Wednesday, November 28, 2018

PUSAT PENTADBIRAN NEGERI SABAH- LEGASI MUSA

Kerajaan Sabah, sehingga November 2016, sejak merdeka belum ada Pusat Pentadbiran Negeri yang kekal.

Pada awal kemerdekaan, sehingga awal tahun 1980, PPNS ditempatkan di Bangunan Sekteriat. Sembulan Kota Kinabalu, sebelum berpindah ke Banguan Yayasan Sabah, di Teluk Likas Kota Kinabalu. 

Selepas tahun 1995, PPNS berpindah pula ke Bangunan Innoprise, juga di Teluk Likas, sehingga November, 2016.

Bermula pada Disember, 2016, PPNS sudah mempunyai bangunan tetap atau kekal, apabila banguan baru PPNS dibuka. 

Bangunan PPNS yang berwajah ikonik bukan sahaja di Sabah, akan tetapi di Borneo, malah bangunan itu merupakan bangunan tertinggi di kepulauan Borneo setakat ini.

Bangunan PPNS yang mula dibina pada Ogos, 2011, siap sepenuhnya dalam tempoh yang ditetapkan, 30 bulan. 

Bangunan yang berkos RM600juta itu, bukan sahaja menjadi mercu tanda bagi Negeri Sabah, akan tetapi merupakan legasi Tan Sri Musa Aman.

Musa yang dilantik ke jawatan Ketua Menteri pada Mac, 2003 sehingga 10 Mei, 2018. 

Musa adalah Ketua Menteri Sabah yang sah menurut Perlembagaan Negeri, namun tafsiran Hakim Mahkamah Tinggi, Kota Kinabalu semasa memutuskan siapa Ketua Menteri sah Sabah pada 7 November, 2018 telah merujuk kepada kes Negeri Perak, berkaitan isu yang sama tahun 2009.

Untuk maksud penafsiran Perlembagaan Negeri yang sebenar, kes dua Ketua Menteri Sabah telah difailkan ke Mahkamah rayuan.

Nota: Apabila, kerajaan yang sedang memerintah, tersirat niat membina bangunan baharu di mana Pejabat Ketua Menteri, ditempatkan, maka berlaku perubahan kerajaan. Apabila Tun Mustapha membina Bangunan Yayasan Sabah (kini Menara Tun Mustapha), maka beliau kehilangan kuasa, Apabila Datuk Harris Salleh (kini Tan Sri) membina Bangunan Perindustrian, di mana Pejabat Ketua menteri di tempatkan, beliau kehilangan kuasa, Apabila Datuk Pairin Kitingan (kini Tan Sri) mdmbina Bangunan Innoprise di mana Pejabat Ketua Menteri ditempatkan, beliau juga kehilangan kuasa, dan seterusnya apabila Tan Sri Musa membina PPNS, beliau juga jadi mangsa mitos itu.

Kini, PPNS telah terwujud, dan Pejabat Ketua Menteri akan kekal di situ dalam jangka masa yang panjang. Apa kah juga, mencerminkan, bahawa Kerajaan hari ini akan kekal lama?? Mitos ini, hanya boleh dijawab oleh Gabungan Bersatu Sabah (GBS).

4 comments:

Anonymous said...

SEDIHnya bila TERKENANGkan pemandangan indah dr. Taman Teluk Likas melihat bangunan amat INDAH PPNS ni - salah satu legasi amat gemilang pemimpin AGUNG Bumiputera kita, YAB TS Musa Aman terCINTA kita!

Lihat satu lagi KES RASUAH shafieeHOMO PARASIT-si PENJILAT rejim BANGKAI2 Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Dikator madey anak beranak PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO -KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS! Kali ni di SARAWAK pula, rupanya BUKAN hanya di SABAH!!

SP*M tu memg dah diANJINGkan oleh syukriHOMO BANGKAI PARASIT paling TAK GUNA tu!

Lihat di - https://malaysiachoice.wordpress.com/2018/07/12/kini-sprm-tutup-kes-projek-taikun-sarawak-seleweng-rm2-9b-berkait-shafie/

Kini SPRM tutup kes projek ‘Taikun Sarawak’ seleweng RM2.9B berkait Shafie

malaysiachoice

July 12, 2018

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Dan lihat juga si GANGSTER JAHANAM peterHOMO warisanBANGKAI PARASIT ni - yg. skrg. nak MEROMPAK pula duit PAMPASAN Org2 KAMPUNG dlm. projek LEBUHRAYA PAN BORNEO, setelah bersama shafieeHOMO, nak MEROMPAK wang RISDA sbnyk. $155 JUTA tak lama dulu (tapi mmg. dah MEROMPAK sbnyk. $115.5 JUTA duit DEPOSIT) utk. beli TANAH ADAT TONGOD sbnyk. hampir 2500 HEKTAR, lihat di - http://sabahkini2.com/en/news/671/najib-agih-dividen-risda-rm11233-juta-shafie-dan-peter-rompak-rm155-juta/view! BINATANG betul!

