Sunday, May 25, 2014

PRK Teluk Intan: Siapa Undi Dyana-Bodoh- Dyana Tu Bukan Cantik Sangat

Dua kenyataan di atas adalah kenyataan dua pemimpin Umno. Siapa yang mengundi Dyana-adalah bodoh, datangnya daripada Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Dato Rahman Dahlan; sementara kenyataan kedua datangnya daripada Menteri Dalam Negeri- Dato Zahid Zamidi.

Mungkin strategi BN berdepan dengan PRK Teluk Intan adalah menjadikan unsur pribadi calon DAP menjadi sasaran.

Sejak Dyana diumumkan sebagai calon, isu utama pihak BN termasuk siber trooper Bn bertali arus menyerang calon DAP itu; manakala DAP sebagai parti kurang diberi penumpuhan. Mungkin strategis BN melihat, bahawa menyerang calon yang kebetulan seorang melayu, merupakan advantage kepada Bn untuk merampas kerusi itu daripada tangan DAP.

Mungkin betul mungkin tidak, pendekatan BN itu; kerana tiada siapa dapat mengetahui pola pengundian 60 ribu pengundi Teluk Intan. Melihat kepada pecahan pengundi- 42 peratus adalah cina, 38 peratus melayu dan 19 peratus india. Apakah memberi tumpuhan kepada Dyana membuatkan kaum cina menolaknya? ataukah kaum melayu menolaknya? demikian juga kaum india menolaknya? 

Memang suasana kempen berlainan dengan keadaan biasa. Namun, kena juga berfikir rasionalnya. Mungkin Bn mengambil pendekatan menjadikan Dyana sebagai punching bag, disebabkan isu pembangunan, isu membela rakyat, biasanya tidak lut pada pengundi bagi kawasan yang ditawan pembangkang; sebagai misalannya PRK Kajang dan PRK Sungai Limau.

Seperti AYT utarakan di pertengahan posting ini, mungkin strategi itu boleh berjaya mungkin juga tidak. Ada 6 hari lagi, menyusun kempen, mungkin ada pendekatan baru? Yang penting pendekatan itu boleh memenangkan calon Bn.

1 comment:

Pak Kadiaq said...

memang dia bodoh pun.. dah bodoh penipu pula!

Blog Archive