Thursday, January 31, 2019

APA KAH KERAJAAN WARISAN KUAT?

Di atas kertas, memang kerajaan Warisan Sabah kuat, kerana mempunyai cukup ADUN, malah jumlah ADUN parti itu bertambah lagi, apabila ADUN Sukau dan Tempasuk menyertai parti itu.

Daripada 21 ADUN selepas PRU-14, kini parti itu mempunyai 26 ADUN. Di antara parti-parti, PWS adalah parti terbesar dalam DUN Sabah. Dengan jumlah itu, hanya kurang 5 kerusi bagi majoriti mudah untuk membentuk kerajaan secara bersendirian.

Jika berasaskan keputusan PRU-14, di peringkat DUN, kekuatan PWS dan Umno hampir seimbang kerana perbezaan hanya dua kerusi, Umno menang 17 dan PWS 15 bagi kawasan yang ditandingi Umno.

Walaupun berlaku perubahan selepas PRU-14, kerana aktiviti lompat parti, hakikatnya di peringkat akar umbi tidak lah demikian.

Di Sabah selepas PRU-14, belum diketahui ke mana arah tuju pengundi, kerana belum adanya PRK.

Sebenarnya, arah tuju politik Sabah masih bercelaru, khususnya berkaitan penantian KEMASUKKAN PPBM ke Sabah yang sedang ditunggu-tunggu. Kemasukkan parti Tun Dr Mahathir itu, akan mengubah senario politik Sabah secara total, kerana akan mempengaruhi ahli dan penyokong Umno. Adalah jelas, kebanyakan wakil rakyat bebas yang diketuai Datuk Hajiji Haji Noor akan menyertai PPBM. Jika itu berlaku, akan mempengaruhi 32 kawasan yang bakal direbut antara PWS/PPBM dan Umno. Bagi PWS dan PPBM mungkin berlaku pertembungan antara satu sama lain, seperti mana berlaku antara Usno/Berjaya atau USNO/PBS di peringkat Dun, tetapi tidak di peringkat Parlimen. Jika demikian berlaku, maka akan terjadi pertembungan 3 penjuru PWS/PPBM/Umno. Mungkin atas sebab ini, Datuk Shafie Apdal menentang kemasukkan PPBM ke Sabah.

Sebelum PRU-14, Umno mempunyai hampir 550 ribu ahli, yang mana sebahagian besarnya terdaftar sebagai pengundi. Namun pada PRU tersebut 1/4 daripada mereka telah berpaling tadah, telah menyebabkan Umno kalah 17 kerusi DUN dan 7 Parlimen.

Namun berasaskan senario semasa, pengundi yang berpaling tadah itu, menyederai, bahawa mereka terperangkap dengan janji-janji bulan bintang, terperangkap dengan mendengar guruh di langit di sangka hujan bakal turun, lalu air di tempayan dicurahkan.

Memang keadaan politik Sabah masa ini,sukar diramal, memandangkan senario terakhir berlaku di Semenanjung, khususnya selepas PRK Cameron Highlands.

Keadaan akan semakin jelas ke mana arah tuju politik Semenanjung, selepas PRK Dun Semenyih pada 2 Mac depan.

Di Sabah pula, keadaan politik akan semakin jelas, apabila PPBM membuat keputusan samada masuk ataupun sebaliknya.  Sama-sama kita tunggu.

1 comment:

Anonymous said...

Pemimipin2 Islam/Melayu dr. UMNO yg. PENGKHIANAT, yg. masuk WARISAN KULIT BABI ni, mmg. spesis BANGSAT!! SPRM - kena MENYIASAT habis2an!

Si BANGKAI PARASIT shafieeHOMO/warisanHOMO-KULI DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis dan PUAK PENJILAT depa ni - mmg. mcm. PUAK LANUN dr. FILIPINA!! Sbb. tu, depa nak banjiri SABAH dgn. puak2 LANUN dr. FILIPINA tu - utk. jadi militan PENGGANAS buas depa kat SABAH!!!

TERLALAK kononnya perjuangkan 'demokrasi' dan 'integriti' - PALA HOTAK betul si PENIPU2 amat BANGSAT ni!! Kalau PariaKR HOMO/DAP bangkai ANJING boleh sewenangnya ada cawangan2 di sana - kenapa nak mengHALANG PPBM tu pula?!!

DANUM VALLEY pun nak diCEROBOH, selain dr. MALIAU BASIN?! Kenapa berita DASYAT ni diSEMBUNYIkan dr. RAKYAT?! KEJAHATAN amat DAJAL oleh si PEROMPAK/PERASUAH LANUN syafieeHOMO ni mesti diHALANG habis2an!

Ini bukti JELAS tentang kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM sbnyk. $1.5 BILLION oleh shafieeHOMO wari-sanANJING-KULI DAPbangkai ANJING Zionis - yg. dah diTUTUP sewenangnya oleh syukriHOMO BANGKAI PARASIT-si PENJAHANAM SP*M yg. makin TAK GUNA ni (sbb. tu shafieeHOMO dan adik dia, boleh sampai ada 23 SYARIKAT - mcm. anak2 madey PARIA tu sampai ada hampir 100 syarikat – utk. mengGUBAH WANG HARAM)!

Lihat juga SAKSI yg. hanya kerja sbg. timbalan setiausaha yg. TERLIBAT dlm. kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM ni boleh ada sampai $29 JUTA dlm. AKAUN dia!

Lihat di - https://malaysiachoice.wordpress.com/2018/07/06/shukri-sprm-arah-kes-shafie-apdal-ditutup-saksi-miliki-akaun-rm29-juta-dibebaskan/

Shukri SPRM arah kes Shafie Apdal ditutup, saksi miliki akaun RM29 juta dibebaskan

Malaysia Choice

July 6, 2018

(Tok Terkedu)


Blog Archive