Dalam dunia serba canggih,apatah lagi perkembangan tekonologi pengesan yang ada pada dunia sekarang, akan tetapi semua itu tidak berfungsi, apabila gagal mengesan boeing 777-200ER MH370 milik penerbangan Malaysia (mas) yang melayani sektor penerbangan antarabangsa Kuala Lumpur, Beijing, China.
Dalam keadaan cuaca yang sungguh baik, keadaan kapal yang baru diselenggara 10 hari lalu, di kokpit pula seorang juruterbang berpengalaman yang mempunyai 18 ribu jam terbang, dan sudah menjadi juruterbang sejak tiga dekad yang lalu, apabila dikaitkan dengan hilangnya pesawat MH370 yang berlepas pada 12.41 pagi Sabtu dan hilang daripada radar kawalan 2 jam kemudian, adalah merupakan suatu kejadian misteri. Setakat ini, tiada rekod yang menunjukkan bahawa kapal mengalami masa-masa kecemasan, tiada panggilan kecemasan, menggambarkan semuanya berjalan dengan baik.
Lagipun selepas 2 jam masa penerbangan, seharusnya pesawat sudah berada ketinggian standard 35,000-40,000 atas permukaan laut, dan sudah ada kemungkinan auto pilot sudah diaktifkan.
Kehilangan pesawat MH370, hampir memasuki tempoh 36 jam, berbagai maklumat diterima. Maklumat awal adalah daripada tentera laut Vietnam, yang mendakwa kemungkinan pesawat malang itu terhempas 153 batu di selatan negara itu; kemudian penemuan tumpukan minyak yang berpanjang 10 dan 15 km, menggambarkan satu keadaan berlakukan kemalangan pesawat, kerana B777-200 adalah twin engine. Namun, pengesan laut dan udara tidak menemukan sebarang tanda-tanda bangkai atau kepingan pesawat di lokasi yang dimaksudkan.
Maklumat terkini, menurut radar tentera Malaysia, ada indikasi bahawa pesawat telah berpatah balik ke Kuala Lumpur, maklumat inilah yang sedang dianalisis oleh pakar2 radar.
Apa yang pelik berlaku pada kehilangan misteri MH370, adalah tiada sebarang panggilan kecemasan, tiada sebarang panggilan daripada juruterbang, malah tiada apa-apa yang boleh dikongsikan, selain secara tiba-tiba pesawat itu hilang pada radar kawalan pada 2.40 pagi waktu Malaysia.
Walaupun hilang pada 2.40 pagi, pihak penerbangan Malaysia, hanya mengesahkan kehilangan itu 5 jam kemudian, manakala sidang akhbar oleh Menteri Pengakutan berlaku selepas 12 jam kejadian hilangnya pesawat itu.
Operasi penyelamat, kini diperluas bukan sahaja meliputi lautan China Selatan, malah di wilayah Pantai Barat Semenanjung dan Selat Melaka.
Klue kehilangan misteri pesawat MH370, hanya pada 4 penumpang yang dicurigai, dua pengguna passport palsu dan dua lagi belum diumumkan. Selain itu, klu yang menyelubungi juruterabang, mengapa tiada sebarang isyarat, daripada juruterbang itu, jika ada sesuatu kecemasan sedang berlaku.
Dalam keadaan cuaca yang sungguh baik, keadaan kapal yang baru diselenggara 10 hari lalu, di kokpit pula seorang juruterbang berpengalaman yang mempunyai 18 ribu jam terbang, dan sudah menjadi juruterbang sejak tiga dekad yang lalu, apabila dikaitkan dengan hilangnya pesawat MH370 yang berlepas pada 12.41 pagi Sabtu dan hilang daripada radar kawalan 2 jam kemudian, adalah merupakan suatu kejadian misteri. Setakat ini, tiada rekod yang menunjukkan bahawa kapal mengalami masa-masa kecemasan, tiada panggilan kecemasan, menggambarkan semuanya berjalan dengan baik.
Lagipun selepas 2 jam masa penerbangan, seharusnya pesawat sudah berada ketinggian standard 35,000-40,000 atas permukaan laut, dan sudah ada kemungkinan auto pilot sudah diaktifkan.
Kehilangan pesawat MH370, hampir memasuki tempoh 36 jam, berbagai maklumat diterima. Maklumat awal adalah daripada tentera laut Vietnam, yang mendakwa kemungkinan pesawat malang itu terhempas 153 batu di selatan negara itu; kemudian penemuan tumpukan minyak yang berpanjang 10 dan 15 km, menggambarkan satu keadaan berlakukan kemalangan pesawat, kerana B777-200 adalah twin engine. Namun, pengesan laut dan udara tidak menemukan sebarang tanda-tanda bangkai atau kepingan pesawat di lokasi yang dimaksudkan.
Maklumat terkini, menurut radar tentera Malaysia, ada indikasi bahawa pesawat telah berpatah balik ke Kuala Lumpur, maklumat inilah yang sedang dianalisis oleh pakar2 radar.
Apa yang pelik berlaku pada kehilangan misteri MH370, adalah tiada sebarang panggilan kecemasan, tiada sebarang panggilan daripada juruterbang, malah tiada apa-apa yang boleh dikongsikan, selain secara tiba-tiba pesawat itu hilang pada radar kawalan pada 2.40 pagi waktu Malaysia.
