Wednesday, June 15, 2011

Musa Aman terus ketuai BN Sabah: Hishamuddin

Kenyataan Naib Presiden UMNO Datuk Hishamuddin Hussein hujung minggu lalu semasa merasmikan Persidangan UMNO Libaran yang diketuai Datuk Musa Aman-bahawa Musa akan terus mengetuai BN Sabah dalam piliahanraya umum akan datang.

Kenyataan Hisham itu senada dengan kenyataan Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno negeri Datuk Salleh Said sempena majlis menyambut harijadi Musa yang ke 60 baru-baru ini.

Selain itu, kenyataan Datuk Anifah Aman Ketua Umno Kimanis yang mengeluarkan kenyataan secara menyindir- yang inti partinya menyokong kepimpinan abangnya sebagai peneraju UMNO dan BN Sabah.

Sementara itu, Ketua Penerangan PBS Datuk Johnny Mositon juga menyambut baik kenyataan Naib Presiden Umno itu, dan menyatakan bahawa bukan sahaja di peringkat negeri Musa mendapat sokongan akan tetapi juga di peringkat pusat.

Bagi AYT skrip lama dalam politik telah wujud semula. Pertanyaannya, kenapa perlu timbul penegasan Hisham itu? Bukan kah telah dua penggal Musa mengetuai BN Sabah dalam pilihanraya? Kenapa pada penggal ketiga ini, Musa dengan tiba-tiba disokong secara terbuka?

Memang telah berlegar dikalangan rakyat Sabah, zaman Musa serharusnya perlu berlalu. Rakyat telah memberikan peluang dua penggal kepada Musa sebagai ketua kerajaan. Selama dua penggal itu juga, rakyat menyaksikan sepak terajang Musa, sehingga ada persepsi- kepimpinan Musa ibarat biduk lalu melintang patah; malah di pihak Pembangkang; mereka menggambarkan Musa adalah Ketua Menteri "vaccum cleaner".

Musa sejak akhir-akhir ini kelihatan sangat condong kepada parti PBS-komponen BN yang diterima semula pada tahun 2002, selepas parti pimpinan Tan Sri Pairin itu menikam BN pada PRU 1990. Musa, terlalu banyak memberi ruang kepada PBS, sehingga dua pemimpinnya diberikan jawatan Timbalan Ketua Menteri Sabah.

Selain itu, umum mengetahui bahawa pertelingkahan antara LDP dan kepimpinan Musa, ibarat api dalam sekam sebelum ini-namun api itu meletup juga, apabila Timbalan Presiden LDP Datuk Chin Su Phin mengeluarkan kenyataan secara terbuka- bahawa parti itu menolak kepimpinan Musa. Ekoran kenyataan Chin itu, Naib Presiden parti itu- Datuk Peter Phang-meninggalkan LDP dan kini menyertai parti Gerakan.

Walaupun Chin menentang kepimpinan Musa, namun Timbalan Presiden LDP itu, telah dilantik sebagai anggota dewan negara oleh pucuk pimpinan BN pusat. Perlantikan Chin itu, mendapat kritikan pedas daripada Setiausaha Agong BN Sabah Datuk Rahman Dahalan-sambil berkata-perlantikan Chin itu atas pertimbangan lain-bukannya untuk menyumbang kepada prestasi politik Sabah. Rahman-telah membuka ruang-bahawa MP Kota Belud itu secara terang dan nyata tidak bersetuju dengan keputusan pucuk pimpinan BN yakni DS Najib sendiri.

Umum melihat-melalui perlantikan Chin sebagai senator oleh DS Najib, adalah petanda bahawa kepimpinan Musa mula tidak disenangi terutama oleh DS Najib sendiri.

Selain itu, kenyataan terbuka oleh Ketua Pemuda Umno pusat- Khairy Jamaluddin semasa merasmikan persidangan Pemuda Umno Keningau- sambil mengatakan bahawa Pemuda tersepit akibat perang dingin antara dua pemimpin Umno negeri; yang satu adalah Musa dan yang kedua Datuk Safie Apdal- sehingga mengakibatkan penggantian Ketua Umno Negeri secara mendadak.

Seabagai pemimpin politik yang berpengalaman, Musa melihat kecenderungan tersebut, atas sebab itu, beliau meminta Hishamuddin merasmikan Bahagiannya dan seterusnya memberi sokongan terbuka terhadapnya.

Kenyataan Hishamuddin itu, samalah sepertimana yang dilakukan oleh mantan Perdana Menteri terhadap kepimpinan Tan Sri Harris Salleh satu ketika dahulu- Mahatahir kata-bahawa beliau bersedia - SINK AND SWIM WITH BERJAYA.

Bagi AYT- Mengetahui pilihanraya adalah satu perkara- namun perlantikan jawatan Ketua Menteri satu perkara. Telah dua kes berlaku selepas PRU-12 lalu- Datuk Idris Jusoh dan Datuk Sahidan Kassim; kedua-kedua pemimpin itu adalah pengerusi BN Negeri Terengganu dan Perlis dan mereka juga mengetuai BN semasa PRU itu, namun tidak dilantik sebagai Ketua Menteri atau Menteri Besar.

Akan berulangkah peristiwa angkat Sumpah Tan Sri Taib Mahmud yang dilakukan secara tergesa-gesa selepas sahaja PRN Sarawak tamat-jika BN Sabah masih menang pada PRU-13 akan datang? sama-sama kita tunggu.

No comments:

Blog Archive