Kes ni pun dah diTUTUP si syukriHOMO dan ANJING PN PAR*A DAPbangkai PARASIT Zionis tu!

Lihat di - https://jalinluin.com/2018/11/27/peter-anthony-menahan-wang-pampasan-pan-borneo-milik-orang-kampung/

Peter Anthony Menahan Wang Pampasan Pan Borneo Milik Orang Kampung

November 27, 2018.

(Tok Terkedu)

Anonymous said...


14 HOSPITAL2 kita telah diJUAL pd. JEPUN!!!! KEPARAT lu si BANGKAI2 BABI madey PARIA KERALA/DAPengganas ZIONIS oi!!!!

DAJALnya si rejim BANGKAI ANJING madey PAR*A PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Dikator madey anak beranak PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO -KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS – SENYAP2 dah ROMPAK /MENGGADAI ASET antara TERBESAR dan TERPENTING dlm. KHAZANAH, IHH, kumpulan HOSPITAL MALAYSIA, yg. KEDUA terBESAR di DUNIA, yg. dianggarkan bernilai RM50 bilion dan memiliki kumpulan hospital terbesar di Malaysia dengan 14 buah hospital, 4 hospital di Singapura, 21 hospital di Turki dan 9 hospital di India, yg. menyebabkan aset Khazanah telah naik dari RM33.7 bilion pada akhir 2008 kepada RM115.7 bilion pada akhir tahun 2017 – pd. rejim PENJAJAH JEPUN BANGKAI ANJING dgn. harga SAHAM yg. RENDAH (patutlah harga SAHAM ASET2 NEGARA kita terutamanya dlm. KHAZANAH, spt. IHH, TM, TN dll, SENGAJA diJATUHkan– supaya dpt. diJUAL pd. PENJAJAH2 BANGKAI ANJING termsk. yg. ASING, mcm. JEPUN ni)! BINATANG betul PENIPUAN ni!!

Dan PENGARAH BUMIPUTERA Islam/Melayu IHH ni, mungkin akan diGANTIkan dgn. PENGARAH JEPUN BANGKAI BABI tak lama lagi, dan juga mengGANTIkan JURURAWAT/DOKTOR2/PEKERJA2 BUMIPUTERA/ISLAM kita dgn. Bukan Islam/ASING!!! TUMBANGkan si rejim BANGKAI ANJING PHomo ni semua!!!!!! UMNO-PAS-G3 mesti adakan DEMO besar2an – ini TAK boleh diBIAQKan!!!

Patutlah depa MENGERAHkan si si PENGGANAS2 PAR*A HINDU hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis, utk. MERUSUH dgn. BUAS, serta memBANGKITkan isu2 TUDUHAN2 PALSU ke atas pemimpin2 AGUNG Bumiputera kita terutamanya YAB DS Najib/DS Rosmah/DS Zahid/TS Musa Aman terCINTA kita, dan IMDB - utk. sebenaqnya MENGALIH PERHATIAN rakyat terutamanya bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita dr. ROMPAKAN/RASUAH terbesar ASET NEGARA/BUMIPUTERA kita ni!!
Lihat PENDEDAHAN mengGEMPARkan dr. YAB DS Najib terCINTA kita ni -

https://mykmu.net/2018/11/29/apa-lagi-aset-negara-yang-akan-dijual-najib/

Apa lagi aset negara yang akan dijual – Najib

November 29, 2018

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Oleh kerana JEPUN adalah SEKUTU KUAT IS(IS)rael/US-NATO - ini berMAKNA Hospital2 kita telah diKUASAI skrg. puak ZIONIS Bangkai ANJING!!

Dan oleh kerana puak ZIONIS ni amat perlukan ORGAN2 terutamanya JANTUNG, HATI dan BUAH PINGGANG/TISU2/DARAH2/MAYAT2, utk. industri2 AWET MUDA dan HIDUP LAMA (tapi diPALSUkan kononnya utk. bantu sembuhkan penyakit kronik) - maka melalui HOSPITAL2 yg. dah diKUASAI oleh puaka2 ZIONIS ni, ini lebih MEMUDAHkan depa utk. MO Iblis ni, termsk. MEMBUNUH, terhdp. umat ISLAM kita!!

SEDAQlah umat ISLAM - PENGANIAYAAN amat BAHAYA pd ISLAM/UMATnya ni!!

Tok Terkedu.

Blog Archive