Sunday, October 27, 2013

PRK Sungai Limau: Pas Kepanasan

Masa kempen telah masuk hari ke-5. Walaupun tempo kempen belum memanas, namun Pas sudah merasa kepanasan. 

Kempen BN yang teratur yang diketuai Timbalan Perdana Menteri dan dibantu Menteri Besar Kedah, dengan pendekatan yang mesra pengundi, membimbangkan Pengarah Jawatan Kuasa Induk Pas Mahfuz Omar.

DUN Sungai Limau sebenarnya adalah wilayah Pas, atas sebab sejak tahun 1995, kawasan tersebut terus dimenangi calon parti itu. Namun, ketiadaa calon yang disenangi pengundi Sungai Limau- Tan Sri Azizan Razak, adalah diramal sebahagian besar penyokong mantan Menteri Besar kedah itu akan berhijrah pada PRK 4 November depan.

Pada PRK-13 lalu, calon Pas tersebut mendapat 13,294 berbanding calon BN 10,520; dengan itu Azizan mendapat 2,774 majoriti.

Perlu diingat, bahawa pada PRU itu Pas adalah kerajaan negeri; namun pada PRK ini, Pas bukan lagi kerajaan negeri.

Satu hakekat yang diketahui, bahawa keputusan PRK itu tidak akan mengubah kedudukan kerajaan negeri; iaitu BN tetap memerintah. Faktor inilah yang meruncingkan Pas, kerana selama kempen ini, mereka merasakan bahawa para pengundi sudah siap sedia untuk berhijrah.

Berasaskan keadaan lapangan, nampaknya calon Bn Dr Ahmad Sohaimi Lazim, 52 bakal dinobatkan sebagai ADUN N20 Sungai Limau.

Dengan kekalahan calon, maka akan menjadi tamparan hebat kepada Mahfuz sebagai Pesuruhjaya Pas Kedah.

No comments:

Blog Archive