Sunday, February 15, 2015

Mengapa Semua Peguam Anwar Tidak Menolak Fakta Kes Sodomi II?

SATU kenyataan daripada Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, sepanjang kes sodomi II yang dibicarakan hampir 7 tahun, tiada seorangpun daripada peguam Anwar (14 orang) menolak fakta kes, iaitu DNA Anwar. Erinya, semua peguam menerima bahawa DNA yang ditemuai benar DNA Ketua Pembangkang itu.

Bagaimana DNA Anwar diperolehi, sedangkan beliau tidak pernah memberikan sampel DNA atau air mani? 

Sebelum Anwar ditangkap pada julai 2008, Mohd Saiful Bukahri Azlan terlebih dahulu memberikan DNA. Dalam pemeriksaan ahli kimia, didapati ada sperma dalam dubur. Daripada sperma itu dianalisis, maka ditemukan DNA lelaki Y.

Selepas Anwar ditahan, barang-barang yang beliau gunakan semasa dalam lockup polis, yang beliau tinggalkan, dianalisis, kemudian DNA itu sepadan dengan DNA lelaki Y yang dijumpai oleh ahli kimia yang berbeza.

Mungkin atas sebab, Anwar memang melakukan seks luar tabii terhadap mangsa, adalah penyebab utama mengapa tiada seorangpun peguam beliau menafikan bahawa DNA itu bukan milik orang kena tuduh, malah Anwar sendiripun tidak pernah menafikan bahawa DNA lelaki Y itu bukan dirinya.

Apa yang berlaku, sepanjang perbicaraan, peguam Anwar hanya mempersoalkan bagaimana DNA itu diperolehi, bagaimana DNA itu dianalisis, malah mempersoalkan kewibawaan Jabatan kimia, termasuk kakitangan jabatan itu.

Sepanjang perbicaraan, para peguam Anwar mengelak berbicara berkaitan fakta kes. Mereka hanya berlegar-legar berkaitan cara dan analisa.

Anwar dihukum penjara selama 5 tahun bermula 10 februari 2015, apabila Mahkamah Persekutuan sebulat suara mengekalkan hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Rayuan pada 7 Mac 2014.

Anwar didapati bersalah, kerana meliwat pembantu peribadinya seseorang lelaki pada 26 jun 2008 di sebuah kondominum, di Bukit Damansara, Kuala Lumpur, antara pukul 3.01-4.30 petang. Kejadian pada hari itu merupakan kali ke-9 mangsa diliwat.

2 comments:

Anonymous said...

nak tolak macamana ???
buti teramatlah kukuh !!

Talkin Untuk Anwar

Anonymous said...

Bukti !!...tersilap taip, apapun anwar patut kena lebih dari lima tahun sebab ini adalah kesalahan kedua.

Blog Archive