Thursday, April 23, 2015

Penyata Akuan 1MDB di Singapura- Palsu?

1. Kini timbul dakwaan bahawa penyata akaun 1MDB kononnya dikeluarkan oleh BSI Singapura adalah palsu. BSI Singapura menafikan, bahawa penyata akaun yang diedarkan oleh CEO baru 1MDB Arul Kandasamy bukan dikeluarkan oleh bank Swiss cawangan Singapura itu.

2. Jika dakwaan ini benar, apa motif CEO 1MDB itu? Apa kah ianya untuk memalukan kerajaan? 

3. Pada 11 Mac, DS Najib Razak memberitahu Parlimen, bahawa wang daripada Pulau Cayman sudah disimpan di BSI Singapura, susulan kenyataan itu pada 13 Mac, Arul mengedarkan penyata akaun Bank bagi menyokong kenyataan PM itu, malangnya penyata itu, dinafikan oleh BSI Singapura.

4. Kini timbul lagi banyak persoalan, sudahlah pada 9 April, DS Najib mengatakan tiada wang 1MDB disimpan di Pulau Cayman, di mana kenyataan itu bercanggah dengan jawapan beliau di dewan rakyat.

5.Harap-harap dakwaan-dakwaan yang beredar kini, tidak benar, kerana untuk mengetahui kedudukan sebenar kewangan atau penyata kewangan 1MDB yang disimpan di BSI, bila-bila masa, pihak Kementerian Kewangan boleh sahaja menulis surat kepada bank tersebut.

6. Sebelum ini dalam satu kenyataan sebaik sahaja Arul dilantik sebagi CEO baru 1MDB, beliau menyatakan bahawa pada September 2014, sebanyak USD1.22 bilion wang 1MDB di Cayman sudah dicairkan, dan wang itu digunapakai untuk membayar hutang tertunggak syarikat. Pada 15 Januari 2015 sebanyak USD1.103 bilion telah dicairkan dan disimpan di BSI Singapura- dana inilah yang dinafikan oleh bank Swiss tersebut.

7. Kemelut yang melanda 1MDB adalah berkaitan USD700 juta yang dipindahkan ke dalam akaun bank di Swiss yang diurus oleh Jho Low, di mana wang tersebut sebahagian daripada pelaburan 1MDB melalui JV dengan Petrosaudi LTD pada tahun 2009. Jawapan pihak 1MDB berhubungan dengan JV itu, kononnya syarikat mendapat keuntungan USD488 juta, melalui pengembalian wang pelaburan termasuk faedah berjumlah USD2.3 bilion.

3 comments:

Anonymous said...

Apabila byk sgnt spin oleh pembangkang sedikit sbyak hilang kredibiliti kjaan. Permainan persepsi peringkat tertinggi. Tapi malang sbb kjaan tiada juruckp yg effectif.

Anonymous said...

Tunggulah Laporan Ketua Audit Negara untuk kepastian. Jangan percaya khabar2 angin dan fitnah yang x de fakta. Hanya bersandarkan pada persepsi dan dakwaan pembangkang je (Rafizi). Semua yang Rafizi bangkitkan adalah fitnah, NFC, jet peribadi, kereta BMW, majlis tunang anak PM, cincin rm22 juta, subsidi petrol dan macam2 lagi. Harapan rakyat agar Kerajaan segera ambil tindakan undang2 dengan pantas terhadap Rafizi kerana fitnah2 ini. Semakin di biar semakin galak memfitnah mamat ni. Saman kaw2 selaras dengan fitnah yg disebarkan, barulah ada kesannya.

Anonymous said...

Mana pergi jurucakap 1MDB....srkurang kurangnya buat masa ini...lapuran audit kenapa lama ssgt...masalahnya najib punaisehat 1MDB...7 billion gaji utk warga asing sbgai punahsehat PM tuduhan yg serius dari Tun DrM tidak dijawab lansung...MTEN dan agensi lain disisih....penghinaan pada kakitangan awam dan anak tempatan. .tak ada beza anwar dan najib jadi punaisehat..gaji 1 ringgit klaim ekaun 15 juta...dah jadi banduan masih jadi punaisehat kjaan sgor...penghinaan pada penjawat awam lagi...dulu rakyat pilih najib sebab anwar akan lantik lim kit siang sebagai timbalan perdana menteri sekiranya pakatan bentuk kjaan.....melayu tiada pilihan...masa untuk najib undur...rosmah cukup2 lah ...undur caea terhormat....mungkinkah malaysia dah pupus pemimpin yg terbaik seperti Tun Dr M dan Tun Daim.....memilih acuan sendiri memimpin malaysia...

Blog Archive