael/CIA/MI6/NATO melalui EJEN PENJAJAH KULIT BABI, DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis depa – nak MENAKLUK Negara Islam kita ni, dan MEMBUNUH dgn. KEJAM, Saintis penyelidikan TENAGA, Palestin terkemuka, Allahyarham Prof. Fadi Mohammad al-Batsh, di negara kita ni! Yg. POLIS pula – sampai skrg., TAK tangkap PEMBUNUH binatang ni!!!

Rupanya NEGARA ISLAM kita ni amat KAYA dgn. URANIUM dan THORIUM ( yg. masih belum diEKSPLORASI sepenuhnya, termsk. di LAUT CHINA SELATAN) – utk. pembuatan SENJATA dan TENAGA NUKLEAR!!!!!!!! Ya, inilah yg. dimahukan CIA/MOSSAD-SOROS/BRITAIN/NATO dan EJEN BANGKAI ANJING DAPengganas depa, di samping juga mengHALANG NEGARA ISLAM kita dr. potensi membuat SENJATA NUKLEAR, dgn. bantuan SAINTIS2 PALESTIN kita!

Inilah juga sbb. CIA/MOSSAD-SOROS/MI6/NATO – mencipta revolusi HARAM JADAH ‘Arab Spring‘ (2010-2012) melalui Zionis Facebook depa, utk. MEMBUNUH dgn. amat KEJAM; pejuang KEMERDEKAAN Islam/Arab/Afrika, Pres. Libya, Allahyarham Pres. Col. Al-Gadhafi pd. 2011, dan MENUMBANGkan Allahyarham Pres. Yemen Ali Abdullah Saleh (yg. akhirnya juga diBUNUH dgn. amat KEJAM pd. 2017), Pres. Tunisia Zine el-Abidine Ben Ali , Pres. Mesir Hosni Mubarak, serta hampir MENUMBANGkan Pres. Sudan, Omar Al-Basyir – kerana LIBYA , SUDAN, MESIR, TUNISIA, GURUN SAHARA/PENINSULA SINAI dan LAUT MERAH, rupanya amat KAYA dgn. URANIUM di GURUN SAHARA dan DLM. LAUT (juga utk. mengHALANG Dunia Islam dr. membuat SENJATA NUKLEAR)!! Dan inilah juga sbb. depa mahu MENGHANCURkan dan MEMBUNUH mantan PM yg. amat PRO-PALESTIN, YAB DS Mohd. Najib Tun Abd. Razak, terCINTA kita!

Di samping CIA/MOSSAD-Israel/BRITAIN/NATO ni dpt. MENAKLUK Selat Tebrau, Selat Melaka dan Laut China Selatan kita – supaya SUBMA-RIN2 NUKLEAR haram CIA/MOSSAD-Israel/BRITAIN/NATO boleh beroperasi dgn. BEBAS, mengangkut Uranium/Thorium dan SENJATA2 NUKLEAR secara HARAM ni (juga disyaki utk. melaksanakan MO amat DAJAL depa, menyebabkan TSUNAMI2/GEMPABUMI2/BANJIR2 BESAR di sekitar ASIA TENGGARA/DUNIA - . Melalui pengeboman SENJATA NUKLEAR di dasar laut/bawah tanah/dlm. Gunung Berapi, spt. di SULAWESI/LOMBOK, yg. telah MEMBUNUH beribu bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu LOMBOK dan Sulawesi kita, utk. MENYOKONG rejim Jokowi yg. diTAJA CIA/MOSSAD/NATO, dlm. PRU Indonesia tak lama lagi)!!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Bah. 2:

Maka, sebelum TERLAMBAT, DYMM YDPA mesti amat BERANI mengembalikan HAK dan KUASA EKSEKUTIF baginda (yg. telah diTIPU dan diSABOTAJ selama ni oleh si DIKTATOR madey PARIA LANUN tu) - utk. mengISYTIHARkan DARURAT, berdasarkan UNDG2 PERLEMBAGAAN Per. 150, MEMECAT segera PEGUAM NEGARA, KETUA HAKIM NEGARA dan mana2 MENTERI atau PM sekali pun yg. TAK berINTEGRITI dan yg. ANTI-Islam/umatnya serta ANTI-BUMIPUTERA Islam/Melayu kita ini – berdasarkan UNDG2 PERLEMBAGAAN Perlantikan PM /JEMAAH MENTERI/TIMBALAN2 MENTERI, Per. Per 40:2(a) [telah diLESAPkan dr. laman web JPA)],43, 43(A); dan DYMM sbg. KETUA PARLIMEN, Per- 44. Keanggotaan Parlimen.

Kuasa perundangan Persekutuan hendaklah terletak hak pada Parlimen yang hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat

Lihat di -

1. https://www.bharian.com.my/dunia/asia/2018/04/414998/mossad-dalang-pembunuhan

Mossad dalang pembunuhan

21 April 2018;

2. https://www.doe.gov.ph/energist/duterte-there-will-be-trouble-%E2%80%98if-china-grabs-oil-and-uranium%E2%80%99

Duterte: There will be trouble ‘if China grabs oil and uranium’

08/23/2018;

3. https://www.nature.com/articles/226155a0

Uranium-Series Ages of Corals from the Red Sea

H. Herbert Veeh & Robert Giegengack

Published: 11 April 1970;

4. https://aip.scitation.org/doi/pdf/10.1063/1.4916865

Thorium: Issues and prospects in Malaysia

Wadeeah M. AL-Areqi, Amran Ab. Majid, Sukiman Sarmani and Che Nor Aniza Che Zainul Bahri

Published Online: 29 April 2015;


5. https://www.researchgate.net/publication

/281457819_Natural_uranium_and_thorium_isotopes_in_sediment_cores_off_Malaysian_ports

Natural uranium and thorium isotopes in sediment cores off Malaysian ports

Abdul Hafidz Yusoff (University of Malaysia, Kelantan), Asnor Azrin Sabuti (International Islamic University Malaysia) dan Che Abd Rahim Mohamed (Universiti Kebangsaan Malaysia)

Ocean Science Journal 50(2):403-412 · June 2015;

6. https://www.newscientist.com/article/2145535-thorium-could-power-the-next-generation-of-nuclear-reactors/

Thorium could power the next generation of nuclear reactors

25 August 2017;

7. http://www.world-nuclear.org/information-library/current-and-future-generation/thorium.aspx

Thorium

Updated February 2017;

8. http://www.wise-uranium.org/upafr.html

New Uranium Mining Projects - Africa

last updated 17 Jan 2019; dan di

9. https://www.forbes.com/sites/jamesconca/2016/07/01/uranium-seawater-extraction-makes-nuclear-power-completely-renewable/#63fcc772159a

Uranium Seawater Extraction Makes Nuclear Power Completely Renewable

James Conca

Jul 1, 2016.

(Tok Terkedu)

Blog Archive