Tuesday, May 06, 2014

Kehilangan MH370: Apa Kah Memang Dirancang Dari Awal?

Mengkaji bagaimana pesawat MH370 hilang secara misteri, seolah-olah dirancang. Mendengar rakaman perbualan antara juruterbang dan menara kawalan, tidak menunjukkan sebarang masalah pada pesawat itu. Pada jam 1.19 pagi, Juruterbang masih dapat membalas pertanyaan menara kawalan dengan Good Night Malaysian Three Seven Zero, 2 minit kemudian, pesawat hilang daripada radar, ketika mana mahu memasuki ruang udara Vietnam. Pergantian kawalan terhadap pesawat itu, dimanafaatkan oleh perancang kehilangan pesawat itu untuk menukar arah. Jam 1.38 menara Vietnam, membuat pertanyaan, berkaitan pesawat itu, merupakan masa yang lama, dan pesawat itu dengan kelajuan 800km/jam, sudah merentasi dataran Semenanjung; jika benarlah berpatah balik selepas sahaja mengucapkan salam perpisahan dengan menara Kuala Lumpur.

Pesawat semasa berpatah balik, dikatakan terbang melepasi limit pesawat itu  43,000 kaki atas permukaan laut, sebaliknya terbang 45,000 kaki. Pada ketinggian itu, kalau penumpang tidak memakai corong oksigen, pasti pingsan. Keupayaan bekalan oksigen hanya 15 minit, namun pesawat itu terbang 23 minit. Sesiapa yang mengendali di cockpit, boleh bertahan atas sebab ada dua corong oksigen yang boleh membekal oksigen selama 30 minit. 

Melihat grafik laluan pesawat itu, memang cara penerbangannya adalah satu perancangan untuk mengelak radar; tetapi selepas menuju barat, mengapa ke Selatan? apa kah disebabkan selatan meliputi laut, yang kurang trafik udara/ juga selatan adalah kawasan yang terpencil dengan kedalaman lautan yang dalam? Atas sebab itu menjunamkan pesawat itu di kawasan itu, tidak mungkin menjumpainya? atau pesawat itu terbang lurus selepas berpatah balik? dan ada kebenaran dakwaan Russia bahawa pesawat itu telah mendarat di satu lokasi yang dikuasai Taliban di Kandahar?

No comments:

Blog Archive