Friday, August 19, 2011

Pas dakwa UMNO dalang memurtadkan penganut islam

Ketua Penerangan Pas Pusat merangkap pesurujaya Pas Pahang Tuan Ibrahim Tuan Man mendakwa bahawa Umno adalah dalang memurtadkan penganut agama islam. Faktanya katanya, kenapa Senator Ezam Mohd Nor melakukan demonstrasi di depan pejabat Menteri Besar selangor, berhubung serbuan JAIS ke gereja GDMU pada 3 Ogos, sepatutnya katanya-demonstrasi itu dijalankan di depan gereja itu, untuk membantah usaha memurtadkan penganut agama islam oleh gereja tersebut.

Sementara itu, Timbalan Presiden Pas Mohammad Sabu berkata, isu Murtad adalah permainan Umno untuk menarik sokongan kaum melayu yang beragama islam, kerana Umno tahu, bahawa BN tidak lagi mendapat sokongan daripada kaum cina dan india.

Malah Timbalan Presiden itu berkata pada masa lalu dalam ceramahnya telah mendedahkan bahawa terdapat paderi berbangsa Melayu dan ada orang melayu dikristiankan, tetapi selepas itu beliau ditahan melalui ISA.

Selain itu, Mat Sabu mempersoalkan kenapa selepas beribu orang yang bergama islam berjaya dimurtadkan, kenapa sekarang baru ada pihak-pihak dalam Umno begitu melinting berhubung memurtadkan penganut agama islam.

Isu murtad dan proses Kristianisasi pada masa kini telah dijadikan sebagai isu utama media arus perdana milik Umno-BN adalah sekadar untuk tujuan politik menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-13, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Sejak kontroversi serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) di Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu yang dikaitkan dengan laporan murtad, rakyat saban hari disajikan dengan ledakan pelbagai bukti oleh media dan blog-blog pro-Umno.

No comments:

Blog Archive