Walaupun hilang pada 2.40 pagi, pihak penerbangan Malaysia, hanya mengesahkan kehilangan itu 5 jam kemudian, manakala sidang akhbar oleh Menteri Pengakutan berlaku selepas 12 jam kejadian hilangnya pesawat itu.
Operasi penyelamat, kini diperluas bukan sahaja meliputi lautan China Selatan, malah di wilayah Pantai Barat Semenanjung dan Selat Melaka.
Klue kehilangan misteri pesawat MH370, hanya pada 4 penumpang yang dicurigai, dua pengguna passport palsu dan dua lagi belum diumumkan. Selain itu, klu yang menyelubungi juruterabang, mengapa tiada sebarang isyarat, daripada juruterbang itu, jika ada sesuatu kecemasan sedang berlaku.
Kalau pesawat terhempas di laut, sudah pasti kepingan pesawat ditemui, kalau di darat, sudah tentu dikesan oleh operasi pencari. Kecualilah pesawat itu kini sudah mendarat di suatu kawasan selamat dan berada ditangan pihak2 tertentu, untuk dijadikan bahan perundingan untuk satu matalamat yang sangat besar. Tidak mustahil, keadaan ini tidak berlaku.
Pesawat hilang daripada radar atas sebab semua signal dinonaktifkan, sementara itu penerbangan sedang dikawal oleh kapal lain, mungkin kapal tentera, kemungkinan itu boleh berlaku, atas sebab, pihak mas yang mengakui kapal tersebut hilang misteri, hampir sama dengan jadual pendaratannya. Kapal itu membawa minyak yang cukup untuk penerbangan 7.5jam.
Apa kah pesawat ini sedang berada di lokasi tertentu?
1 comment:
Kem. Luar diharap JANGAN membenarkan perisik Amerika/British mahupun S'pura menyiasat - kerana CIA-MI6 dan perisikan S'pura dikuasai Mossad-ZIONIS! Baik panggil Kedutaan Russia utk. membantu - yg. punya pakar terkemuka dan bukan pengampu Barat-Zionis! Lagipun kan ada rakyat Russia yg. juga penumpang MAS itu. Dan kenapa S'pura yg. nak beriya sangat menghantar kapal selamnya - apa, kita tak ada ke kapal-selam sendirikah?!
Walaupun kita dalam kesedihan ini, jgn. lalai dgn. mempertahankan keselamatan agama, bangsa dan negara, dgn. memberi peluang kpd. musuh-musuh DALANG-DUA-MUKA KAPIR DAJAL mengambil peluang!
Saya syaki, kejahatan perampasan pesawat MAS kita ini, mungkin perbuatan CIA-Mossad, yg. berkaitan politik Geopolitik yg. paling dajal, dgn. tujuan, seumpama peribahasa “killing two birds with one stone” (mensasarkan Malaysia dan China dgn. sekali gus - lihat bagaimana pengganas TALEBAN dan AL-QAEDA adalah diCIPTA oleh Barat-Israel sendiri, untuk tujuan MENJATUHKAN Islam/umatnya dan untuk melaksanakan PENJAJAHAN Barat-Israel, ke atas negara-negara Islam yg. kaya minyak gas - di http://www.globalresearch.ca/fighting-al-qaeda-by-supporting-al-qaeda-in-syria-the-obama-administration-is-a state-sponsor-of-terrorism/5339728, Fighting Al Qaeda by Supporting Al Qaeda in Syria: The Obama Administration is a “State Sponsor of Terrorism”, By Prof Michel Chossudovsky, Global Research, June 19, 2013):
1. Menghuru-harakan China dan menambah kebencian pd. Islam/umatnya, oleh rakyat China dan Bukan Islam di M'sia serta seluruh dunia, kerana 'PENGGANAS' akan dituduh dari umat Islam Xinjiang kononnya. Tengoklah tuduhan si BETINABANGKAIBABIDAP!
2. Maka, Malaysia dan China akan dipaksa utk. menerima kerjasama dari Barat-Zionis, terutamanya CIA dan MI6. dan inilah yg. dimahukan si PAP-DAPBANGKAI, yg. disyaki ditaja CIA-MI6-Mossad.
3. UMNO, k'jaan Islam/Melayu dan MAS kita akan terus dipersalahkan. Bahkan rakyat Cina di China juga akan dihasut membenci BUMIPUTERA Islam/Melayu di Tanah Melayu ini.
4. MAS akan dipaksa utk. bergabung dgn. syarikat Barat-Zionis - spt. sy. penerbangan Arab-Islam yg. telah di'Barat-Zionis'kan contohnya Emirate, Qatar dan Etihad Airlines.
Saya juga berharap mana-mana pegawai k'jaan terutamanya yg. Islam/Melayu jgn. bagi lagi maklumat terutamanya di WhatsApp dan Facebook tentang maklumat peribadi yg. menyeluruh atau awam, terutamanya tentang tugasan diplomatik di luar negara dan dlm. negara juga. Facebk dan WhatsApp dikuasai Mark Zuckerberg, yg. disyaki antara Zionis plg. licik tapi plg. mrbahaya - yg. disyaki agen CIA-Mossad.
Semoga ALLAH SWT menyelamatkan penumpang MAS ini semua, INSYA-ALLAH, tapi memang sedih betul.
Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).
Post a Comment