Saturday, September 24, 2011

Pelaksanaan HUDUD: Nik Aziz Karpal Singh main wayang

Pergaduhan olok-olok antara Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Karpal Singh berhubung pelaksanaan hudud cuma lakonan dan sandiwara supaya PAS meraih sokongan Melayu.

Sebelum ini Karpal membidas kenyataan Nik Aziz yang mengatakan bahawa undang-undang Hudud tetap dilaksanakan, walaupun DAP mengugut akan meninggalkan Pakatan tiga parti DAP-PAS-PKR. Menurut Nik Aziz, beliau tidak peduli, kalaupun DAP keluar Pakatan.

Kepimpinan Pas terpaksa kembali kepada agenda lama parti itu, atas sebab sokongan akar umbi parti itu semakin merundum, ekoran penggugran perjuangan islam yang diganti dengan Perjuangan Negara Kebajikan, sepertimana diluluskan oleh Muktamar parti itu di Shah Alam baru-baru ini.

Sebaliknya Karpal menganggap hukum Hudud tidak pragmatik, tidak kena pada masa, bercanggah dengan dasar Pakatan dan menimbulkan ketakutan bukan Islam.

Manakala Nik Aziz pula berkata tidak kisah DAP keluar Pakatan jika tidak setuju dengan pendiriannya kerana ia pernah berlaku dalam gabungan pembangkang melalui Angkatan Perpaduan Ummah (APU) sebelum ini.

Nik Aziz terpaksa menimbulkan semua isu Hudud kerana kepimpinan tertinggi PAS sedar parti itu tiada lagi modal politik untuk menumbangkan Umno dan BN.

Kepimpinan Pas melihat, selepas pilihan raya umum 2008, banyak isu berkaitan kepentingan Melayu, bumiputera Sabah-Sarawak, kedudukan raja dan kepentingan Islam diganggu gugat DAP tetapi Pas bersikap berdiam diri, namun tindakan itu membuatkan sokongan kaum melayu terhadap parti itu semakin merundum.

No comments:

Blog Archive