Friday, September 23, 2011

Jika Pas laksana Hudud-DAP akan keluar Pakatan-Biarkan kata Nik Aziz

Nik Aziz tidak kesah, apakah DAP akan keluar Pakatan, kerana PAS akan meneruskan pelaksanaan Hudud.

DAP pernah bergabung dengan S-46 dan Pas melalui Angkatan Perpaduan Ummah (APU) menjelang PRU-1990, namun DAP keluar daripada angkatan itu menjelang PRU 1994.Pada PRU-1994, kebanyakan pemimpin DAP kalah dalam pilihanraya itu, termasuk Karpal Singh dan Lim Kit Siang.

Pada pilihanraya 1999, sekali lagi mereka berkerjasama bersama-sama KeAdilan (kini PKR), namun kerjasama mereka itu tidak membawa impak dalam pilihanraya.

Kerjasama DAP dan Pas berulang lagi menjelang PRU-2008, dan ternyata usaha parti-parti itu berjaya apabila mampu mengenepikan kuasa 2/3 BN di dewan rakyat, dan mampu merampas 5 negeri.

Disebabkan keputusan PRU-12 itu, maka Pas begitu gahirah, sehingga parti itu menggugurkan perjuangan islam dan menggantikannya dengan perjuangan Negara Berkebajian pada Muktamar parti itu pertengahan tahun ini di Shah Alam.

Namun, selepas penggungguran islam sebagai asas perjuangan, Pas menyaksikan sokongan akar umbi parti itu begitu merundum.

Melihat hakikat itu, maka pucuk pimpinan Pas melihat, bahawa parti itu perlu kembali kepada perjuangan asal, khasnya pelaksanaan hudud.

No comments:

Blog Archive