Sunday, December 29, 2013

Email Rahim Ghouse Kepada Rafizi: Bukti TURUN Rancang Guling Kerajaan

Rahim Ghouse adalah penyokong setia Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pernah melarikan diri ke luar negara sebaik sahaja Anwar dipecat daripada UMNO pada September 1998. Kini orang kuat Anwar itu menetap di Australia.

Ekoran e-email itu, Polis telah memanggil Rafizi yang juga Pengarah Strategi PKR. E-mail yang membincangkan mengenai penempatan bahan letupan di lima kawasan utama di ibu negara selepas perhimpunan Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun) pada ambang tahun baru.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Hadi Ho Abdullah di laman sosial Facebook rasmi PDRM berkata, polis memandang serius terhadap emel itu dan meminta supaya Ahli Parlimen itu disoal siasat.

"Orang ramai dinasihatkan untuk menghormati keamanan dan keselamatan di negara ini ketika meraikan Tahun Baru.

"Setakat ini, terdapat 1,151 laporan polis yang telah dibuat di seluruh negara sebagai bantahan terhadap perhimpunan yang sedang disebarkan dalam talian, yang akan mengancam keselamatan orang ramai," kata Hadi dalam satu kenyataan.

E-mel itu didakwa ditulis oleh rakan karib Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim iaitu Abdul Rahim Ghouse, yang bertajuk C For Chaos (C Untuk Huru-Hara).

Dalam e-mel berkenaan, penulis itu didakwa kerana mendakwa bahan letupan kecil akan diletakkan di persimpangan lampu isyarat di hadapan Sogo dan Puduraya, bulatan Masjid Negara dan KTM, stesen LRT Masjid Jamek dan stesen Komuter Bank Negara.

E-mel itu kemudiannya satu 'pasukan sosial media' akan merekodkan huru-hara yang akan berlaku pada ambang tahun baru dan akan menyebarkannya secara dalam talian, lalu menyalahkan pihak Barisan Nasional (BN).

Penganjur perhimpunan yang dijangka akan diadakan pada ambang tahun baru itu, yang dianggap sebagai himpunan menyalahi undang-undang berkata, mereka menjangkakan 10,000 orang untuk berkumpul di Dataran Merdeka pada malam 31 Disember untuk membantah kenaikan harga baru-baru ini.

1 comment:

Anonymous said...

Ni ap cer ni bro. Berita ni dh lma dh diiktiraf sebagai fitnah, pun nk sebar2 lg ke kat blog. Malu la wei macai. Dh buat fitnah, sebar lak tu

Blog Archive