Monday, January 15, 2018

PRU-14: Tun M Target- Putrajaya, Kubang Pasu atau Langkawi

Prime Minister in waiting PH- Tun Dr Mahathir, hanya bertanding samaada di Parlimen Putrajaya, Kubang Pasu atau Langkawi.

Beliau menolak pelawaan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali untuk bertanding di Parlimen Gombak.

Jika melihat keputusan PRU-13 lalu, majority Bn bagi P Putrajaya merupakan 125.9% berbanding undi calon terdekat, manakala di Kubang Pasu, majority yang diperoleh Bn 45.6% berbanding undi calon terdekat, dan di Parlimen Langkawai, 55.4%.

Bukan mudah bagi parti lawan menterbalikkan keputusan itu, kecualilah Umno/Bn, memang 100% ditolak rakyat.

Mungkin Tun M mendasari keputusan beliau, berasaskan rekod pernah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, dan seterusnya, Putrajaya adalah legasi beliau, manakala Kubang Pasu, diwakili beliau berdekad lamanya, dan Langkawi merupakan"baby" beliau semasa PM.

Bertanding di salah satu kawasan itu, beliau mahu membawa pengundi ke alam nostalgia, dan mengarapkan factor nostalgia menyebelahi beliau, untuk merealisasikan imipian beliau mencontohi Almarhum Sultan Kedah yang naik tahkta dua kali.

Apa kah pengundi di kawasan itu, berfikiran sama dengan mantan Perdana Menteri itu? sedangkan masa ini, sudah zaman Melania, zaman digital, bukan lagi mengenang masa silam. Atau kah menerusi kekalahan, sebagai tanda, untuk beliau bersara daripada politik selama-lamanya. Sama-Sama Kita Tunggu permainan seterusnya.

No comments:

Blog Archive