Thursday, September 22, 2011

Kesihan wanita Kelantan-teramai dijangkiti HIV

Ini bukan propaganda politik atau menghina wanita Kelantan, akan tetapi berasaskan kepada data lima tahun lalu, bahawa setiap 100,000 penduduk Kelantan-47 daripadanya menghidap HIV dan daripada 47 itu, 37 adalah daripada golongan wanita.

Wanita Kelantan yang dijangiti HIV, berpunca daripada pasangan lelaki mereka.Perkara ini diperkuat kerana mudahnya aliran manusia antara Kelantan dan negara jiran Thailand. Di Thailand, kegiatan pelacuran adalah salah satu cabang industri, walaupun dalam undang-undang negara itu, pelacuran masih dianggap illegal.

Sejak 5 tahun lalu, jumlah wanita Kelantan yang menghidap HIV seramai 1,211 merupakan jumlah tertinggi di negara ini; diikuti oleh Johor-1,124 dan Selangor-1,107 demikian data yang didedahkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

Berasaskan kepada perkembangan jangiktan HIV ini, ramai yang mempertikai pendekatan kerajaan Pas Kelantan yang mengeistiharkan sebagai negeri serambi makkah.

Malah mantan Perdana Menteri-Tun Dr Mahathir berkata, kerajaan Pas Kelantan tidak mengajar rakyatnya mengenai agama, sebaliknya mengajar mereka tentang politik.

No comments:

Blog Archive