Monday, January 30, 2012

Pinjaman RM250 juta NFC tiada jaminan Peribadi?

Jika benarlah dakwaan anggota PAC Parlimen-Tony Pua, bahawa pinjaman RM250 juta kepada NFC tiada jaminan peribadi, maka ianya sungguh malang.

Sekiranya pinjaman itu gagal dibayar hanya syarikat sendirin berhad yang mendapat pinjaman tersebut yang dimufliskan, bukannya individu.

Dakwaan Tony Pua itu bertentangan dengan kenyataan Pengarah Eksekutif NFCorp, Wan Shahinur Izmir Salleh, Jumaat lepas yang mengatakan bahawa jika gagal membayar pinjaman itu maka mereka akan dimufliskan.

Kecelaruan maklumat ini, perlu segera diberikan oleh kerajaan, agar ianya tidak berlarutan, sehingga benar-benar menjadi liabilti kepada kerajaan.

Isi perjanjian antara kerajaan dan syarikat yang mendapat pinjaman tersebut perlu didedahkan segera, demi ketelusan mengenai pinjaman ini.

Keterlambatan pendedahannya, akan memberi peluang kepada pihak2 tertentu memutar belitkan isu pinjaman ini.

Sebagai contoh, laporan KAN tidak pernah menyebut dalam laporannya, bahawa perjalanan projek tersebut bercelaru, namun, pihak media dan pihak2 tertentu menggunapakai istilah sendiri, sehingga menggambarkan bahawa projek lembu tersebut gagal total.

Kepada kerajaan bertindak pantaslah.

No comments:

Blog Archive